Vantaalaiset kuntavaaliehdokkaat käyttäisivät lippuhintojen korotuksia vihoviimeisenä keinona HSL:n talouden paikkaamiseen – suurin osa ei silloinkaan

Vantaan Sanomien vaalikoneeseen vastanneet ehdokkaat eivät lämpene HSL:n talouden paikkaamiselle lippuhintojen korotuksin. Arkisto/Päivi Tuovinen
Leena Koivisto

Leena Koivisto

Helsingin seudun liikenne (HSL) painii koronapandemian aiheuttamissa historiallisen suurissa talousvaikeuksissa, ja lipputuloihin koituvan miinuksen arvioidaan vuoden loppuun mennessä venyvän noin 150 miljoonaan euroon.

Se, kuinka paljon valtion pussista on saatavissa lisätukea jo saatujen jatkoksi, jää nähtäväksi ja ratkaisee sen, missä määrin ja millaisia muita keinoja on otettava avuksi kurimuksessa.

Lue myös: https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4132049

Vantaalaisten kuntavaaliehdokkaiden mielestä keino ei kuitenkaan saa olla matkalippujen hinnan korottaminen. Sille annetaan jotakuinkin täystyrmäys. Yli 80 prosenttia Vantaan Sanomien vaalikoneeseen vastanneista on väittämästä HSL:n tulee paikata talouttaan lipunhintoja korottamalla eri mieltä. Heistä puolet painottaa olevansa asiasta täysin eri mieltä.

Korotuksia tiukimmin vastustavien kärjessä ovat sosiaalidemokraatit, vasemmisto, vihreät ja perussuomalaiset, joiden kaikkien kanta tulee yli 90-prosenttisen selväksi. Samalla linjalla on vahva enemmistö myös Liike Nytissä, kristillisdemokraateissa ja keskustassa.

Kokoomuksella hinnankorotuksista pesäeroa ottaa muita puolueita pienempi enemmistö vastaajia, 61 prosenttia. 14 prosenttia jättää kantansa auki, mutta neljännes olisi valmis hyväksymään matkustamisen kallistumisen, osa tietyin varauksin.

– Maltillisia korotuksia tarvitaan määräajaksi palvelutason turvaamiseksi, Jari Ahokas toteaa.

Katso myös tämä: Talouskurimuksen riepottelema HSL toivoo valtiolta lisää rahaa

Hinnankorotusten pelätään nakertavan joukkoliikenteen vetovoimaa ja kilpailumahdollisuuksia yksityisautoilun kanssa sekä haittaavan ilmastonmuutoksen torjumista.

Vaikutuksia nähdään olevan myös tasa-arvoon ja vähävaraisten asemaan.

Osa linjaa kannanotoissaan kohti tulevaisuutta, jossa haluttaisiin nähdä nykyistä huokeammat hinnat ja jopa maksuton joukkoliikenne.

– Halpaa lainaa saavien kuntien on viisasta maksaa väliaikainen lasku siitä, että lipunhinnat pidetään siedettävinä kriisin yli. Pitkällä aikavälillä tavoitteena tulee olla hintojen laskeminen uusien matkustajien houkuttelemiseksi, Niilo Tarnanen (vihr.) esittää.

Milla Frimanin (sd.) mielestä j lippujen hinnat ovat jo nyt suhteettoman kalliita verrattuna moniin muihin maihin.

– Kun ihmisiä halutaan kannustaa julkisen liikenteen käyttöön, hintojen tulisi olla edullisempia

Ville Karinen (vas.) pelkää korotusten riskinä olevan, että julkisen liikenteen käyttö ja lipputulot vähenevät entisestään.

– Seurauksena voi olla kierre, jossa lippujen hintoja joudutaan jatkuvasti korottamaan käyttäjien vähentyessä.

Erika Veltheim (ps.) luopuisi ”turhista menoista kuten ratikasta” ja rinnastaa lippuhintojen noston veronkorotukseen.

– Paitsi että se kurittaisi vain niitä ketkä kulkevat julkisilla.

Pienimmissä vaaleihin osallistuvissa vantaalaispuolueissa otetaan vaalikoneen väittämästä selkeä irtiotto aivan päinvastaiseen suuntaan.

– Kannattaisin maksuttoman julkisen liikenteen tarjoamista lapsille, nuorille, eläkeläisille ja opiskelijoille sekä lastenvaunujen- ja rattaiden kanssa liikkuville, Feministisen puolueen Johanna Sjöholm linjaa.

SKP:ssä liputetaan täydellisen maksuttomuuden puolesta

– Maksuton joukkoliikenne vahvistaa asukkaiden yhtäläisiä oikeuksia päästä palvelujen ja töiden äärelle sekä vähentää yksityisautoilun tarvetta, Jiri Mäntysalo perustelee.

Siirry vaalien tulospalveluun

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut