Vantaan ratikkakaduille suunniteltiin alustava ilme – tältä ne näyttävät

Suunnittelu: Jokaiselle pysäkille tehdään viherkatot.

Ratikkareitti on jaettu erilaisiin aluetyyppeihin, joista tasokkain on urbaani sydän. Kuvassa esimerkkitoteutus. WSP Finland Oy
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Suunniteltavana olevan Vantaan ratikan katuosuuksille ja pysäkeille on nyt päätetty oma ilme, design-ohje, jota koko sen lähes 20 kilometrin matkalla Mellunmäestä Helsinki-Vantaan lentoasemalle noudatetaan.

Ohje koskee ratikan kulkureitin katualueita ja siihen välittömästi liittyviä aukioita.

Ainoa asia, josta Vantaalla ei tarvitse päättää on vaunujen ulkoasu.

– HSL vastaa bussien, junien, metron sekä ratikoiden brändistä ja Vantaan ratikan ulkonäöstä tulee samanlainen kuin raidejokerista eli vihreän ja hopean yhdistelmä, kertoo Vantaan ratikan projektipäällikkö Tiina Hulkko.

Rakenteilla oleva raidejokeri-pikaraitiolinja kulkee Helsingin Itäkeskuksesta ja Espoon Keilaniemeen. Se valmistuu kesäkuussa 2024 eli samana vuonna, kun Vantaan ratikkaa alettaisiin näillä näkymin rakentaa.

Esimerkkitoteutuksessa kaupunkikäytävä näyttää vehreältä. Ratikan numero tulee runkobussilinjasta 570, joksi 562 muuttuu ensi syksynä. WSP Finland Oy

Tilaa ei enää saa myöhemmin, jos sitä ei nyt varata.

Vantaan ratikan suunnittelun periaatteena on tunnistettava, laadukas kokonaisilme, josta yhtenä esimerkkinä on pysäkkikatos. Siitä tulee Vantaalla aivan omanlainen, sillä kaikille pysäkkikatoksille tehdään viherkatto.

Millaisia kasveja katoille istutetaan, ei vielä ole päätetty, Hulkko sanoo.

Yksi vaihtoehto on maksaruoho, josta kaikki eivät innostu, sillä se ei juurikaan näy kadulle, vaikka katos olisi hieman kallistettu.

Ratikan reitillä on tarkoitus käyttää kasvillisuutta monipuolisesti ja runsaasti. Kaikessa suunnittelussa on huomioitava laadukas kaupunkitila, ekologisuus ja viihtyvyyden lisääminen kokonaistaloudellisuutta unohtamatta.

Linjan varrella pitää myös varautua moniin asioihin, vaikka ne eivät ainakaan ensivaiheessa toteutuisikaan. Tällainen on muun muassa se, että jokaisen pysäkin yhteyteen varataan tilaa kaupunkipyörille ja sähköpotkulaudoille.

– Tila on sellaista, mitä ei enää saa myöhemmin, jos sitä ei nyt varata, Hulkko perustelee.

Sen sijaan muita päätöksiä, kuten taiteen osuutta ja luonnetta eri pysäkeillä, voidaan miettiä vielä myöhemmin.

Hulkko huomauttaa, että suunnitelmia joudutaan nyt tekemään jopa kahdeksan vuotta ennen ratikan liikennöinnin alkamista.

Jos kaupunginvaltuusto tekee ratikasta päätöksen 2023, sen rakentaminen voisi alkaa seuraavana vuonna ja ratikan kyytiin pääsisi 2028.

Arkikäytävän esimerkkitoteutuksessa pysäkin kohdalla on aina kova pinta, jotta alueen huolto sujuu. WSP Finland Oy

Ratikkakatujen materiaaleja ja kalusteita on pohdittu ja hiottu laajalla joukolla kaupunkiympäristön toimialan ja konsulttitoimisto WSP Finlandin asiantuntijoiden kanssa. Niin sanotun design manualin hyväksyi tekninen lautakunta 13. tammikuuta.

Reitti on jaettu kolmeen erilaiseen aluetyyppiin: urbaaniin sydämeen, kaupunkikäytävään ja arkiraitioon. Niille kaikille on määritelty oma ilmeensä, joista "pramein" on urbaani sydän, sillä ne sijaitsevat keskustoissa, joissa on myös asutusta. Sellaisia ovat esimerkiksi Hakunilan uusi, laajeneva keskusta Kyytiellä, Tikkurila ja Aviapoliksen eteläinen ja pohjoinen pysäkki.

Vantaan ratikalle on alustavasti suunniteltu 25 pysäkkiä, joiden välimatka on noin 800 metriä. Koko reitillä lentoasemalta Mellunmäkeen on mittaa lähes 20 kilometriä. Suunnitelmien mukaan ratikan kyytiin pitäisi päästä 2028. WSP Finland Oy

Ratikan suunnittelussa on nyt meneillään "kiivas" katujen suunnittelu, Hulkko kuvailee. On pohdittava muun muassa sitä, mihin rakennetaan valo-ohjaus, mihin tulevat puukaistat ja millaisia kadunylityspaikkoja joukkoliikenteen käyttäjille tehdään.

Samaan aikaan on käynnissä asemakaavojen laatiminen ratikan matkan varrelle.

Kiirettä pitää, sillä Vantaa saa suunnittelukuluista 30 prosenttia valtiolta vuoden -23 loppuun saakka.

Vantaan ratikan yleissuunnitelman kustannusarvio on 393 miljoonaa euroa.

Lisätietoa ratikan suunnittelusta löytyy Vantaan kaupungin verkkosivulta vantaa.fi/ratikka.

Lue myös: Ratikkahankkeen pomo suitsuttaa raitiotien hyötyjä vantaalaisille

Ratikasta väiteltiin viisi tuntia – "Jos raideyhteys tuo parempia palveluja, miksi Kivistössä ei ole kauppakeskusta?"

Vantaan ratikan yleissuunnitelma hyväksyttiin äänestyksen jälkeen – vertailu: superbussi halvempi, mutta hyöty pienempi

Ratikka

Idästä länteen ja takaisin

Vantaan ratikan reitti kulkee Helsingin Mellunmäestä Hakunilan, Tikkurilan ja kauppakeskus Jumbon sekä Aviapoliksen kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Se korvaa nykyisen bussilinjan 562. Ratikalla arvioidaan olevan noin 82 000 päivittäistä matkustajaa vuonna 2030. Sen yhteen vaunuun mahtuu 150 matkustajaa.

Pikaraitioreitillä on mittaa 19,3 kilometriä, josta 500 metriä Mellunmäessä.

Ratikan huippunopeus on 70 kilometriä tunnissa.

Pysäkkiväliksi tulee noin 800 metriä.

Vuoroväliksi on suunniteltu ruuhka-aikana 5 minuuttia ja muina aikoina 10–20 minuuttia.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut