Kuntalaisaloite vessoista Vantaan suurimpiin puistoihin kilpistyy rahaan – asukkaat tekivät viime vuonna kymmeniä aloitteita

Kuntalaisaloitteet: Kaupunki toteuttaa eniten liikenneturvallisuuteen liittyviä ehdotuksia.

Riipiläntielle on ehdotettu jalankulku- ja pyörätietä jo vuosikymmeniä ja nyt sitä vihdon rakennetaan. Arkisto/Marjo J. Rämö
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Vantaalaiset tekivät yhteensä 51 kuntalaisaloitetta viime vuonna. Yhtäkään kuntalaisaloitetta ei kuitenkaan otettu valtuuston käsiteltäväksi, sillä aloitteentekijöitä pitää kuntalain mukaan olla kaksi prosenttia asukkaista.

Aloitteista suurin osa, 45, koski kaupunkiympäristön toimialaa ja erityisesti katuja sekä puistoja.

Aloitteissa ehdotettiin muun muassa valvontakamerakokeilua Vapaalan kaduille, katuvalaistuksen poistoa yöaikaan, metroa Hakunilaan ja Mätäojan ylittävän puusillan korotusta Myyrmäessä.

Kaikkiin aloitteisiin vastataan kaupungininsinööri Henry Westlin mukaan huolellisesti ja perusteellisesti. Vastaukset eivät kuitenkaan useimmiten ole aloitteentekijöille mieluisia, sillä Westlin arvioi, että vain noin kymmenen prosenttia aloitteista etenee toimenpiteisiin asti tai ehdotettua asiaa kehitetään.

Toteuttamattomat kuntalaisaloitteet voivat olla esimerkiksi liian hintavia. Näin on käymässä viime kesäkuussa tehdylle aloitteelle, että Vantaan suurimpiin puistoihin saataisiin vessoja. Westlin sanoo, että käymälät olisivat hoitokuluineen liian kalliita kunnossapidon määrärahoihin nähden. Puistovessat tulisivat maksamaan kymmeniä tuhansia euroja.

– Käyttäjämääriin verrattuna hinta olisi liian korkea.

Aloitteen ”hylkäämiseen” syynä voi olla myös sen epätarkkuus ja yleisyys ilman tarkkaa paikkaa tyyliin ”penkkejä ja roskiksia lisää”.

– Mitä selkeämpi ja konkreettisempi ehdotus on, sen helpompi ja nopeampi siihen on vastata, Westlin vinkkaa.

Joskus voi käydä niinkin, että aloitteen asiaa jo edistetään kaupungilla, kuten Myyrmäen Löydöspuiston huonokuntoisten pitkospuiden uusimista. Vuosi sitten kaupunki sai kuntalaisaloitteen, että Mätäojan ylittävä vino puusilta Vaskipellon ja Myyrmäen välillä pitäisi korottaa tulvimisen vuoksi. Vantaan vastauksessa ehdottajalle kerrottiin hyviä uutisia, sillä uusia kävelytasoja suunniteltiin parhaillaan, ja että uudet rakennetaan 2021.

Parhaiten kuntalaisaloitteista ovat menestyneet liikenneturvallisuushankkeet.

– Vuosittain toteutettavissa liikenneturvallisuuskohteissa on oikeastaan aina mukana kuntalaispalautteiden perusteella toteutettuja kohteita, Westlin sanoo.

Viime vuosina on toteutettu muun muassa Kenraalintien korotettu suojatie Kanniston koulun edustalla, Lehmustontie 61 kohdan keskisaarekkeellinen suojatie ja pyöräpysäköinnin parantaminen Hiekkaharjun asemalla.

– Jotkut suurehkot ja kalliit investointihankkeet taas vaativat pitkäkestoisempaa suunnittelua ja ohjelmointia.

Sellasia ovat muun muassa Koivukylänväylän, Riipiläntien ja Leppäkorventien jalankulku- ja pyörätiet, joista on tehty vuosikymmenien aikana useita aloitteita. Ne ovat nyt rakenteilla.

Myös palautetta antamalla voi edistää asioita.

– Monet katu- ja viheralueille kohdistuvat palautteet johtavat korjauksiin, erityisesti kun puhutaan pienistä ja nopeista korjaustöistä.

Sellaisia ovat liikennemerkit, päällysteiden reiät, valaistus ja kalusteet.

Aloitteen kaupungille voi tehdä esimerkiksi kuntalaisaloite.fi-verkkopalvelussa tai jättää Vantaa-infoon.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut