Jauhot ja mausteet rohmutaan kaupan hyllyiltä – joulun herkut leivotaan nyt itse etätöiden ohessa

Leivontatuotteilla on tänä koronavuonna ollut kova menekki. Kuvituskuva. Katja Juurikko
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Koronaepidemian tuomia ilmiöitä tänä vuonna on myös se, että jouluun valmistautumiseen on enemmän aikaa.

Lisäksi joulua vietetään ilmeisesti aiempaa pienemmissä porukoissa ja jatkuva kotona olo aktivoi jauhopeukalot ruuanlaittoon ja leipomiseen. Kotikonttorilla joululaatikoiden paiskaaminen uuniin käy kätevästi etätöiden välissä.

S-ryhmä päättelee maalis-lokakuun myyntidatansa perusteella, että jouluruokien valmistamiseen itse ryhdytään tänä vuonna aiempaa hanakammin.

Useimpien tuoreiden elintarvikkeiden myynnissä on nähty korona-aikana kasvua, mutta valmisruoan myynti ei ole kasvanut aivan samaan tahtiin.

Jauhojen myynti nousi maaliskuusta lokakuuhun S-ryhmän ruokakaupoissa 24 prosenttia. Erityisesti kasvoivat pizza- ja kaurajauhojen myynti, mutta nousu oli kovaa myös sämpylä- ja hiivaleipäjauhoissa sekä erikoisvehnäjauhoissa.

Muidenkin leivontaan käytettävien raaka-aineiden myynti lähti kovaan kasvuun maaliskuussa alkaneen leivontabuumin ja kotona pysymisen seurauksena, S-ryhmä tiedottaa.

Esimerkiksi kasviöljyjen, leivinjauheen ja kuivahiivan sekä mausteiden, kuten kanelin ja kardemumman, myynnit kasvoivat 20–29 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Leivonnan tuoteryhmien myynnistä tulee vilkasta myös joulun tienoilla, kauppaketju ennustaa. Kaikkea ei kuitenkaan tehdä alusta lähtien itse. Myyntitilastot osoittavat, että pakastetaikinoidenkin myynti on kasvanut hienoisesti koronavuoden aikana.

Kinkun osuus joulupöydässä on viime vuosina laskenut ja kalan osuus noussut.

Kinkunsyönnin vähenemisen taustalla on muun muassa perhekokojen pieneneminen ja se, ettei joulukinkun viimeisiä rippeitä enää käytetä loppiaisen hernekeittoon.

Koronavuonna lihan myynti on kuitenkin kasvanut, kertoo S-ryhmä tiedotteessa. Vaikka suurin osa kasvusta on tullut jauhelihan tyyppisistä, arkiruokaan sopivista tuotteista, myös pitkään laskussa olleen porsaanlihan myynti kääntyi maltilliseen noin kolmen prosentin kasvuun keväästä syksyyn.

– Tässä valossa näyttää siltä, että joulun kinkkukaupasta tulee edellisvuosia vahvempi. Toisaalta myös tuoreen kalan myynti on kasvanut tänä vuonna huomattavasti, toteaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.

Oksa lisää, että vuoden näkyvimpiä ruokatrendejä on sushi, jonka myynti S-ruokakaupoissa on kymmenkertaistunut.

Joulun lähestyessä joulukinkkujen ja puuroriisin kuin pakastetaikinoidenkin kysyntäkäyrä nousee jyrkästi.

S-ryhmän ostodatan kaavioista ilmenee esimerkiksi, että viime vuonna puuroriisiä rynnättiin ostamaan vielä aatonaattona. Samoin kinkkupiikki oli terävä kolme päivää ennen h-hetkeä.

Kauppaketjussa toivotaankin, että korona-aikana ostokset suunniteltaisiin ja tehtäisiin hyvissä ajoin. Siten vältetään väentungokset ja kassajonot pysyvät maltillisina.

Kinkun ja torttutaikinan voi osaa pakkaseen nyt jo. Kuivatuotteet, kuten riisit ja leipomatarvikkeet, säilyvät hyvin pitkään kaapissa huoneenlämmössä.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut