Asukkaiden arkielämää ja Vantaan keskustojen elinvoimaa tuettaisiin pysäköinnin helpottamisella – Kuntavaaliehdokkaista suurin osa valmis lisäämään parkkipaikkoja

Pähkinärinteessä asuva Kari Ikonen kuvaa asuinalueensa pysäköintitilannetta jokseenkin huonoksi: parkkipaikkoja on vaikea löytää. Hän kertoo, että autopaikkoja oli nykyistä enemmän tarjolla 15 vuotta sitten, kun hän muutti Pähkinärinteeseen. Johanna Erjonsalo
Leena Koivisto

Leena Koivisto

Kysymys yksityisautoilun edellytyksistä on laaja ja monitahoinen aina pysäköintipaikkojen rakentamisen kustannuksista kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseen ja asukkaiden jokapäiväisen elämän sujumiseen sekä asumisviihtyvyyteen.

Vantaalaisilla kuntavaaliehdokkailla onkin ollut monenlaisia asioita puntarissa heidän pohtiessaan Vantaan Sanomien vaalikoneen väittämää Vantaan tulisi muuttaa nykyistä pysäköintimitoitustaan juna-asemien ja keskustojen ympäristöissä, jotta pysäköintipaikkoja olisi riittävästi alueen asukkaille.

Puntarin loppulukemat ovat kuitenkin selvät, väittämä saa vaalikoneeseen vastanneilta ehdokkailta 71-prosenttisen kannatuksen.

Kristillisdemokraattien ja keskustan ehdokkaista ajatusta kannattavat lähes kaikki 96 ja 94 prosentin lukemin. Vahva puolto tulee myös perussuomalaisilta (87) sekä kokoomuslaisilta (81) ja selkeällä enemmistöllä samalle linjalle asettuvat myös SDP:n, Liike Nytin ja RKP:n ehdokkaat.

Toisin kuin ehkä voisi olettaa, punnukset eivät asetu päinvastaiseen asentoon edes vihreiden vastaajaryhmässä, jossa muiden puolueiden tapaan suurin joukko on samaa mieltä väittämän kanssa. Moni, lähes kolmasosa, on päätynyt ”ei osaa sanoa” -vaihtoehtoon.

Vihreiden ja Vasemmistoliiton jakaumat kysymyksessä ovat erittäin lähellä toisiaan. Kun lasketaan yhteen väittämästä eri mieltä olevat ja kantansa auki jättävät, molemmissa ryhmissä tilanne on täsmälleen sama, 43 prosenttia on samaa mieltä ja 57 prosenttia eri mieltä tai neutraaleja. Vasemmistolla kantansa auki jättäneitä on hiukan yli kolmasosa.

Väittämälle myönteinen vihreiden ehdokas Tia Seppänen pohtii asiaa todeten, että pysäköinti on hyvin ongelmallista tällä hetkellä monissa keskustoissa ja asuinalueilla, kuten esimerkiksi Kivistössä sekä Tikkurilan keskustassa.

– Kaupungin kestävässä kehittämisessä on huomioitava aina myös toimien sosiaalinen kestävyys eli se, että alueiden kehitys ja siirtyminen kohti ekologisempaa kuntaa tapahtuisi mahdollisimman reilulla tavalla.

Parkkipaikkojen tarpeen arvioiminen ei ole helppoa.

– Yksityisautoilun vähentämiseen pitää pyrkiä, mutta kaikki eivät voi luopua autosta, kantansa auki jättävä Jonne Peltola (vas.) kommentoi.

Keskustan Jyrki Virtanen puoltaa väittämää, koska ei usko autokannan pienenemiseen.

– Autojen sähköistyessä ja sähköauton hankintakustannuksen laskiessa on oletettavaa, että päästöjen rajoittaminen ei vähennä autokantaa edes kaupungeissa. Parkkitilaa tarvitaan vihreässäkin tulevaisuudessa ja autoilijaa ei saa kiusata.

Ranbir Sodhi (sd.) keskittäisi erityisesti liikenteen solmukohtiin ja asemien läheisyyteen pysäköintitaloja.

– Kun työmatkaliikenteen autot on saatu pois katuja ruuhkauttamasta, asukaspysäköinnille vapautuu tilaa.

Edullinen pysäköinti tukisi Satu Suurosen (kd.) mielestä keskustojen elinvoimaa.

– Alueen asukkaat on otettava huomioon parkkipaikkojen kaavoituksessa ja mitoituksessa. Kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta esimerkiksi hyödyntää julkista liikennettä, kävellä välimatkoja, kantaa tavaroita tai kauppakasseja, hän myös korostaa.

Samoilla linjoilla on kokoomuksen Topi Liutu.

– Meidän ei tule lähteä Helsingin tielle, jossa keskustan elinvoima on kärsinyt autoille asetetuista rajoituksista. Ennen kaikkien käytössä olleita parkkialueita on muutettu liityntäpysäköintipaikoiksi. Nyt nämä liityntäpysäköinnin parkkipaikat ovat pääosin tyhjillään iltaisin ja asukkaat sekä esimerkiksi vierailijat joutuvat etsimään paikkoja ties mistä.

Aive Pietilä (ps.) määrittää oman kantansa veronmaksajanäkökulmasta.

– Kuntalaisen pitää saada jättää tarvittaessa auto kunnan alueelle kuntalaisten verorahoilla rakennetuille pysäköintipaikoille parkkikiekolla.

Lue myös:

Vantaa haluaa asuintalojen parkkipaikkatontit vuokralle – "Vuokrat ovat hyvin maltilliset"

Kysely: viihtyvyyttä lisäävät erityisesti asuinalueen sijainti, turvallisuus ja luonto, viihtyvyyttä laskevat palvelujen ja parkkipaikkojen puute sekä rauhattomuus

Vantaa kipuilee pysäköinnin kanssa – nyt kokeillaan alueellista parkkitunnusta

Myyrmäen ja Tikkurilan urheilupuiston parkkipaikat pysyvät maksuttomina, mutta keskustojen maksulliset alueet laajenevat – Vantaan pysäköintimaksut saatiin vihdoin päätettyä

Vantaan Sanomien vaalikone

Lisää P-paikkoja vai ei?

Vaalikoneen väittämä: Vantaan tulisi muuttaa nykyistä pysäköintimitoitustaan juna-asemien ja keskustojen ympäristöissä, jotta pysäköintipaikkoja olisi riittävästi alueen asukkaille.

Vastausvaihtoehdot: Samaa mieltä (SM), eri mieltä (EM), ei osaa sanoa (EOS).

Näin vastaukset jakaantuvat kaikkien vaalikoneeseen vastanneiden kesken (Luvut tarkoittavat prosentteja): SM 71, EM 15, EOS 15. Näin vastaukset jakaantuvat puolueittain, joilla vastaajia vähintään 10:

Kesk. SM 94, EM 0, EOS 6.

Kok. SM 81, EM 12, EOS 7.

KD SM 96, EM 4, EOS 0.

Liik. SM 70, EM 25, EOS 5.

PS SM 87, EM 7, EOS 6.

RKP SM 68, EM 16, EOS 16.

SDP SM 75, EM 18, EOS 7.

Vas. SM 43, EM 21, EOS 36.

Vihr. SM 43, EM 27, EOS 30.

Siirry vaalien tulospalveluun

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut