Koronakriisistä kärsineitä pieniä yrityksiä pyritään auttamaan kesäkuussa käynnistyneellä yritysten yhteisellä kampanjalla.
Suomitalkoot -kampanjan tavoitteena on antaa näkyvyyttä pienyrityksille ja tuoda talkoohengessä yhteen yrityksiä ja kuluttajia ympäri maata.
Koronakriisi on ajanut monet suomalaiset yritykset taistelutilaan. Tilastokeskuksen mukaan palveluiden kulutus on vielä tänä keväänä ollut kymmenen prosenttia koronakriisiä edeltänyttä aikaa alhaisempi. Joillain toimialoilla luvut ovat jopa monia kymmeniä prosentteja alhaisempia, Suomitalkoot kertoo tiedotteessa.
Epidemian helpottuessa nähdään tärkeänä, että kasvava yksityinen kulutus ja kysyntä suuntautuu kotimaahan ja kotimaisiin yrityksiin ja että elpyminen auttaa ensimmäisenä pieniä yrityksiä.
– Suomitalkoissa pyrimme suoraviivaiseen ja välittömään vaikutukseen. Mitä useammin syömme suosikkiravintolassamme, nautimme kahvit lempipaikassamme tai kohennamme kotia tutun remonttifirman avulla, sitä varmemmin nämä yritykset kasvavat ja palkkaavat uusia työntekijöitä, Suomitalkoot-kampanjan nokkamies, yrittäjä Martti Laaksonen sanoo tiedotteessa.
Kampanjaan on kutsuttu mukaan yli 120 000 pientä suomalaista yritystä, joille osallistuminen ja kampanjatunnukset ovat maksuttomia. Lisäksi yli 30 000 suurempaa yritystä on saanut kutsun osallistua kampanjaan.
Suuremmille yrityksille osallistuminen on tapa tukea muita yrittäjiä talkoohengessä. Suurten yritysten osallistumisista saadut tuotot käytetään kampanjan yhteismarkkinointiin.
Mukaan tulevat yritykset voivat käyttää Suomitalkoot-tunnuksia esimerkiksi yrityksen ovessa, verkkosivustolla tai sosiaalisessa mediassa. Yritykset löytyvät myös Talkoohakemistosta.
– Kuluttajamainontamme tulee tavoittamaan kaikki suomalaiset. Tarjoamme mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa talkoohengessä yhteiseen, tärkeään asiaan, toteaa Laaksonen.
Suomitalkoiden tukijana ja talkooemäntänä toimii yrittäjäneuvos Kirsti Paakkanen.
– Talkooyritykset osoittavat toiminnallaan vastuullisuutta ja yhteisöllisyyttä, joka välittyy myös kuluttajille. Ostopäätöksissä on aina kyse tunteesta. Ostamme niitä tuotteita ja palveluja, joita rakastamme, niiltä yrityksiltä, joita arvostamme, Paakkanen kertoo talkookutsussaan.