Vantaa ennen ja nyt: Hätkähdyttävä näky 40 vuoden takaa – Metrojuna painelee Tikkurilassa päärataa pitkin kohti Helsinkiä

Metrojunaa kuljetetaan Helsinkiin Tikkurilan vanhan aseman luona 27. maaliskuuta 1981. Taustalla näkyy Tikkurilan väritehtaiden rakennuksia, jotka on purettu 1980-luvun lopulla. Metron huoltokuljetuksia on saattanut jälleen bongata myös Tikkurilassa, kun vaunuja ajetaan Vuosaaren satamaradan ja Keravan kautta peruskorjaukseen Pieksämäen lisäksi myös Ilmalaan. Olavi Niukkanen/Vantaan kaupunginmuseo

Anu Mönkkönen

Vantaan kaupunginmuseon kuva-arkistoon on tallennettu monipuolisesti valokuvia Vantaan alueen liikenteen kehittymisestä. Valokuvaaja Olavi Niukkasen kokoelmassa on kuva kulkuvälineestä, jonka liikenne ei ole Vantaalle asti ulottunut.

Tikkurilalainen Niukkanen kuvasi yllättävän näyn perjantaina 27.3.1981. Tikkurilan vanhan aseman takaa päärataa ajoi oranssi metrojuna.

Tarkemmin katsottuna kioskin kulmalta näkyi myös VR:n dieselveturi, joka hinasi metrojunaa Valmetin Tampereen tehtaalta kohti Helsinkiä. Pääradalla kuljetuksia oli useampiakin, sillä metroliikenne alkoi Helsingissä seuraavana vuonna.

1960-luvulla metron eri linjojen kaavailtiin kulkevan myös Vantaan alueella Hakunilaan, Kirkonkylään ja Vantaankoskelle. Laajasta metrolinjastosta etsittiin ratkaisua kasvavien lähiöiden ruuhkaiseen työmatkaliikenteeseen.

Vuonna 1982 metroliikenne käynnistyi lopulta yksilinjaisena Helsingin keskustasta Itäkeskukseen. Vantaalla lähiliikenne toteutettiin muilla tavoin.

1970-luvulla Martinlaakson radan lähijunaliikenne korvasi Länsi-Vantaan metrosuunnitelman. 1980-luvulla metroa suunniteltiin jatkettavaksi osittain idässä, mutta linjan ulottamista Hakunilaan asti ei pidetty enää tarpeellisena.

Vantaalla haluttiin panostaa poikittaisyhteyksien kehittämiseen. 2010-luvulla Länsisalmeen suunniteltu itämetron ainoa Vantaan metroasema ei toistaiseksi ole toteutumassa.

Itävantaalaiset ovatkin saaneet istua busseissa useamman vuosikymmenen, mutta 2030-luvulla kiskot näyttävät saavuttavan heidätkin. Vantaalle suunniteltua pikaraitiotietä pitkin pääsisi Hakunilasta Vaaralan ja Länsimäen kautta Mellunmäkeen varhaisen metrolinjauksen tapaan.

Vantaan Sanomien ja Vantaan kaupunginmuseon juttusarjassa nostetaan esille paikallista historiaa tutustumalla museon kokoelmiin ja kulttuuriympäristökohteisiin. Kirjoittajat ovat museon henkilökuntaa.

Lisää historiaan liittyviä juttuja löytyy täältä .

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut