Uudelle Ilmailumuseolle on paikka kaavoitusohjelmassa – "Sijainniltaan erinomainen", "Ykköspaikka Vantaalla"

Historia: Ilmailumuseon koko on hahmottunut, mutta rahoitus puuttuu.

Ilmailumuseolle kaavoitusohjelmassa esitetty metsikköinen tontti näkyy kuvassa. Kyltti ohjaa museolle, joka sijaitsee tälläkin hetkellä lähellä Aviapoliksen juna-asemaa. Armi Suojanen

Tiina Örn

Vantaan kaavoitusohjelma 2021 kertoo, että Ilmailumuseolle kaavoitetaan uudet tilat Aviabulevardin varteen Tiiranpuiston eteläpuolelle. Ohjelmassa mainitaan myös, että kaavatyö alkaa keväällä 2021.

Vantaan kaupunkiympäristön toimialan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä kuitenkin toppuuttelee, Ilmailumuseon paikkaa ei ole vielä lyöty lukkoon.

– Ilmailumuseon muuttohankkeen toteutuminen ei ole vielä varmistunut, Penttilä kommentoi.

Keskeistä Penttilän mukaan on tässä vaiheessa rahoituksen saaminen.

– Odotamme valtion päätöksiä rahoituksesta. Vantaa kaupunki voi osallistua rahoittamiseen kohtuullisen rajoitetusti. Emme voi käyttää tuohon investointiin kaupungin vähäisiä rahoja.

Myöskään Ilmailumuseolla ei ole mahdollisuutta osallistua muuttohankkeen rahoittamiseen merkittävässä määrin. Ilmailumuseosäätiö kerää rahoitusta myös yksityisiltä, mutta sen osuus ei todennäköisesti tule olemaan suuri.

Onhan se tietenkin aika kunnianhimoinen tavoite.

Vaikka kaupungin rahat ovat vähissä, Penttilä katsoo Ilmailumuseon saavan kaupungilta merkittävän tuen. Kaupunki luovuttaisi tontin ja maksaisi museolle jatkossakin toiminta-avustusta.

Ilmailumuseon toimitusjohtaja Pia Illikainen kertoo, että valtion rahoituspäätöksiä odotettaessa on täsmennetty uuden Ilmailumuseon konseptia, esimerkiksi museon koko on hahmottunut.

– Minimineliömäärä, jossa pystymme toimimaan, on noin 6 000 neliötä. Siinä olisivat mukana käyttö- ja yhteistoimintatilat.

Uuden Ilmailumuseon pinta-ala olisi siis noin puolet Jumbon Prisman myyntitilan pinta-alasta.

Kaavaohjelmassa mainitun tontin omistaa pääosin Vantaan kaupunki. Sen lisäksi osan tontista omistaa Finavia. Penttilä korostaa, ettei Ilmailumuseon paikasta ole vielä minkään luottamuselimen päätöstä.

– Tontti olisi sijainnillaan erinomainen. Se on Aviapoliksen juna-aseman vieressä, hotellin eteläpuolella.

Myös Illikainen kehuu aseman viereistä tonttia.

– Se on meille ollut koko ajan Vantaalla ykköspaikka. Tontti on sijainniltaan ihanteellinen. Asiakkaiden tulo meille olisi helppoa ja lentoaseman läheisyys toisi myös ulkomaisia kävijöitä.

Ilmailumuseon tuleva sijainti vaikuttaa myös ympäristön suunnitteluun, Illikainen muistuttaa. Museolle tulee saada perille erikoismittaisia kuljetuksia.

Tontti hankkeelle Penttilän mukaan järjestyy, joko kaavaohjelmassa mainittu tai jokin muu.

Penttilä pohtii hankkeen aikataulua. Mikäli valtio lähtee rahoittamaan hanketta ja kaikki muu etenee sujuvasti, uuden Ilmailumuseon rakentaminen voisi alkaa vuonna 2023. Uuden museon ovet voitaisiin silloin avata yleisölle vuonna 2025.

– Hanke edellyttää myös kilpailuttamista, Penttilä muistuttaa.

Illikainen mainitsee saman aikataulun.

– Onhan se tietenkin aika kunnianhimoinen tavoite, hän lisää.

Ilmailumuseo omistaa nykyiset toimitilat itse. Tontti on Finavian. Penttilä arvelee Ilmailumuseon nykyisten huonokuntoisten rakennusten saavan väistyä uudisrakentamisen tieltä. Ilmailumuseon nykyinenkin paikka on Aviapoliksen keskustassa.

– Alueelle tulee asuntojen lisäksi toimitilaa ja hotelleja, Penttilä lausuu.

Ilmailumuseoyhdistys etsii Caravelle-koneen kunnostusprojektiin vapaaehtoisia. Jan Forsgren/Arlanda flygsamlingar

Mukaan koneprojektiin?

Ilmailumuseoyhdistys etsii tukijoita ja vapaaehtoisia mukaan Caravelle-projektiin. Projektin tavoitteena on tuoda Ilmailumuseoyhdistyksen omistukseen siirtynyt Caravelle-matkustajalentokone Ruotsista Suomeen, kunnostaa se vuoden 1963 ulkoasuun ja saada kone yleisön nähtäville.

Projektiin kaivataan erityisesti henkilöitä, joilla on tietoa tai taitoa Caravelle-koneiden kanssa toimimisesta.

– Projektiin voivat ilmoittautua kaikki Caravelle-koneista kiinnostuneet, Ilmailumuseoyhdistyksen puheenjohtaja Janne Salonen sanoo.

Vuonna 1968 Finnairiksi nimensä muuttanut Aero Oy lensi Caravelle-kalustolla vuosina 1960–1983.

Lisätietoa: Caravelle-projekti.fi.

Juttua muokattu 24.2. kello 15. Poistettu virke, josta saattoi saada virheellisen käsityksen, että Caravelle-kone tulisi yleisön nähtäville Suomen Ilmailumuseoon Vantaalle.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut