Ilta-alen seuraksi tulee 60 S-marketissa hävikkitalkoot vihanneksille ja hedelmille: Parhaat päivänsä nähneitä tuotteita alelaatikoissa – "Varma hitti"

HOK-Elannon alelaatikoissa on vaihteleva valikoima. Lari Lappalainen/HOK-Elanto

Minna Harmaala

60 S-marketiin tulee myyntiin laatikoita, joihin on kerätty hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä, vihanneksia ja leipomotuotteita.

S-ryhmän hyvikkilaatikoiksi kutsumat alelaatikot tulevat HOK-Elannon alueella sijaitseviin S-marketeihin eli pääkaupunkiseudulle ja monille muille Uudenmaan paikkakunnille.

Kahden euron hintaisiin laatikoihin kerätään tuotteita, jotka muuten menisivät hävikkiin. Tällaisia ovat esimerkiksi tummentuneet banaanit, pehmeät tomaatit ja kolhiintuneet hedelmät. Laatikoissa olevat leipomotuotteet ovat saavuttaneet parasta ennen -päivänsä. Gluteenittomista leipomotuotteista tehdään omat laatikot.

Päivän kattaus on aina vähän erilainen ja määrät vaihtelevat myös satokauden mukaan.

– Ensimmäiset merkit kertovat, että laatikko on varma hitti, sanoo tiedotteessa ryhmäpäällikkö Ari Rantanen osuuskauppa HOK-Elannon S-market-ketjusta.

HOK-Elanto muistuttaa tiedotteessaan, että parhaat päivänsä nähneet hedelmät ja kasvikset sopivat vielä hyvin esimerkiksi smoothieen, laatikkoruokiin, kasvissosekeittoihin ja hedelmäsalaatteihin.

Nämä punalaputetut tuotteet ovat hittejä S-ryhmän kaupoissa – viekkaat tarjoushaukat piilottavat niitä 60% alennuksen kiilto silmissä

Prisman "miinuskuitti" paljastaa hurjan ale-ilmiön, joka saa asiakkaat käyttäytymään oudosti kello 20.59 – "En välttämättä ostaisi"

– Tärkein työ hävikin hillitsemiseksi tehdään datan kautta ennustamalla. Ennuste ei kuitenkaan osu aina napakymppiin ja hedelmiin ja vihanneksiin voi myös tulla kauneusvirheitä tai kolhuja. Aamupäivän hyvikkilaatikko on odotettu lisä punalapputuotteiden ja suositun ilta-alen rinnalle. Voimme vähentää hävikkiä yhdessä asiakkaidemme kanssa, Rantanen sanoo tiedotteessa.

S-ryhmän tavoitteena on mennä kohti hävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Kuuden viime vuoden aikana marketien hävikki on jo vähentynyt koko S-ryhmän tasolla 21 prosenttia.

"Hyvikkilaatikko" tulee vain S-marketeihin. Myös muissa HOK-Elannon ruokakaupoissa torjutaan hävikkiä.

Esimerkiksi Helsingin Sokoksen S-marketissa hävikkiuhanalaisisia tuotteita käytetään yläkerran Happy Farmer -ravintolan keittiön raaka-aineina.

Prismassa, Food Market Herkuissa, Alepoissa ja myös S-marketeissa hedelmä- ja vihanneshävikkiä lahjoitetaan sekä ruoka-apuun että sille etsitään hyödyntämismahdollisuuksia uudenlaisella kiertotalousyhteistyöllä.

Alepa-ketjun korttelimyymälöissä hedelmä- ja vihanneshävikkiä syntyy huomattavasti vähemmän kokoluokan ja valikoiman suppeuden vuoksi.

No jopas! Punalaputetut aleruoat nousivat ruokatrendilistan kärkeen – "Harkittu kuluttaminen on nyt pinnalla"

Suomalaisten suosikkijuomaa kipataan lavuaariin 2,5 litraa per nuppi vuodessa – syy on simppeli: "Sitä valmistetaan kerralla liikaa"

”Pääsee pois neljän seinän sisältä” – Hävikkiruokakaupassa auttava Mikko, 32, paikkaa vapaaehtoistyöllä myös koronan kuihduttamia harrastuksia

Oikein valittu tuoksu voi lisätä  ruokatuotteiden myyntiä jopa 40 prosenttia – "Kun asiakas ei tiedosta tuoksua, se toimii parhaiten", sanoo kauppatieteiden tohtori Kaisa Sandell

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut