K-Citymarket-kauppias tekee oluthistoriaa Vantaalla – näissä käsissä on ensimmäinen tölkki

Kauppa: Tammiston Citymarket uudistui 10 miljoonan euron remontissa. Keskon toimialajohtaja on valmis vastaamaan Lidlin ja S-marketin haasteeseen.

K-Citymarket Tammiston kauppias Kimmo Sivonen esitteli uudistettua kauppaa torstaina. Kaupan uusin vetonaula on oma pienpanimo, jonka ensimmäinen olut on tulossa myyntiin heinäkuussa. Mikko Välimaa

Mikko Välimaa

Kauppias Kimmo Sivosen luotsaama K-Citymarket Vantaan Tammistossa tekee panimoalan historiaa tuomalla myyntiin ensimmäisen hypermarketissa pantavan oluen. Mikäli lupaprosessit sujuvat odotetusti, tulee Tammiston oma ale-olut kaupan hyllylle heinäkuussa.

Kyseessä on noin 1 000 litran erä amber ale -olutta, jonka raaka-aineet tulevat Suomesta ja joka tölkitetään kaupan sisälle rakennetussa pienpanimossa.

Sivonen ja panimonhoitaja Mikko Ahola esittelivät tulevan uutuuden tölkkiä uudistetun Tammiston Citymarketin avajaispäivänä torstaina.

Aholan mukaan avaustuote on tyypillinen brittityyppinen pintahiivaolut, jonka vahvuus on 5,5 prosenttia.

– Kaikki on panimossa valmiina. Olutta päästään tekemään heti, kun viranomaisluvat saadaan.

Sivosen mukaan Euroopasta ei löydy toista vastaavaa panimoa. Pienemmän mittaluokan oluttuotantoa on toki suomalalaisissa kaupoissakin, mutta Tammiston Citymarketin vertailukohtaa pitää hakea Kanadasta saakka, Sivonen sanoo.

Panimon kokonaistuotanto tulee olemaan 30 000–50 000 litraa vuodessa.

Sivonen ei vielä torstaina halunnut paljastaa, mihin avaustuotteen hinta asettuu.

– Sen verran voin sanoa, että hinta tulee olemaan pienpanimoissa tehtyjen erikoisoluiden alimmasta päästä.

Panimon tuotevalikoima on määrä pitää kohtuuden rajoissa. Mikko Aholan mukaan hänen taskussaan on kymmenkunta muutakin reseptiä.

Kauppias Sivosen mukaan pari lähialueen mallasohran viljelijää on ilmoittanut kiinnostuksestaan tuottaa raaka-aineita tuleviin oluisiin.

– Ensimmäisen oluen maltaat tulevat Lahdesta ja tölkin materiaali Hämeenlinnasta. Tuotannossa syntyvä mäski on menossa tuusulalaisen pH7-leipomon käyttöön. Jatkossa voimme hyödyntää muun muassa kaupassa syntyviä appelsiininkuoria, Sivonen kuvailee.

Tammiston Citymarketissa torstaina vierailleet K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki sekä Keskon päivittäistavarakaupasta vastaava toimialajohtaja Ari Akseli kertoivat, että uudistuksessa Tammistoon on investoitu noin 10 miljoonaa euroa, josta kauppiaan osuus on kolme miljoonaa.

Uudistuksessa kauppaan on rakennettu muun muassa yrttimyymälä sekä artesaanipitsapiste, jonka tuotteet tehdään Tammistossa taikinasta lähtien. Talotekniikka on uudistettu niin, että lämmityskulut pienevät jopa 90 prosenttia.

Akselin mukaan Tammisto on hyvä esimerkki siitä, miksi Kesko on rymistellyt vahvasti viime vuosina päivittäistavarakaupassa.

Osaltaan ketjua on siivittänyt koronapandemian tuomat muutokset, mutta pohjimmiltaan menestys perustuu Akselin mukaan tehokkaan logistiikan ja inhimillisen oivaltamisen yhdistelmään.

Kesko edellyttää kauppiailtaan, että jokainen räätälöi valikoimansa asiakaskunnalleen sopivaksi. Kilpailua ei käydä siksi niinkään kauppojen välillä, vaan onnistuminen mitataan sillä, kuinka hyvin kukin onnistuu omaa asiakaskuntaansa palvelemaan. Myös kauppiaiden tekemä yhteistyö paikallisten tuottajien kanssa on muodostunut jo brändiksi.

Inhimillisen oivaltamisen tärkeys korostui koronapandemiassa, kun esimerkiksi Tammistossa äkättiin nopeasti, että ihmisillä on halu ostaa ravintola-annoksia, kuten Finnairin catering-aterioita suoraan kaupasta.

Akselin mukaan Kesko on investoinut kauppoihin noin 936 miljoonaa euroa 2015–20. Siitä noin 44 prosenttia on tullut pääkaupunkiseudulle.

Tänä vuonna investointibudjetti on 120 miljoonaa euroa, millä rakennetaan 20 uutta kauppaa ja uudistetaan 100 olemassa olevaa kauppaa.

Kovimpien kilpailijoiden, S-ryhmän ja Lidlin, viime aikaisiin laajentumisilmoituksiin Akseli suhtautuu rauhallisesti.

– Myynnin ja markkinaosuuden kasvu kertoo siitä, että voimme pelata omaa peliämme. Sitä on vaikea toisten kopioida. Me pidämme kilpailusta ja siitä, että saamme vastata asiakkaiden kysyntään, Akseli sanoi.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut