Kondomien myyntiluvut eivät ole nousseet muiden seksuaaliterveystuotteiden lailla, tiedottaa Suomen RFSU -järjestö, joka muun muassa markkinoi kondomeja ja muita seksuaaliterveystuotteita. Vähiten kondomeja on kuluvan vuoden aikana myyty huhtikuussa, jolloin laskua tuli esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa 8 prosenttia vuoden 2019 huhtikuuhun verrattuna, kerrotaan tiedotteessa. Myös touko–kesäkuussa myynti oli tavallista pienempää, kun taas syksyn aikana kivuttiin kondomien osalta lähelle viime vuoden tasoa.
– Tätä selittävät osaltaan erityisesti sinkkujen vähentyneet tilaisuudet löytää seksikumppaneita korona-aikana sekä pandemian tuoma epävarmuus seksin harrastamiseen uuden tuttavuuden kanssa, sanotaan tiedotteessa.
– Osa ihmisistä on päätynyt pitäytymään yksinään, etäällä muista, ja nauttimaan seksistä itsekseen tai jättämään koko seksin taka-alalle. Toisaalta seksin harrastaminen etänä, virtuaalisuutta hyödyntäen, vaikuttaa yleistyneen, Suomen RFSU:n seksuaaliterveyden asiantuntija Susanna Ruuhilahti selostaa tiedotteessa.
Kondomi on erityisesti sinkuille ensisijainen ehkäisyväline, ja korona-aika on rajoittanut heidän mahdollisuuksiaan löytää kumppaneita. Esimerkiksi erilaiset juhlat festareista pikkujouluihin ovat perinteisesti paikkoja, joissa ihmiset tapaavat toisiaan ja pariutuvat. Nyt tilaisuuksia käyttää kondomia ja harrastaa seksiä on ollut normaalia vähemmän, tiedotteessa kuvaillaan.
Kuluvan vuoden aikana Suomessa on RFSU:n tiedotteen mukaan hankittu aiempaa enemmän seksileluja ja liukuvoiteita.