Tikkurilassa asuva Kalevi pelkää, että ratikkatyömaa estäisi pääsyn arvostetuille parkkipaikoille – Tunnelin rakentaminen vaatisi räjäytyksiä kotitalojen vieressä

Reitti: Suunnitellun ratikkatunnelin lähellä asuva kummastelee, miksei ratikka voisi kulkea Jokiniemestä Tikkurilaan jo olemassa olevan alikulun kautta.

Suunnittelupäällikkö Sauli Hakkarainen kertoo, että kovin paljon Ratakujaa kapeampaan paikkaan ratikan tunnelia ei voitaisi rakentaa. Rakentaminen tarkoittaa myös räjäytyksiä. Päivi Tuovinen

Tiina Örn

Vantaan ratikan rakentamisesta ei ole vielä tehty päätöstä, mutta reitti on selvä. Ratikka kulkisi Tikkurilassa osan matkaa maan alla. Tunnelia jouduttaisiin rakentamaan tiiviin kaupungin sisällä, joten se olisi reitin työläin ja kallein osuus.

Ratikan suunnittelupäällikkö Sauli Hakkarainen toteaa tunnelin rakentamisen onnistuvan juuri ja juuri lähellä Tikkurilan asemaa sijaitsevalla Ratakujalla.

– Kovin paljon ahtaampaan paikkaan kaikki tarvittavat tukirakenteet ja tunneli eivät olisi mahtuneet.

Tunneli kulkee Tikkurilan aseman, Ratakujan ja Kirjastopuiston alla. Ratikka kaartaa tunnelissa Kielotielle ja kulkee vähän matkaa myös Kielotien alla.

– Tunnelin suuaukot ovat Väritehtaankadulla Jokiniemessä ja Tikkurilassa Kielotiellä kohdassa, josta purettiin vanha virastotalo, Hakkarainen sanoo.

Aivan ratikan tunnelille suunnittelun reitin vieressä asuva Kalevi Kotiranta on hyvin huolissaan siitä, miten rakentaminen vaikuttaisi asumiseen Tikkurilan keskustassa.

Kalliota porataan, mutta sen lisäksi joudutaan tekemään räjäytyksiä.

Yksi Kotirannan huolista liittyy autopaikkoihin. Tikkuparkissa ja Ratakujan pysäköintilaitoksessa on satoja autoja.

– Ratakujan lähellä sijaitsevien kerrostalojen asukkaat omistavat autopaikkoja sekä Tikkuparkissa että Ratakujan pysäköintilaitoksessa. Meille on kerrottu, että Tikkuparkki olisi pitkään poissa käytöstä.

Moni asukas on Kotirannan mukaan muuttanut Tikkurilan uuden torin liepeille juuri siksi, että autopaikka on lähellä.

– Täällä asuu paljon vanhempaa väkeä.

Hakkaraisen mukaan Tikkuparkki pyritään pitämään toiminnassa tunnelin rakentamisen ajan.

– Jotain pieniä teknisiä muutoksia voi tulla.

Myös Ratakujan pysäköintitalo pyritään pitämään avoinna, mutta rakentaminen näkyy isoina tilapäisinä liikennejärjestelyinä muun muassa Ratakujalla.

Kotirannan on vaikea uskoa, että autopaikat säilyisivät rakentamisen ajan ennallaan.

– Tunneli läpäisee Tikkuparkin hissin, ja seinän toisella puolella on sähköpääkeskus.

Ratikan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2024. Vielä ei tiedetä, mistä kohtaa rakentaminen alkaisi.

Myllerrys näkyisi Tikkurilassa.

– Rakennustöitä varten tarvitaan laajoja alueita Kirjastopuistosta, Hakkarainen sanoo.

Kotiranta kummastelee sitä, että tunnelin rakentamisen takia ollaan tuhoamassa pitkäksi aikaa Kirjastopuisto lasten leikkipaikkoineen.

Hakkarainen myöntää, että rakentaminen tulee muuttamaan puistoa pysyvästi. Muutos ei ole hänen mukaansa yksinomaan huono.

– Kirjastopuiston koko kasvaa, mikäli ajoramppi pysäköintitaloon siirtyy Kirjastopuistosta Kielotien varteen osoitteeseen Kielotie 13. Kirjastopuistoa on tarkoitus uudistaa ennallistamistöiden yhteydessä.

Tunnelin rakentaminen tarkoittaa väistämättä räjäytyksiä.

– Tunnelia tehtäessä ollaan osittain kallioperässä. Kalliota porataan, mutta sen lisäksi joudutaan tekemään räjäytyksiä, Hakkarainen kertoo.

Hänen mukaansa lähellä olevat rakennukset katselmoidaan ennen räjäytyksiä.

– Talot suojataan ja panostukset ovat sen mukaisia. Kaikki tehdään niin pienillä panoksilla, ettei vaurioita pääse syntymään.

Kotiranta kysyy, miksei ratikka voisi kulkea Jokiniemestä Tikkurilaan jo olemassa olevan Valkoisenlähteentien alikulun kautta. Silloin uutta tunnelia ei tarvitsisi tehdä.

– Myös tuota ratkaisua on mietitty, mutta silloin matka juna-asemalle ja bussipysäkille olisi pidempi. Tuo vaihtoehto myös lisäisi reitin pituutta, Hakkarainen sanoo.

Kotirantaa vastaus ei tyydytä. Hän sanoo, että ratikkahan voisi kääntyä Ratatielle ja pysäkki tulisi silloin aseman sisäänkäynnin kohdalle.

Viherrakentamisen asiantuntija Hilla Karppinen kiinnittää aitaan ilmoitusta siitä, että Kirjastopuiston leikkialue on toukokuussa jonkin aikaa poissa käytöstä korjaustöiden vuoksi. Kyse on muutamasta päivästä, mutta mikäli ratikka päätetään rakentaa, iso osa Kirjastopuistosta muuttuu työmaaksi. Päivi Tuovinen

Talous

Ratikka maksaa ja tuo tuloja

Vantaan kaupungin laskelmien mukaan ratikka tuo kaupungille tuloja 425 miljoonaa euroa. Summassa ovat mukana 270 miljoonan euron maanmyynti- ja maankäyttösopimustulot, kiinteistöverokertymän kasvu, jonka lasketaan tuovan 120 miljoonaa euroa sekä rakentamisesta palaututuvia verotuloja 35 miljoonaa euroa.

Ratikan rakentamisen on arvioitu maksavan 393 miljoonaa euroa. Siitä valtio hoitaa 114 miljoonaa euroa ja Helsinki 12 miljoonaa euroa. Vantaalle ratikan rakentaminen maksaa näin ollen 267 miljoonaa euroa.

Ratikka maksaisi siis itse itsensä ja sen lisäksi viivan alle jäisi tuloja 158 miljoonaa euroa. Laskelmat perustuvat 25 vuoden laina-aikaan kahden prosentin korolla.

Ratikan kustannustaloudellisista vaikutuksista tehdyn arvion mukaan ratikan rakentaminen toisi Vantaalla 10 700 uutta asukasta enemmän kuin, jos ratikkaa ei olisi. Uusia työpaikkoja tulisi 4 700.

Laskelmia on tehty myös yhden vuoden osalta. Tarkastelun kohteena on vuosi 2030. Silloin Vantaan katsotaan saavan ratikasta euromääräistä hyötyä 5,2 miljoonaa euroa. Summa koostuu maanmyynti- ja maanvuokraustuloista sekä verotulojen lisäyksestä. Laskelmassa on huomioitu ratikan rahoituskustannukset ja Vantaan HSL:lle maksamat liikennöintikustannukset.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut