Vantaa kipuilee pysäköinnin kanssa – nyt kokeillaan alueellista parkkitunnusta

Pysäköinti: Kokeilu alkaa syksyllä Kivistössä, Keimolanmäessä ja Hakunilassa.

Hakunilasta poistuu bussivarikko ja sen tontille tehdään pysäköintialue vastapäisen Kaskelan alueen tarpeisiin. Armi Suojanen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Vieraita ei viitsi kutsua kylään, asukkaat voivat joutua viemään autonsa hyvinkin kauas kotiovelta eikä alueen rakennusmiehillekään riitä työpäiväksi parkkipaikkaa. Tällaista on uusilla asuinalueilla, koska pysäköintipaikkoja kaduilla ja pysäköintilaitoksissa on liian vähän.

Loputon pyöriminen parkkipaikkaa etsimässä on ärsyttänyt ihmisiä uusilla ja vielä rakennusvaiheessa olevilla asuinalueilla Hakunilan Kaskelassa sekä Kivistön keskustassa ja Keimolanmäessä jo pitkään.

Vantaan kaupunki yrittää seuraavaksi helpottaa hankalaa tilannetta alueellisella pysäköintitunnuskokeilulla. Kokeilu alkaa Kaskelassa, Keimolassa ja Kivistössä ensi syksynä.

Maksullista pysäköintitunnusta kokeillaan pahiten parkkipulasta kärsivillä Vantaan kaupungin omistamilla alueilla, joilla on rakennettu tiivistä kaupunkitilaa alusta lähtien. Näitä ovat Kivistössä Ruusukvartsinkatu 15:ssä ja 21:ssa, Kivistön puistokadun eteläpuolisella pysäköintialueella, Lumikvartsinkadun pysäköintialueella, jossa on nyt 24 tunnin pysäköintimahdollisuus sekä Keimolanmäentiellä Keimolankaarteen ja Ajoportin välillä.

Hakunilassa pysäköintialue tulee poistuvan bussivarikon tontille. Se sijaitsee Kaskelaa vastapäätä, Kyytitien toisella puolella.

– Paikkoja tulee yhteensä noin 200, arvioi suunnittelupäällikkö Markus Holm Vantaan kaupungilta.

Paikkoja tulee yhteensä noin 200.

Suunnittelupäällikkö Markus Holm

Ensi vuoden loppuun saakka jatkuva kokeilu alkaa syksyllä. Tarkka ajankohta selviää myöhemmin, kun muun muassa liikenteen ohjaussuunnitelma on saatu tehtyä.

– Kun olemme saaneet kokemusta, voidaan päättää, pitäisikö tästä tehdä pysyvä järjestelmä, Holm sanoo.

Tarvetta vastaavanlaiseen järjestelmään voi olla tulevaisuudessa esimerkiksi silloin, kun Lapinkylä alkaa rakentua.

Edelleen on kuitenkin tarkoitus, että pääosa pysäköinnistä ohjautuu parkkihalleihin, joita kaupunki patistaa tekemään asuinalueille jo rakentamisen alkuvaiheessa riittävästi.

– Pysäköinti pitää ratkaista tonteilla, Holm tähdentää.

Kaupungin on pitänyt tulla uusilla alueilla autoilijoita vastaa, sillä vähäiset parkkitilat vaikeuttavat elämää kohtuuttomasti ja ihmiset ovat todella ärsyyntyneitä.

– Pysäköinnistä tulee ylivoimaisesti eniten palautetta, Holm sanoo. Pysäköintipaikkapula vaikuttaa myös mielikuvaan alueesta, vaikeuttaa alueella työssä käyvien arkea ja jopa karkottaa asukkaita.

Kokeilun aloittamisesta ja alueellisten pysäköintitunnusten hinnoista päätti tekninen lautakunta viime viikolla. Kuukauden pysäköinti maksaa 50 euroa ja viikko 20 euroa. Vuorokausipysäköinnin hinta on viisi euroa.

Hinnoilla ei ole tarkoitus kilpailla nykyisten pysäköintilaitosten kanssa, vaikka ne ovat halleja edullisempia.

Markus Holm kertoo, että pysäköintitunnuksia myydään tietty määrä, jotta parkkipaikkoja riittää kaikille maksaneille.

Pysäköintitunnukset hoitaa yksityinen pysäköintioperaattori, jolta voi hankkia kuukausi-, viikko- ja vuorokausihintaisen pysäköinnin netin tai mobiilisovelluksen kautta. Paperista pysäköintilupaa ei oteta käyttöön.

Yksityisestä operaattorista huolimatta pysäköinninvalvonta säilyy kaupungilla.

Pysäköintilupaa ei osoitetta vain johonkin tiettyyn paikkaan, vaan sillä voi pysäköidä kaikilla kokeilualueilla, jotka on merkitty liikennemerkillä.

Lue myös: Kivistön keskustan pysäköintiin muutoksia – pysäköinti Opaalipuistossa on jatkossa kiellettyä

Myyrmäen ja Tikkurilan urheilupuiston parkkipaikat pysyvät maksuttomina, mutta keskustojen maksulliset alueet laajenevat – Vantaan pysäköintimaksut saatiin vihdoin päätettyä

Autoilu

Vantaa kipuilee pysäköintipaikkojen kanssa

Vantaa haluaa tiiviimpiä kaupunkikeskustoja ja siirtää autot pois täyttämästä pihoja ja katuja. Uusilla asuinalueilla pysäköinti ohjataan parkkihalleihin. Niiden rakentamistahtia hidastavat kuitenkin kustannukset eikä parkkipaikkojen määrä pysy asukasmäärän kasvun mukana. Suurimmissa keskuksissa pysäköintimitoitus on 1 paikka/130 neliötä.

Eivätkä kaikki halua luopua autoistaan. Monen mielestä joukkoliikenteessä on puutteita.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut