Kaikki lapset eivät saa tarpeeksi positiivista palautetta arjessaan – Iltapäiväkerhossa on hyvä hetki kehua

Ilona Siltala (vas.), Julia Kotamaa, Oiva Kiiveri ja Marc Meeder kirmasivat parihippaa Mikkolan koulun pihalla. Marjo J. Rämö
Marjo Rämö

Marjo Rämö

Iltapäiväkerhon lapset leikkivät parihippaa Mikkolan koulun pihalla tiistai-iltapäivänä.

– Se on kiva leikki, kun pari vaihtuu ja juostessa tulee lämmin, perustelee Hanna Heiskanen leikkivalintaansa.

Hän sai päättää leikin sillä hän oli edellispäivän Ihana Lapsi.

Se on Korson seurakunnan Mikaelin iltapäiväkerhon luoma titteli, jota kukin 21:stä kerholaisesta kantaa vuorollaan. Titteli tuo oikeuden ottaa välipalaa ensimmäisenä sekä valita seuraavan päivän yhteisen leikin. Samalla se nostaa kunkin kerholaisen vuorollaan keskiöön.

Hanna Heiskanen oli maanantain Ihana Lapsi Mikaelin iltapäiväkerhossa Mikkolassa. Marjo J. Rämö

Ihana Lapsi -päivät ovat jatkumo syksyn Ihanuuskierroksille, joissa kukin lapsi kehuttiin vuorollaan.

– Lapsille on tärkeää saada kuulla positiivisia asioita itsestään. Kaikki eivät välttämättä kuule niitä tarpeeksi koulussa tai kotona, sanoo lastenohjaaja Satu Kurvinen.

– Myös lapset hyötyvät, kun toista lasta kehutaan. He oppivat arvostamaan toisia ja kokevat empatian tunteita, sanoo kerhon toinen lastenohjaaja Jonna Puskala.

Kierrokset olivat myös lapsille mieluisia.

– Lapset ovat kysyneet, milloin taas kerrotte ihania asioita meistä, Puskala kertoo.

Vantaan iltapäiväkerhoissa on kuluneen viikon ajan vietetty Vahvuus-viikkoa.

Toimintaa on suunniteltu positiivisen pedagogiikan koulutuksen antamilla opeilla. Koulutukseen osallistui alkuvuoden aikana noin 70 iltapäiväkerhojen ohjaajaa.

Positiivisessa pedagogiikassa keskitytään lasten luonteenvahvuuksien ja myönteisten tunteiden tunnistamiseen ja hyödyntämiseen.

– Ohjaajien koulutustaustat vaihtelevat todella paljon ja koimme kaupungin suunnasta, että positiivinen pedagogiikka olisi paras mahdollinen koulutus ja antaisi ohjaajille työkaluja toimintaan, kertoo opetustoimen asiantuntija Suvi Rönnqvist .

Puskala ja Kurvinen sanovat koulutuksen vahvistaneen sitä ajatusta, joka heillä on ollut lapsilähtöisessä iltapäiväkerhotoiminnassa jo pitkään.

Iltapäiväkerhot ovat heistä oivallisia paikkoja tunnetaitojen, sosiaalisten taitojen ja hyvän itsetunnon kehittämiseen sekä lapsilähtöiseen tekemiseen. Kerhossa ei ulkoapäin annettuja tavoitteita tai ohjelmaa kuten koulussa tai harrastuksissa.

Iltapäiväkerho on paikka, jossa on mahdollisuus nollata ne pettymykset ja epäonnistumiset, mitä on syntynyt koulupäivän aikana.

– Jo ilmeestä ja ryhdistä näkee, millainen päivä lapsella on ollut, Kurvinen kertoo alakoulun nuorimpien siirtymisestä kerhoon koulupäivän jälkeen.

Yleisimpiä harmituksen aiheita ovat kiusaamistilanteet, tappelut tai epäonnistuminen kouluasioissa.

– Meidän tehtävä on kuunnella ja nostattaa lasta, jotta iltapäiväkerhon puuhat voi aloittaa puhtaalta pöydältä.

Korson seurakunnan Mikaelin iltapäiväkerhon lastenohjaajat Satu Kurvinen ja Jonna Puskala pyrkivät antamaan positiivista palautetta iltapäiväkerholaisille.. Marjo J. Rämö

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut