Ratikalle kylmää kyytiä: enemmistö uusista valtuutetuista on ratikkasuunnitelmaa vastaan – "Raitiotie on hidas ja kallis sekä edustaa vanhentunutta teknologiaa"

Perussuomalaisten, kristillisdemokraattien, Liike Nytin ja keskustan valtuutetut vastustavat eniten suunnitellun liikennehankkeen toteutusta. Myös valtaosa kokoomuksen edustajista on sitä vastaan.

Perussuomalaisten valtuutetut torppaavat Vantaan ratikkahankkeen jyrkimmin. Kuvassa näkyy Tampereen ratikka, joka alkaa liikennöidä elokuussa. Petteri Mäkinen/Tamperelaisen arkisto

Tuomas Massinen

Enemmistö Vantaan 67 uudesta valtuutetusta vastustaa suunnitellun ratikkahankkeen toteutusta.

Vantaan Sanomien vaalikoneen väittämä kuului: Vantaan ratikka pitää rakentaa nykyisen aikataulun mukaan kaupungin taloustilanteesta huolimatta.

Valtuustoon päässeistä 35 vastasi olevansa eri mieltä tai täysin eri mieltä väittämän kanssa.

Samaa tai täysin samaa mieltä on 23 uutta valtuutettua.

Viisi valtuutettua ei osannut sanoa kantaansa, neljä ei vastannut väittämään.

Jyrkimmin ratikkahanke lytätään perussuomalaisten riveissä. Kaikki 11 vastannutta valtuutettua ovat täysin eri mieltä väittämästä.

– Raitiotie on hidas ja kallis sekä edustaa vanhentunutta teknologiaa, johon ei ole mitään järkeä lukkiintua vuosikymmeniksi, sanoo Juha Suoniemi (ps.).

Myös molemmat kristillisdemokraattien valtuutetut tyrmäävät väittämän täysin.

– Nykyaikaiset vaihtoehtoiset bussit, jotka käyttävät varsin luontoystävällisiä polttoaineita, ovat hyvä vaihtoehto raskaalle ja kalliille ratikkainvestoinnille, sanoo Jouko Jääskeläinen (kd.).

Yhtä torjuvasti ratikkaan suhtautuvat myös valtuustoon ensi kerran päässeen Liike Nytin kaksi valtuutettua.

– Korona on kurittanut Vantaan taloutta rankalla kädellä, eikä ratikka ole nyt tärkein investointikohde, toteaa Nina Nummela (liik.).

Myös molemmat keskustan valtuutetut ovat täysin eri linjoilla väittämän kanssa.

– Kaupungin voimavarat ja taloudelliset resurssit tulee käyttää lasten, nuorten, omaishoitajien, vanhusten, vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien peruspalvelujen kuntoon saattamiseen. Ratikkahanke ei ole välttämätön investointi, korostaa Pirjo Luokkala (kesk.).

Kokoomuksessa ratikkahanke jakaa kantoja, mutta vastustajat ovat enemmistössä: 12 valtuutettua vastustaa ja 4 kannattaa väittämää. Äänikuningatar Sari Multala ei osaa sanoa kantaansa.

– Vantaan ratikka tulee valtuuston käsiteltäväksi 2023. Asiaa pitää tarkastella uudelleen, kun suunnittelutyö on tehty ja kaikki tarvittavat tiedot ja luvut ovat selvillä, sanoo eri mieltä väittämästä oleva Siri Ahokas (kok.).

Selvimmin väitettä kannattavat vasemmistoliiton edustajat. Kolme on samaa mieltä ja yksi täysin samaa mieltä väittämästä.

– Jos ratikkaa ei rakenneta, pitää kasvavalle asukasmäärälle rakentaa lisää autoteitä. Ei sekään halpaa ole eikä varsinkaan järkevää, huomauttaa Minttu Sillanpää (vas.).

Sosiaalidemokraateista kahdeksan liputtaa väittämän puolesta ja kolme on sitä vastaan.

– Ratikkahanke on Vantaan kaupungin selkäranka, se yhdistää aikanaan Itä-Vantaan Länsi-Vantaaseen, kiteyttää Kimmo Kiljunen (sd.), joka tukee täysin väittämää.

Vihreistä valtaosa, kuusi, on samaa mieltä väittämästä, mutta toisaalta kaksi valtuutettua on erimielisiä.

– Raiteiden rakentamisella ja asuntojen keskittämisellä niiden varteen voi olla merkityksensä kaupunginosien eriarvoistumisen vähentämisessä ja ilmastonmuutoksen torjunnassa, mutta rakentaminen ei saisi tapahtua peruspalveluiden kustannuksella, toteaa eri mieltä oleva Tuire Kaimio (vihr.).

RKP:n valtuutetuista toinen kannattaa ja toinen vastustaa väittämää.

– Vantaan ratikan suunnitteluun tulisi ottaa uusi lähestymiskulma. Nyt suunnittelua tehdään vanhaan tekniikkaan perustuen, sanoo täysin eri mieltä oleva Stefan Åstrand (r.).

Tekninen lautakunta jätti 16. kesäkuuta pöydälle asian, joka koskee Vantaan ratikan katusuunnittelun lisätöitä välillä lentoasema–Tikkurila. Tätä puidaan uuden kaupunkitilalautakunnan ensimmäisessä kokouksessa 22. syyskuuta.

Juttua korjattu 30.6. klo 14:58. Korjattu tietolaatikkoon, että Tarja Eklund (sd.) oli väitteen kanssa samaa mieltä.

Väittämä: Vantaan ratikka pitää rakentaa nykyisen aikataulun mukaan kaupungin taloustilanteesta huolimatta – näin uudet valtuutetut vastasivat

Kokoomus

Ei osaa sanoa: Sari Multala, Sami Kanerva

Eri mieltä: Mika Kasonen, Oskari Iivarinen, Otso Kivimäki, Siri Ahokas

Täysin eri mieltä: Maarit Raja-aho, Lauri Kaira, Paula Lehmuskallio, Anitta Orpana, Katja Siniketo-Pietilä, Lasse Norres, Susanna Kaiju, Phull Manav

Samaa mieltä: Sakari Rokkanen, Anssi Aura, Carita Orlando, Heli Hakala

Sosiaalidemokraatit

Ei osaa sanoa: Ulla Kaukola, Jussi Särkelä

Ei vastannut: el Issaoui Naima, al-Taee Hussein

Eri mieltä: Anu Hall

Täysin eri mieltä: Sirkka-Liisa Kähärä, Jari Sainio

Samaa mieltä: Antti Lindtman, Minna Räsänen, Pirkko Letto, Tarja Eklund

Täysin samaa mieltä: Kimmo Kiljunen, Abdi Faysal, Säde Tahvanainen, Matilda Stirkkinen, Ida Tamminen'

Perussuomalaiset

Ei vastannut: Dehghan Milad

Täysin eri mieltä: Mika Niikko, Kai-Ari Lundell, Tuukka Saimen, Erika Veltheim, Tanja Aidanjuuri-Niemi, Janne Hartikainen, Markku Weckman, Niilo Kärki, Suvi Karhu, Juha Suoniemi, Juha Järä

Vihreät

Ei osaa sanoa: Sirpa "Siru" Kauppinen

Eri mieltä: Vaula Norrena, Tuire Kaimio

Samaa mieltä: Eve Rämö, Mikko Viilo, Maija Rautavaara, Reija Friman, Hanna Valtanen

Täysin samaa mieltä: Eva Tawasoli

Vasemmistoliitto

Samaa mieltä: Jussi Saramo, Demiri Funda, Antero Eerola

Täysin samaa mieltä: Minttu Sillanpää

Liike Nyt

Täysin eri mieltä: Nina Nummela, Marjo Vacker

Keskusta

Eri mieltä: Eeva Tikkanen

Täysin eri mieltä: Pirjo Luokkala

Kristillisdemokraatit

Täysin eri mieltä: Jouko Jääskeläinen, Tiina Tuomela

RKP

Täysin eri mieltä: Stefan Åstrand

Samaa mieltä: Patrik Karlsson

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut