Tikkurilassa omaa autokoulua pitävä Hannu Kaarre ei ole simulaattorimiehiä – "Vähän niin kuin kallis leikkikalu, josta oikean ajamisen tuntu puuttuu"

– Joihinkin ajamiseen liittyviin asioihin simulaattorilla pystyy tutustumaan, mutta oikean ajamisen tuntua tällä on mahdoton saada, Hannu Kaarre sanoo. Leena Koivisto
Leena Koivisto

Leena Koivisto

Sieltä se löytyy, uuden ajan ajo-opettaja, Autokoulu Tik-Takin pienestä sivuhuoneesta, jonne ei juuri muuta mahdukaan.

Autokoulua pyörittävä Hannu Kaarre tosin ei innostu ajosimulaattoria isommin mainostamaan. Suhtautumisesta viestii jo autokoulun kotisivulla vastaan tuleva kieltomerkki, jonka keskellä on leluauto ja päällä teksti: ”Meillä opetetaan vain oikeilla autoilla”.

– Suoraan sanottuna pidän simulaattoria vähän leikkikaluna, vaikka se aika kallis sellainen onkin, Kaarre toteaa lähes henkilöauton hintaisesta laitteesta.

– Hiihtämisen oppii hiihtämällä, leipomisen leipomalla ja ajamisen ajamalla.

Aidon tuntuisesta eri aistein koettavasta ajamisesta ollaan Kaarteen mielestä hyvänkin ajosimulaattorin ratissa vielä kaukana.

– Valojen ja vilkun kaltaisten hallintalaitteiden käyttöä simulaattorilla voi harjoitella ja totutella vaihdekaavioon, mutta nopeuden ja ajolinjojen hallinta esimerkiksi on kokemattomalle tosi vaikeaa, koska oikean auton ja ajamisen tuntu puuttuu. Risteystä lähestyttäessäkin joutuu koko ajan pälyilemään nopeutta mittarista.

Ajokorttilain muutos heinäkuussa 2018 likipitäen kutakuinkin puolitti autokoulujen ajo-opetukseen kuuluvien teoriatuntien sekä pakollisten ajotuntien määrän ja teki samalla myös mahdolliseksi suorittaa ajoista puolet simulaattorilla.

Sitä käytetään Tik-Takissakin, mutta vain pimeän ajon harjoitteluun.

– Liukkaan ja pimeän ajon sisältävä riskienhallintakoulutus, eli aiempi kahden vuoden sisään ajokortin saamisesta suoritettu syventävä vaihe pitää nykyään suorittaa ennen ajokokeeseen menoa ja harjoittelun voi tehdä simulaattorillakin. Koska pimeää kautta ei välttämättä oppilaan ajokoetta edeltäen ole, pääsääntöisesti meilläkin käytetään pimeällä ajoon simulaattoria.

Teoriaopetuksessa digitaalisuus on jo päivän sana.

– Oppilaat näkevät aika paljon helpommaksi sen, että voivat katsella ja opiskella asiat kotisohvalta läppärillä, puhelimella tai tabletilla, Kaarre kertoo.

– Ja ovathan ne netistä saatavat kurssit sinänsä ihan hyviä, kaikki asiat kyllä käydään läpi.

Yksilöllisyyttä ja paikallisuutta niistä ei kuitenkaan heru.

– Kun pidin itse paikan päällä teoriatunteja, saatoin piirtää tauluun vaikka Tikkurilan tornitalon ympärillä olevan liikenneympyrän selvittääkseni, kuinka ympyrässä ajetaan.

Mopoilijalla on nykyään mahdollisuus päästä vapaasti baanalle muutaman teoriatunnin opiskelulla ja moponkäsittelykokeen jälkeen. Hannu Kaarretta tilanne hiukan hirvittää. –Meillä ei tarjota koulutusta ilman vähintään kahta ajoharjoittelutuntia, hän ilmoittaa. Leena Koivisto

Myös mopokorttiin tarvittava opetus muuttui uudistuksessa. Aiempiin vaatimuksiin kuului teoriaa, ajo-opetusta, teoriakoe ja mopon käsittelykoe. Nyt ajo-opetusta ei vaadita.

– On se vähän raakaa touhua tuollaisen jälkeen heittää mopoilijat liikenteeseen tyyliin, että harjoitelkaa siellä sitten ajamaan, Kaarre hirvittelee.

– Sitten kun he parin, kolmen vuoden kuluttua tulevat ajokorttia ajamaan, monen oppilaan kohdalla saa ajoharjoituksissa ihmetellä, miten ihmeessä he ovat oikein pärjänneet. Kääntyessä ei katsota kertaakaan kevyen liikenteen väylän suuntaan ja kaistaakin vaihdetaan ihan tuosta vain.

Monen autokoulun mopokurssivaihtoehtoihin onkin sisällytetty vähintään yksi ajotunti.

Myös Kaarre sanoo, että ei tarjoa opetusta ilman ajamista.

– Meillä kurssiin kuuluu aina kaksi ajotuntia, jotta oppilas saisi edes vähän tuntumaa muun muassa risteysajoon ja kaistanvaihtoon.

Sallittuihin minimimääriin ajo-opetuksessa tyydytään herkästi ja osa henkilöautokorttia suorittavista nuorista tai heidän vanhemmistaankaan ei Kaarteen mukaan katso edes hylätyn ajokokeen jälkeen tarvittavan lisää ajotunteja.

– Ei ole ollenkaan tavatonta, että käydään perä perään viisi, kuusikin kertaa ajokokeessa, mistä kertyy jo aikamoinen lisäkustannus, Kaarre hämmästelee.

– Sehän on vähän kuin saisi autokatsastuksessa vikalistan, korjauttaisi yhden asian ja menisi sitten uudestaan. Ja uudestaan.

Liikenneopettajan ei sovi hermoilla. Hannu Kaarre päätti jo aikoinaan opinnoista valmistuttuaan, että jos oppilaalle tulee suututtua, sitten pitää etsiä toinen työ. Leena Koivisto

Kaarteella on paitsi osuva nimi autokoulualalle myös sille suuntaa antanut perhetausta Pudasjärvellä, jonne hänen vanhempansa aikoinaan perustivat Autokoulu Kaarteen.

Tikkurilan Jokiniemessä vuonna 2016 aloittanut Tik-Tak sai nimensä, kun Kaarteelle ja hänen yrityskumppaninaan toimineelle kollegalle paljastui, että kummallakin oli tahoillaan ollut tapana sanoa tik, tak, jos ajo-oppilaalta unohtui vilkun käyttö.

Vuonna 2018 autokoulu siirtyi kokonaan Kaarteen omistukseen. Hänen itsensä lisäksi opetuksesta vastaa yksi osa-aikainen opettaja.

Aiemmin Kaarre on toiminut muun muassa kahdessa eri autokouluketjussa aluepäällikönä ja sitä ennen arvioinut yli kahdeksan vuotta pääkaupunkiseudulla inssiajoja eli työskennellyt tutkintojen vastaanottajana.

– Opettamisesta olen kuitenkin tykännyt aina ja tein sitä myös aluepäällikkönä toimiessani, hän kertoo.

Oppilaiden ikähaitari on laaja, vaikka valtaosa onkin nuoria.

– Tähän mennessä vanhin meillä kortin ajanut on ollut 72-vuotias.

Tärkeimmän asian itselleen opettajana Kaarre teki itselleen selväksi jo kauan sitten.

–  Kun valmistuin opinnoista, lupasin itselleni, että jos joskus suutun jollekin oppilaalle, etsin muuta työtä. Vielä ei ole tarvinnut.

Lue myös:

Jättiselvitys paljasti: Näin autokoulun hinnat ovat laskeneet – Suomen halvin ajopaketti nyt 797 euroa

Virtuaalinen ajo-opetus laajenee: "Simulaattori ei vie työpaikkoja"

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut