Ylitiemestari kertoo, mikä häntä riepoo Vantaan katujen kunnossapidossa

Lähtijä: Erkki Tammistolla on takanaan yli 40 vuotta kaupungin palveluksessa.

Ylitiemestari Erkki Tammisto on vitsaillut työkavereilleen, että sopiva työsarka hänelle olisi Tammiston kaupunginosan kokoinen. Armi Suojanen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Kysy ylitiemestari Erkki Tammistolta, 63, jotain Vantaan katujen kunnossapidosta, niin saman tien alkaa tulla tietoa ja tarinaa. Kokemusta ja juttua riittää 1970-luvulta lähtien.

Tammisto kuuluu siihen harvenevaan joukkoon, joka on tehnyt koko pitkän, yli 40 vuotta kestäneen työuransa saman työnantajan palveluksessa. Tammisto jää eläkkeelle kesäkuussa.

Työsuhde alkoi oikeastaan jo Vantaan ollessa vielä kauppala 1973, kun juuri oppikoulun Simonkylässä päättänyt Tammisto pääsi kesätöihin.

– Tulin työmaakirjuriksi ja siinä oli vähän kustannuslaskentaakin.

Tammisto sanoo, että hän ei ollut lukumiehiä eikä miettinyt jatko-opiskelua, kun työt jatkuivat. Ei ennen kuin nuori työmaamestari kehotti häntä hakemaan Helsingin teknilliseen kouluun.

– Hän sanoi, että ei se niin vaikeata ole.

Kouluun pääsemiseksi tarvittiin kahden vuoden työkokemus ja hyväksytty pääsykoe. Ja Tammisto pääsi ensi yrittämällä opiskelemaan tienrakennuksen opintosuunnan rakennusmestariksi.

– Isällä oli pieni kuljetusliike ja sitä vähän mietin, mutta en ole katunut, etten ryhtynyt yrittäjän hommiin.

Isän yrittäjyyden seuraamisessa on ollut kuitenkin hyötyä tiemestarina.

– Ymmärrän sitä toistakin puolta.

Tammisto kertoo, että tiukka kilpailu katutöistä on johtanut yrittäjillä jopa alihinnoitteluun, josta voi tulla ongelmia eikä urakoita pystytäkään hoitamaan. Jos firma menee nurin, kaupunki jää pulaan.

Kilpailutuksesta päästäänkin yhteen Tammistoa eniten hiertävään työasiaan, hankintojen hitauteen. Kun kaupungille hankitaan vaikkapa erikoiskoneita, kuten kadunpesuauto, se ei tapahdu kädenkäänteessä.

Ensin tehdään päätös hankinnasta, jonka jälkeen vertaillaan tarjontaa ja tehdään tarjouspyyntö. Sitten päätetään, mikä tarjous voittaa ja tehdään tilaus.

– Toimitusaika voi olla 9–12 kuukautta.

On voinut kulua parikin vuotta ennen kuin uusi kadunpesuauto saadaan putsaamaan Vantaan katuja.

– Harmittaa ettei voi tehdä nopeita päätöksiä.

Tammisto ymmärtää toki, että kilpailutuksella halutaan estää suhmurointi ja hintojen nousu sekä taata konetoimittajien tasapuolisuus, mutta joskus nopea päätöksenteko olisi eduksi kaupungille. Kuten silloin, kun joku yritys on lopettamassa toimintaansa ja voisi myydä auton tai koneen edullisesti.

Erkki Tammisto jää eläkkeelle kesäkuussä. Armi Suojanen

Valmistuttuaan rakennusmestariksi 1978 Tammisto meni armeijaan ja sen jälkeen hän sai tiemestarin paikan Vantaalta. Vastaava mestari hänestä tuli 1988. Vielä silloin kaikki Vantaan kadut olivat kaupungin omassa hoidossa.

1990-luvun lopulla Hakunilan suuralueen katujen kunnossapito kilpailutettiin ja se siirtyi yksityisen yrityksen vastuulle. 2000-luvulla perässä seurasi Korson suuralue ja pari vuotta sitten myös Koivukylän suuraluetta alkoi hoitaa yritys.

Nykyisin kaupungin työntekijät hoitavat enää Tikkurilaa, Aviapolista ja Länsi-Vantaata, mutta katujakin on entistä enemmän hiekotettavana, aurattavana, puhdistettavana ja korjattavana.

– Sama taso pitää olla koko Vantaalla. Ja aina on halu parempaan, sanoo vuodesta 2007 ylitiemestarina toiminut hiekkaharjulainen.

Ja sitä tasoa ylitiemestari valvoo.

Työkoneet ovat vuosikymmenien aikana kehittyneet siinä missä muutkin autot ja niihin on tullut tietotekniikkaa ja paikannuslaitteet. Eikä kadunhoitokaan ole pysynyt samana, sillä voimakkaasti kasvava kaupunki ja tiivis rakentaminen tuovat omat mausteensa katujen hoitoon ja lisäävät kustannuksia.

Tammisto kritisoi uusien asuinalueiden kapeita katuja, joiden reunoille ei ole juurikaan tilaa aurata lumia. Lumet pitää kuljettaa heti kauemmas lumenvastaanottopaikoille, mikä maksaa kirjaimellisesti sata kertaa enemmän kuin kippaaminen lähistölle sulamista odottamaan.

Tammisto ei ole istunut työvuosinaan pelkästään toimistotuolilla, vaan on ajanut muun muassa aura-autoa. Kerran hän päätyi sillä ojaankin, kun silloinen esimies kannusti puskemaan penkkoja leveämmäksi. Lähellä ollut tiehöylä tuli vetämään ojasta takaisin tielle.

– Ammattilaisen työ näyttää helpolta, mutta on vaikeaa, Tammisto naurahtaa.

Fakta

Erkki Tammisto

Syntynyt Karkkilassa 1957.

Asunut Vantaalla 1-vuotiaasta lähtien.

Asuu nyt Hiekkaharjussa.

Valmistui rakennusmestariksi Helsingin teknillisestä opistosta 1978.

Jää eläkkeelle kesäkuussa.

Kolme poikaa ja kuusi lastenlasta.

Harrastaa moottoripyöräilyä. Ajanut eri puolilla Eurooppaa ystäväporukan kanssa. Oma matkapyörä on Kawasaki ZZR, 1 400 kuutiota.

Eläkepäivinä Tammisto aikoo myös hoitaa lastenlapsia, mökkeillä ja veneillä.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut