Metro uhkaa tukkeutua jo tällä vuosikymmenellä, apua haetaan nyt muun muassa vuorovälien tihentämisestä ja penkkien poistamisesta – HKL saa eteensä suunnitelman ensi viikolla

Kuvituskuva. Arkisto/Päivi Tuovinen
Minna Airamaa

Minna Airamaa

Metron matkustajamäärien ennustetaan kasvavan tulevaisuudessa niin, että esimerkiksi Espoon päässä kaikki eivät enää mahdu kyytiin. Tähän ongelmaan haetaan nyt apua hankkeessa, jossa HKL, HSL, Länsimetro Oy ja Espoon kaupunki etsivät keinoja metron kapasiteetin parantamiseen.

Asiasta tiedotti Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL, jonka johtokunta käsittelee ensi viikolla yleissuunnitelmaa, jossa on tarkasteltu erilaisia keinoja. Keskeisenä vaihtoehtona on vuorovälin tihentäminen nykyisestä.

Nykyinen ruuhka-ajan 2,5 minuutin vuoroväli ei ensi vuosikymmenen alussa enää riitä vastaamaan kasvavan matkustajamäärän tarpeisiin.

Tavoitteena on, että ruuhka-ajan vuoroväli voisi olla tulevaisuudessa 100 sekuntia. Jotta tämä olisi mahdollista tämän vuosikymmenen lopussa, tulisi HKL:n tiedotteen mukaan metron liikenteenohjausjärjestelmä uusia.

Tällä hetkellä metrossa on tilaa 14 000 matkustajalle tunnissa yhteensä 24 junassa. Tulevaisuudessa kapasiteetin on riitettävä jopa 18 000 matkustajalle tunnissa, jolloin ajetaan yhteensä jopa 36 junaa tunnissa.

Vuorovälin tihentämiseen tarvitaan HKL:n mukaan myös lisää junia.

Metron kapasiteettia on mahdollista lisätä myös esimerkiksi poistamalla penkkejä vaunuista, jolloin vaunuissa olisi enemmän seisoma- ja pyöränkuljetustilaa. Vanhimmista metrojunista penkkejä poistuukin vähitellen, kun kaikki sarjan junat peruskorjataan.

Metron matkustajamäärät ovat länsimetron myötä kasvaneet 60 miljoonasta 90 miljoonaan. Määrät kasvavat edelleen, kun metroliikenne Kivenlahteen alkaa.

Ongelmia on myös itämetrossa. Esimerkiksi helmikuussa vuosi sitten kuormittunein osuus oli Sörnäisten ja Hakaniemen välillä.

Koronapandemia on vähentänyt huomattavasti metron matkustajamääriä. Kevään 2021 aikana valmistuu HKL:n mukaan päivitetty ennuste matkustajamäärien kasvusta. Siinä huomioidaan ensimmäistä kertaa koronapandemian vaikutukset.

On mahdollista, että matkat painottuvat tulevaisuudessa vähemmän ruuhka-aikoihin kuin ennen koronapandemiaa, mutta tästä ei ole vielä tietoa.

Metron kapasiteettiongelmiin on viime vuosina etsitty ratkaisua muun muassa automatisoinnista. Lisäksi länsimetrossa on testattu ruuhka-aikojen tiheämpää vuoroväliä muun muassa loppuvuodesta 2019.

Lue myös:

Länsimetrossa voidaan siirtyä tiheämpään vuoroväliin jo lähivuosina – kolme neljästä junasta ajaisi ruuhka-aikaan Matinkylään

Metron automatisoinnin selvitys käynnistyy talvella – hintalappu kohoaa satoihin miljooniin

Metro on tukossa, koska poliitikot halusivat säästää vuonna 2008 – Espoon lyhyillä laitureilla mitätön vaikutus kustannuksiin

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut