Laajennus: Uusi sisäänkäynti ja turvatarkastusalue ovat osa lentoaseman kehitysohjelmaa.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla tulee nyt useammin vastaan rakennusmiehiä keltaisissa takeissaan kuin matkalaukkuja raahaavia matkustajia.
Koronavirus vähensi lentomatkustajien päivittäisen 60 000–70 000 määrän muutamiin tuhansiin, mutta terminaali 2:n edustalla on vilskettä. Siellä paiskitaan töitä.
– Laajennustyömaalla on tällä hetkellä töissä noin 500 henkeä, kertoo lentoasemayhtiö Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.
Aivan urakan loppuvaiheessa työntekijöitä on vielä hieman enemmän.
– Pelkästään matkatavarajärjestelmän asentamisessa on sata työntekijää, Hansson jatkaa.
Korona on pysynyt työmaalla hyvin aisoissa. Ulkomaita tulevat uudet työntekijät on testattu ennen työn aloittamista ja jos työntekijällä on koronaan vihjaavia oireita, he jäävät karanteeniin ja menevät testiin. Hanssonin tiedossa on kolme tartuntatapausta.
Matka juna-asemalle lyhenee noin sata metriä.
Tekninen johtaja Henri Hansson
Asentajat, raaseporilainen Kristian Wessman ja siuntiolainen Kai Berghäll kertovat, että työmaalla liikkuessa ja lähekkäin työskennellessä he pitävät suu-nenäsuojia. Jos työtehtävä on kaukana muista, saa maskin ottaa pois.
Terminaalin 2:n eteen rakennetaan uutta näyttävää sisäänkäyntiä ja turvatarkastusaluetta. Sen lainehtivan muodon voi jo nähdä bussiterminaalista ja juna-asemalle sekä terminaali 1:een johtavan yhdyskäytävän ikkunoista.
Uutta sisäänkäyntiä vastapäätä tehdään paviljonki, josta pääsee uusia liukuportaita lentoaseman rautatieasemalle ja kehäradan juniin.
– Matka juna-asemalle lyhenee noin sata metriä, Hansson arvioi.
Terminaalin eteen tulee lisäksi saattajille neljä kaistaa, kun nyt niitä on oikeastaan vain yksi. Ajoramppi ylös on jo valmis, samoin uudet pysäköintilaitokset P1 ja P2.
Bussit ja taksit saavat myös uudistetut alueet.

Laajennus toteutetaan allianssimallilla, jossa pääurakoitsija, arkkitehtitoimistot, insinööritoimisto ja rakennuttaja työskentelevät yhteisvastuullisesti ja tiiviissä yhteistyössä. Hanke on edennyt aikataulussaan eikä koronapandemia ole hidastanut sitä. Aluksi oli epäilys, että joidenkin rakennustarvikkeiden saanti voisi hidastua, koska osa tehtaista Euroopassa uhkasi mennä kiinni.
– Niin ei kuitenkaan käynyt, Hansson toteaa.
Korona ei myöskään ole vauhdittanut rakentamista, sillä urakka on suunniteltu niin, että se sujuu, vaikka matkustajaliikenne olisi pyörinyt sen ympärillä normaalisti.

Vähentyneestä autoliikenteestä on ollut kuitenkin hyötyä, kun tavarantuojat ovat voineet ajaa suoraan työmaalle ilman odottelua. Jos autoliikenne olisi ollut normaalia, lastintuojat olisivat antaneet etuajo-oikeuden muille ajoneuvoille ja odottaneet vuoroaan ruuhkan hellitettyä.
Ennen laajennusosan valmistumista aletaan jo tämän talven aikana purkaa osaa nykyistä lähtevien lentojen alueesta. Se muutetaan -23 valmistuvaksi schengen-porttialueeksi myymälöineen.
Hansson sanoo, että allianssimallin tarjoamat suunnitteluratkaisut, toteuttamistapojen kehittäminen ja matkustajamäärien väheneminen mahdollistavat purkutöiden aikaistamisen.
– Itse laajennus valmistuu alkuperäisen suunnitelman mukaan tämän vuoden lopussa.
Mutta ennen käyttöönottoa pitää harjoitella ja testata järjestelmiä sekä palveluita.
– Käyttöönottoharjoitukset on jo aloitettu.
Laajennettu, uusi terminaali otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2022 kesään mennessä. Siihen mennessä lentoliikenteenkin arvioidaan elpyneen.
Lue myös: Jättimäinen uudisosa Helsinki-Vantaalle – 300 miljoonan euron laajennus alkoi