Lentomatkustajat kaikkosivat, mutta rakennusmiehet jäivät ja nyt Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen uusi muoto näkyy jo

Laajennus: Uusi sisäänkäynti ja turvatarkastusalue ovat osa lentoaseman kehitysohjelmaa.

Terminaali 2:n uuden sisäänkäynnin muoto on jo näkyvissä. Keskellä kattoa näkyy valtava ikkuna. Oikealla, vastapäätä uutta sisäänkäyntiä, rakennetaan kehäradan juna-asemalle paviljonki. Siitä pääsee nykyistä hieman lyhyempää reittiä terminaalista junaan. Armi Suojanen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Helsinki-Vantaan lentoasemalla tulee nyt useammin vastaan rakennusmiehiä keltaisissa takeissaan kuin matkalaukkuja raahaavia matkustajia.

Koronavirus vähensi lentomatkustajien päivittäisen 60 000–70 000 määrän muutamiin tuhansiin, mutta terminaali 2:n edustalla on vilskettä. Siellä paiskitaan töitä.

– Laajennustyömaalla on tällä hetkellä töissä noin 500 henkeä, kertoo lentoasemayhtiö Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Aivan urakan loppuvaiheessa työntekijöitä on vielä hieman enemmän.

– Pelkästään matkatavarajärjestelmän asentamisessa on sata työntekijää, Hansson jatkaa.

Korona on pysynyt työmaalla hyvin aisoissa. Ulkomaita tulevat uudet työntekijät on testattu ennen työn aloittamista ja jos työntekijällä on koronaan vihjaavia oireita, he jäävät karanteeniin ja menevät testiin. Hanssonin tiedossa on kolme tartuntatapausta.

Matka juna-asemalle lyhenee noin sata metriä.

Tekninen johtaja Henri Hansson

Asentajat, raaseporilainen Kristian Wessman ja siuntiolainen Kai Berghäll kertovat, että työmaalla liikkuessa ja lähekkäin työskennellessä he pitävät suu-nenäsuojia. Jos työtehtävä on kaukana muista, saa maskin ottaa pois.

Terminaalin 2:n eteen rakennetaan uutta näyttävää sisäänkäyntiä ja turvatarkastusaluetta. Sen lainehtivan muodon voi jo nähdä bussiterminaalista ja juna-asemalle sekä terminaali 1:een johtavan yhdyskäytävän ikkunoista.

Uutta sisäänkäyntiä vastapäätä tehdään paviljonki, josta pääsee uusia liukuportaita lentoaseman rautatieasemalle ja kehäradan juniin.

– Matka juna-asemalle lyhenee noin sata metriä, Hansson arvioi.

Terminaalin eteen tulee lisäksi saattajille neljä kaistaa, kun nyt niitä on oikeastaan vain yksi. Ajoramppi ylös on jo valmis, samoin uudet pysäköintilaitokset P1 ja P2.

Bussit ja taksit saavat myös uudistetut alueet.

Laajennustyömaalla työskentelevät asentajat Kristian Wessman ja Kai Berghäll nauttivat lounasta terminaalissa. Armi Suojanen

Laajennus toteutetaan allianssimallilla, jossa pääurakoitsija, arkkitehtitoimistot, insinööritoimisto ja rakennuttaja työskentelevät yhteisvastuullisesti ja tiiviissä yhteistyössä. Hanke on edennyt aikataulussaan eikä koronapandemia ole hidastanut sitä. Aluksi oli epäilys, että joidenkin rakennustarvikkeiden saanti voisi hidastua, koska osa tehtaista Euroopassa uhkasi mennä kiinni.

– Niin ei kuitenkaan käynyt, Hansson toteaa.

Korona ei myöskään ole vauhdittanut rakentamista, sillä urakka on suunniteltu niin, että se sujuu, vaikka matkustajaliikenne olisi pyörinyt sen ympärillä normaalisti.

Uuden pysäköintitalon kahdeksan kerrosta ovat saaneet tunnuksikseen värit ja eläimet. Niitä voi käyttää muistin tukena, mihin kerrokseen auton jätti. Armi Suojanen

Vähentyneestä autoliikenteestä on ollut kuitenkin hyötyä, kun tavarantuojat ovat voineet ajaa suoraan työmaalle ilman odottelua. Jos autoliikenne olisi ollut normaalia, lastintuojat olisivat antaneet etuajo-oikeuden muille ajoneuvoille ja odottaneet vuoroaan ruuhkan hellitettyä.

Ennen laajennusosan valmistumista aletaan jo tämän talven aikana purkaa osaa nykyistä lähtevien lentojen alueesta. Se muutetaan -23 valmistuvaksi schengen-porttialueeksi myymälöineen.

Hansson sanoo, että allianssimallin tarjoamat suunnitteluratkaisut, toteuttamistapojen kehittäminen ja matkustajamäärien väheneminen mahdollistavat purkutöiden aikaistamisen.

– Itse laajennus valmistuu alkuperäisen suunnitelman mukaan tämän vuoden lopussa.

Mutta ennen käyttöönottoa pitää harjoitella ja testata järjestelmiä sekä palveluita.

– Käyttöönottoharjoitukset on jo aloitettu.

Laajennettu, uusi terminaali otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2022 kesään mennessä. Siihen mennessä lentoliikenteenkin arvioidaan elpyneen.

Lue myös: Jättimäinen uudisosa Helsinki-Vantaalle – 300 miljoonan euron laajennus alkoi

Matkustusrajoitukset iskevät rankasti Vantaaseen – Finavian johtaja: Rajoitukset Suomessa tiukempia kuin muualla Euroopassa

Helsinki-Vantaan istuimiksi puupöllejä

Lentoasemalle avataan uusi turvatarkastus – Sen kehittäjiin kuuluu partansa pian menettävä vantaalainen Matti Lehto

Lentoaseman laajennus

Miljardin euron uudistus

Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelmaan kuuluva laajennushanke on sen vuonna 1952 alkaneen historian suurin.

Vaiheittain etenevä laajennus alkoi 2014. Viimeksi joulukuussa valmistui asematason perusparannustyö.

Aiemmin on uudistettu muun muassa vaihtomatkustuksen matkatavarakäsittely ja rakennettu lisää lentokoneiden pysäköintipaikkoja.

Kun laajennus on valmis -23, Finavian operoima lentoasema pystyy palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Ennen koronaa vuosittainen matkustajamäärä oli hieman yli 20 miljoonaa.

Uudistus maksaa yhteensä noin miljardi euroa.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut