Matkojen hinnoitteluperusteet HSL-alueella saattavat muuttua – "Nykyinen vyöhykemallikaan ei ole huono"

Joukkoliikenne: Tyytymättömimpiä ovat B-vyöhykkeen reunalla asuvat C-vyöhykkeen asukkaat.

HSL-alueella on käytössä neljä vyöhykettä A, B, C ja D. Nyt pohditaan, onko vyöhykejako ja sen hinnoittelu edelleen toimiva. arkisto/Päivi Tuovinen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Helsingin seudun liikenteen (HSL) uusi hallitus saa heti syksyllä pohdittavakseen ison asian: Jatketaanko nykyisellä ABCD-vyöhykkeisiin perustuvalla tariffimallilla, vai olisiko maksu matkasta parempi veloittaa jollain muulla perusteella.

Vaihtoehtoja on, kuten kilometreihin pohjautuva hinnoittelu tai jopa tasatariffi koko yhdeksän kunnan muodostamalla HSL-alueella Siuntiosta Sipooseen.

– Vaihtoehtona on myös se, että B-vyöhyke laajenisi ja sulautuisi yhteen C-vyöhykkeen kanssa, kertoo HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink.

Hintakattomahdollisuutta pohditaan myös. Sellainen on käytössä muun muassa Lontoossa, Tukholmassa ja Turussa. Hintakatto voisi olla esimerkiksi sellainen, että yhdestä päivästä veloitetaan korkeintaan jokin tietty summa, vaikka matkoja tekisi useita eri puolilla aluetta.

Jo aiemmin vaihtoehdoista on karsiutunut omavyöhykemalli, jossa kukin määrittelisi oman liikkumispiirinsä.

– Se oli teknisesti vaikea, Flink sanoo.

 Vaihtoehtona on myös se, että B-vyöhyke laajenisi ja sulautuisi yhteen C-vyöhykkeen kanssa.

Muut vaihtoehdot ovat työn alla ja tavoitteena on, että hallitus voi syksyllä päättää, laitetaanko ne kaikki asiakastestaukseen. Siinä selvitetään matkustajien käyttökokemuksia ja asiakastyytyväisyyttä.

– Tänä syksynä hallitus pääsee linjaamaan, onko nykyinen hinnoittelumalli ok vai, onko syytä tehdä muutoksia.

– Tämäkään (nykyinen vyöhykemalli) ei ole huono. ABCD voi olla hyvä jatkossakin, Flink jatkaa.

Vaihtoehtoja alettiin kartoittaa, koska joukkoliikenteeseen halutaan lisää käyttäjiä ja varsinkin Espoo on valittanut nykyisestä vyöhykejaosta. Iso osa yhtymän toiseksi suurimmasta jäsenkunnasta kun kuuluu kalliimpaan C-vyöhykkeeseen.

Vantaalla Tikkurilassa asuvat ovat ihmetelleet, että se kuuluu C-vyöhykkeeseen, vaikka esimerkiksi toinen iso keskus Myyrmäki Länsi-Vantaalla kuuluu B-vyöhykkeeseen.

HSL:n kyselytutkimuksissa Vantaan ja Espoon B-vyöhykkeillä asuvat ovat kaikkein tyytyväisimpiä vyöhykehinnoitteluun, joka otettiin käyttöön huhtikuussa 2019.

Tulokset asiakastestauksesta saadaan Flinkin arvion mukaan keväällä tai syksyllä 2022. Sen jälkeen hallitus tekee päätöksen, millaisella hinnoittelutavalla HSL-alueella jatkossa käytetään junaa, bussia, ratikkaa ja metroa sekä Suomenlinnan lauttaa.

– Käyttöön se ei tule vielä -23 alussa.

Ennen lipputuotteiden mahdollista muutosta, HSL uusii vanhat lippujärjestelmänsä, joissa on Flinkin mukaan "kankeuksia".

Uusi lippujärjestelmä perustuu digitaalisuuteen ja tilipohjaisuuteen. Se mahdollistaa muun muassa matkalipun maksamisen lähimaksulla eli pankki- tai luottokortilla kulkuvälineeseen noustessa.

Lähimaksu on ollut koekäytössä Suomenlinnan lautalla toukokuusta lähtien. Sitä varten on asennettu erillinen laite.

– Nykyiset kortinlukijat on vaihdettava, koska ne eivät osaa lukea kuin matkakortteja.

Flink huomauttaa kuitenkin, että matkakortteja voi käyttää laitteiden vaihdon jälkeenkin. Matkakortteja tarvitsevat muun muassa koululaiset.

Flink toteaa myös, että fyysiset lipunostopaikat säilyvät, vaikka lippuautomaatit häviävät vähitellen.

– Tarkoitus ei ole heikentää palvelua vaan tehdä lipun ostamisesta helpompaa.

HSL:n uusi hallitus valitaan yhtymäkokouksessa elokuun lopulla.

Kysely

Uudistus lisäsi joukkoliikenteen käyttöä

Vuoden 2020 keväällä julkaistun HSL:n kyselytutkimuksen mukaan Espoon ja Vantaan B-vyöhykkeellä asuvat ovat tyytyväisimpiä huhtikuussa 2019 alkaneeseen vyöhykehinnoitteluun.

Vastaajat kertoivat lisänneensä joukkoliikenteen käyttöä ja vähentäneensä henkilöauton käyttöä.

Vantaan B-vyöhykkeen matkustajamäärät kasvoivat 13 prosenttia juna-asemilla ja 12 prosenttia busseissa syys–marraskuussa 2019 vuoteen 2018 verrattuna.

Vantaan C-vyöhykkeellä juna-asemien matkustajamäärät nousivat kahdeksan prosenttia.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut