Terveysasemien puhelinpalvelu toimii – Uudistus lyhensi jonotuksen viiteen minuuttiin, takaisinsoitot rullaavat

Tekstiviesti tavoittaa ihmiset nopeasti. Toni Tervo
Marjo Rämö

Marjo Rämö

Terveysasemien puhelinpalvelun uudistus on lyhentänyt palvelun jonotusaikoja ja takaisinsoittoaikoja huimasti.

– Puhelinpalvelu toimii tällä hetkellä hyvin. Soittajat pääsevät kohtuullisessa ajassa läpi ja palautteita tulee meille todella vähän, terveyspalvelupäällikkö Marja Puurula iloitsee.

15. joulukuuta tehdyn uudistuksen jälkeen suorien puheluiden keskimääräinen jonotusaika on ollut viisi minuuttia.

Takaisinsoittojen keskimääräinen odotusaika on ollut tunti ja 20 minuuttia.

Kaikki takaisinsoitot on soitettu saman päivän aikana.

Ruuhkia on syntynyt hetkittäin, mutta esimerkiksi tammikuussa pisin suoran puhelun jonotusaika oli tunti ja seitsemän minuuttia.

Nykyiset jonotus- ja takaisinsoittoajat ovat todella hyviä, kun verrataan vuoden takaiseen tilanteeseen.

Viime vuoden tammikuussa suorien puheluiden keskimääräinen jonotusaika oli viisinkertainen nykyiseen verrattuna – 25 minuuttia. Pisin yksittäinen jonotusaika oli kaksi tuntia.

Takaisinsoittoa joutui odottamaan keskimäärin 28 tuntia ja 35 minuuttia – pahimmillaan yli viisi vuorokautta.

Viime vuoden tammikuun tilastojen mukaan 2 772 takaisinsoittopuhelua ei voitu soittaa saman päivän aikana. Nyt vastaava luku on siis nolla.

Viime vuonna takaisinsoittopalvelu oli usein poissakäytöstä, koska puheluita ei pystytty soittamaan.

Lyhentyneet jono- ja odotusajat johtuvat siitä, että uudistuksessa luovuttiin terveysasemien yhteisestä keskitetystä ajanvarausnumerosta.

Lue lisää: Terveysasemien puhelinpalvelua korjataan palaamalla osin vanhaan – Pisin jonoaika: 4 tuntia 42 minuuttia

Nyt asiakkaat soittavat suoraan oman alueensa terveysasemalle. Näitä puheluita taas jaetaan eri linjoihin asian tai hoitotarpeen mukaan.

– Malli pohjautuu siihen, että hoitaja tuntee oman terveysasemansa toiminnan hyvin ja hänen on helpompi arvioida millaista palvelua asiakkaalle voidaan tarjota sen hetkiseen tilanteeseen, Puurula sanoo.

Puurulan arvion mukaan puheluihin terveysasemilla vastaavien hoitajien työmäärä on ehkä hieman lisääntynyt. Terveysasemien hoitohenkilöstö keskittyy puheluiden vastaanottamiseen aamutuntien aikana.

Puheluita on tullut kuluvan vuoden tammikuussa noin 10 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.

Vantaan terveysasemille soitetaan noin 900–1500 puhelua päivässä.

Maanantait ja juhlapyhien jälkeiset arkipäivät ovat ruuhkaisimpia.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut