Myyrmäen ja Tikkurilan urheilupuiston parkkipaikat pysyvät maksuttomina, mutta keskustojen maksulliset alueet laajenevat – Vantaan pysäköintimaksut saatiin vihdoin päätettyä

Liityntäpysäköintiin tulee Tikkurilassa, Myyrmäessä, Louhelassa, Martinlaaksossa ja Vantaankoskella yhden euron kertamaksu. Samalla pysäköintiaika pitenee 12 tunnista 16:een tuntiin. Arkisto/Armi Suojanen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Vantaan kaikkien urheilupuistojen pysäköintialueet säilyvät edelleen maksuttomina. Myös Kuusijärvelle rakennettavalle uudelle parkkialueella voi pysäköidä ilmaiseksi.

Kaupunginhallitus päätti maanantaina, että Tikkurilan ja Myyrmäen urheilupuistoissa tai Kuusijärven uudella pysäköintialueella ei aleta periä parkkimaksua, vaikka niin oli aiemmin päätetty teknisessä lautakunnassa. Lautakunnan päätös yleisen pysäköinnin maksuista ei ollut yksimielinen, vaan esitys hyväksyttiin niukasti äänin 5–4.

Sen jälkeen kaupunginhallitus käytti otto-oikeuttaan ja otti pysäköintimaksut käsittelyynsä.

Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä teki yleisen pysäköinnin maksuista uuden esityksen kaupunginhallitukselle ja siitä oli poistettu kahden urheilupuiston sekä Kuusijärven uuden parkkipaikan maksullisuus.

– Olen todella tyytyväinen, että urheilupuistoissa ja Kuusijärvellä pysäköinti on jatkossakin maksutonta, toteaa kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Multala (kok.).

Pysäköinnin maksullisuusalueiden laajentamisen nykyisillä alueilla Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Kivistössä sekä Tikkurilan kalliimman maksuvyöhykkeen laajentamisen kaupunginhallitus kuitenkin hyväksyi, vaikka sekin on herättänyt paljon porua.

Päätöksen mukana kadunvarsipysäköinti maksaa Vantaalla 1–2 euroa tunnilta, mutta ensimmäisen tunnin voi edelleen pysäköidä ilmaiseksi.

Kaupunginhallitus päätti myös, että liityntäpysäköinnistä aletaan periä yhden euron maksu joukkoliikennelipun lisäksi B-lippuvyöhykkeellä eli Myyrmäessä, Louhelassa, Martinlaaksossa ja Vantaankoskella sekä C-vyöhykkeellä Tikkurilassa.

Esitys oli, että liityntäpysäköintimaksu olisi kaksi euroa, mutta kaupunginhallitus muutti sen yksimielisesti yhdeksi euroksi.

– Kaksi euroa on päivittäiskäyttäjälle vuoden aikana iso maksu. Liityntäpysäköinnin on oltava riittävää, sujuvaa ja edullista, Multala perustelee.

Hän kertoo, että vastaavanlainen maksu on käytössä muun muassa Espoon Leppävaarassa.

Liityntäpysäköinnin kesto myös pitenee 16 tuntiin ja liityntäpysäköinnin aikaa voi jatkaa enintään 48 tuntiin lisämaksulla.

Lisäksi Vantaa esittää sisäministeriölle pysäköintivirhemaksun korotusta Vantaan keskusta-alueille.

Pysäköintimaksuilla, niiden korotuksilla ja liityntäpysäköintimaksuilla pitäisi valtuuston asettaman tavoitteen mukaan saada tuloja noin 300 000 euroa tänä vuonna. Pysäköintivirhemaksun korotuksella tuloja voisi tulla 100 000 euroa

– Kaikki on vasta arviota, Multala myöntää.

Aivan heti maksuja ei aleta periä tai nostaa. Ensin pitää selvittää muun muassa maksuautomaattien tarve esimerkiksi kadunvarsilla, koska moni käyttää mobiilimaksua.

Vantaan liikenneinsinööri Jenni Tyynilä kiteyttää, että toukokuussa muuttuvat niiden B-vyöhykkeen liityntäpysäköintialueiden ja kadunvarsien parkkipaikkojen maksut, joilla on jo maksuautomaatit. Ja vasta syksyllä muutokset tulevat voimaan muilla alueilla.

Liityntäpysäköintipaikoista vain Vantaankoskelta ja Louhelasta puuttuvat automaatit.

Lue myös: Mielipide: Miksi ulkoilu- ja urheilualueiden pysäköintialueet haluttiin muuttaa Vantaalla maksullisiksi? – "Päätös lyö kuntalaisia suoraan päin kasvoja"

Mielipide: Urheilu- ja ulkoilualueiden pysäköinnin muuttaminen maksulliseksi pysäytettiin Vantaalla

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut