Vantaan automäärän kasvu taittui – asukkaita tulee lisää, mutta henkilöautojen määrä tuhatta asukasta kohden ei ole kasvanut vuoden 2017 jälkeen

Ajoneuvot: Henkilöautojen määrä lisääntyi ennätyksellisen vähän 2020.

Korsolainen John Iyen pitää autolla ajamisessa siitä, että saa olla omassa rauhassa, toisin kuin julkisessa liikenteessä. Auto on hänelle myös työkalu Wolt-lähettinä. Armi Suojanen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Henkilöautojen määrä Vantaalla ei kasva enää entiseen tahtiin, vaikka asukasluku nousee.

– Liikenteessä olevien henkilöautojen määrä tuhatta asukasta kohden on lähtenyt laskuun, sanoo Vantaan kaupungin liikennetietoasiantuntija Suvi Rytkönen-Halonen.

Laskeva suuntaus selviää Traficomin avoimesta aineistosta.

Vantaalla oli liikennekäytössä yhteensä 109 700 henkilöautoa viime vuoden lopussa. Se on vain 632 enemmän kuin vuoden 2019 lopussa. Lähes yhtä pientä kasvua oli edellisen kerran vuonna 2013, jolloin henkilöautojen määrä kasvoi vuodesta 2012 vain 765 autolla.

– Piti ihan tarkistaa viime vuoden luku. Ihmettelin sitä itsekin, Rytkönen-Halonen naurahtaa.

Liikennekäytössä oleva tarkoittaa, että autosta maksetaan ajoneuvovero, ja että sillä on voimassa oleva vakuutus.

Kaikki odottavat mielenkiinnolla, mitä ihmisten liikkumisessa tapahtuu.

Vuodesta 2010 lähtien liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä Vantaalla on kasvanut 1 765–2 993 kappaleella vuodessa. Lähes 3 000 auton lisäys tuli heti vuosikymmenen alussa.

– Kaupungin asukasmäärä kasvaa, mutta rekisteröityjen henkilöautojen määrä tuhatta asukasta kohden ei ole kasvanut vuoden 2017 jälkeen, Rytkönen-Halonen kertoo.

Erilaisia autoja henkilöautoista paketti- ja kuorma-autoihin sekä linja- ja erikoisautoihin oli Vantaalla liikenteessä yhteensä 129 456 kappaletta viime vuoden lopussa. Tänä vuonna maaliskuun viimeisenä päivänä määrä oli 129 356, joista henkilöautoja oli 109 688.

Liikennetietoasiantuntija ei vielä uskalla sanoa, että autojen määrän merkittävä lasku olisi pysyvää, sillä koronaviruspandemiallakin on vaikutuksensa. Etätyö lisääntyi merkittävästi ja ehkä vähensi tilapäisesti autonostotarvetta.

– Kaikki odottavat mielenkiinnolla, mitä ihmisten liikkumisessa tapahtuu. Mikä on uusi normaali, Rytkönen-Halonen sanoo.

Ilolassa asuva Irma Koponen ja puoliso tarvitsevat autoa lähinnä isompien ostosten tekoon ja mökkireissuille. Armi Suojanen

Suunta on silti oikea, sillä henkilöautoilun väheneminen on yksi niistä keinosta, joilla Vantaa pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. Vantaan vuoden 2016 päästöistä 36 prosenttia aiheutui liikenteestä ja pääosin henkilöautoista sekä raskaasta liikenteestä.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi asetetun hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi Vantaalla pitää muun muassa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosenttia vuoden 1990 päästöihin verrattuna.

Uusien henkilöautojen rekisteröinnit laskivat koko maassa viime vuonna, jolloin ensirekisteröintejä tehtiin yhteensä 96 415 kappaletta. Edellisvuonna 2019 uusia autoja rekisteröitiin 114 203.

Lue myös: Vantaalaisten autojen "suosituin" käyttöönottovuosi voi yllättää – Mutta yllättääkö suosituin automerkki?

Ajoneuvot Vantaalla

Moottoripyöriä päristelee yli 5 300

Vantaan asukasmäärä on kasvanut reippaasti viime vuosina, mutta liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrän lisääntyminen on hidastunut.

Vuoden 2017 lopussa Vantaalla oli liikenteessä yhteensä 104 193 henkilöautoa ja seuraavana vuonna 106 863. Vuonna 2019 liikennekäytössä oli 109 068 henkilöautoa ja viime vuoden lopussa 109 700.

Pakettiautoja oli Vantaan teillä huristeli viime vuonna 5 500, kuorma-autoja 4 005, moottoripyöriä 5 359 ja mopoja 2 800.

Lähde: Traficom

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut