Vantaalaisopettaja siirsi suositun Among Us -pelin kännykältä opetukseen – "Peli on mahtava motivaattori"

Opettaja Karoliina Mutanen hyödyntää lasten omia kiinnostuksen kohteita opiskelussa. Hittipelit kiinnostavat laajasti koko ikäryhmää. Pelillisyys itsessään tukee oppimista. Opettaja on epäilyn kohteena Among Us -pelissä. Marjo J. Rämö
Marjo Rämö

Marjo Rämö

Rekolanmäen koulun 5K:n oppilaat pohtivat tehtävärastien äärellä väittämiä jakolaskuista ja maapallon liikkeistä, kunnes tulee hälytys: Ruumis löydetty. Dead body found!

Opettaja Karoliina Mutanen kutsuu hätäkokouksen koolle:

– Emergency meeting! Emergency meeting!

Alkaa kiivas pohdinta ja keskustelu: Kuka on murhaaja? Who's impostor?

Adam ja Lanicha syyttävät toisiaan impostoreiksi. Marjo J. Rämö

Mutanen on siirtänyt suositun kännykkäpelin Among Usin pihapeliksi ja osaksi englanninkielisen luokkansa opiskelua.

Pelien englanninkielinen sanasto uppoaa kuin varkain lasten puheeseen.

– Lapsen oman kiinnostuksen kohteena oleva peli on mahtava motivaattori opiskelussa, sanoo Mutanen.

Hän käyttää pelejä ja pelillisyyttä laajasti hyödyksi opetuksessaan.

– Ne tuovat oppimiseen suunnitelmallisuutta ja sinnikkyyttä. Tehtävien avulla edetään eri tasoille ja lopulta tavoitteeseen.

Useissa peleissä toimitaan yhdessä ja ne luovat yhteisöllisyyttä. Eteneminen vaatii kommunikointia, kuten nyt murhaajan selvittäminen koulun pihalla.

Impostor murhaa vinkkaamalla huomaamattomasti silmää uhrillen, joka lysähtyy kyykkyyn kymmenen sekunnin päästä vinkkauksesta. AliMahdi näyttää, miten pihapelissä murhataan. Marjo J. Rämö

Among Us on tällä hetkellä alakouluikäisten hittipeli ja ladattu jokaisen luokan oppilaan kännykkään. Mutanen on soveltanut opetuksessa myös muun muassa Pokemon- ja Minecraft-pelejä.

Materiaalipalikoista rakentuvan Minecraft -maailman opetuskäyttö on opettajan mukaan lähes rajaton.

– Esimerkiksi sähköpiirin tekeminen kolmiulotteisessa maailmassa on paljon mielekkäämpää kuin asian opiskelu paperilla ja kynällä. Minecraftin avulla voi opetella fysiikan lakeja kuten pyörän tai vipuvarren toiminnasta ja sähkön tuottamisesta.

Viime kevään etäliikuntatunneilla 10-vuotiaat pojatkin innostuivat esittämään harjoittelemiaan tanssikuvioitaan Teams-kokouksessa, tanssivathan suositun Fortnite-pelin hahmotkin.

Pelien englanninkielinen sanasto uppoaa kuin varkain lasten puheeseen.

Among Usin kautta sanavarastoon päätyvät esimerkiksi ilmastointiaukko (vent), jossa huijari (impostor) voi piilotella muilta miehistön jäseniltä (crewmate).

– Minecraftia pelanneille nykylapsille ei tarvitse opettaa kiviaineksia, Mutanen naurahtaa.

Opettaja Karoliina Mutanen jakaa pelin alussa tekemänsä Among Us -hahmokortit kaikille. Murhaajat eli impostori on merkitty kortin taakse. Muut ovat kuvitteellisen avaruusaluksen miehistön jäseniä, jotka ratkovat erilaisia tehtäviä pihalle levitetyillä rasteilla. Marjo J. Rämö

Lasten suosimien pelien käyttö opetuksessa vaatii opettajalta pelimaailman seuraamista sekä lisätyötä.

Opettajien käytössä on myös useita nimenomaan opetuskäyttöön suunniteltuja pelejä kuten Kahoot, Loru Games tai Quizlet.

Näihin peleihin voi helposti tuoda materiaalin, jolla haluaa oppilaita peluuttaa. Opettajat voivat tallentaa ja jakaa käyttämiään materiaaleja keskenään.

Esimerkiksi vieraan kielen tietyn kirjasarjan ja tietyn kappaleen sanasto voidaan siirtää pelin avulla harjoitettavaksi tai sanakokeen muodossa testattavaksi.

Erityisen hyvin pelit sopivat käsitteiden opiskeluun. Hyöty korostuu Mutasen englanniksi opiskelevalla luokalla.

Adam sanoo olevansa mieluummin miehistön jäsen (crewmate) kuin murhaaja (impostor). Sillä silloin pääsee ratkomaan tehtäviä. Marjo J. Rämö

Monelle peleissä syntyvä kilpailutilanne toimii motivaattorina, mutta ei kaikille. Peleistä voi tulla myös stressaavia tai ulossulkevia, jos yksi ja sama voittaa aina.

Mutanen huomauttaa, että pelejä voi pelata myös ilman tulosjulkistusta. Lisäksi opettajan on pidettävä huoli siitä, että kaikki tuntevat pelin ja sen säännöt.

Toisaalta pelin tuomia pettymyksiä ja häviämisen tuntemuksiakaan ei pidä pelätä. Koulu on hyvä paikka harjoituttaa myös niitä.

– Siinä on oman luokan kohdalla tapahtunut selvää kehitystä parin vuoden aikana.

Reilun puolen tunnin pihapelin jälkeen oppilaiden into tehtäviä kohtaan alkaa hiipua. On aika siirtyä sisälle pulpetin ääreen matikankokeen pariin.

Lue vielä:

Robotiikkaa opetetaan lapsille uudistetuissa tiloissa – Tikkurilassa sijaitseva oppimiskeskus halutaan avata kaikille kaupunkilaisille

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut