Luottotietoja tarjoavan Suomen Asiakastiedon mukaan uutta luottoa hakee Suomessa jatkuvasti tuhansia ihmisiä, jotka kipuilevat maksukykynsä rajalla.
Heillä ei useimmiten ole vielä maksuhäiriömerkintää, mutta vaikeudet muiden luottojen hoitamisessa ennakoivat ongelmia.
Mediakontakti Ville Kauppi sanoo Asiakastiedon tiedotteessa, että ylivelkaantumisen riski täytyy tunnistaa, jotta uutta luottoa ei myönnettäisi henkilölle, jolla ei todellisuudessa ole varaa sitä maksaa.
Apuna on tässä on Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelu, jonka tarjoamille tiedoilla on tehty jo yli 23 miljoonaa luottopäätöstä.
– Palvelun tarjoamaa tietoa hyödyntää noin 40 pankkia ja rahoitusyhtiötä, toteaa Asiakastiedon palvelukehitysjohtaja Johanna Kurikka tiedotteessa.
Ensi syksynä palvelu laajenee, ja tietoa saadaan myös asuntoluotoista.
Positiivisen luottotiedon hyödyntämiseen kysytään aina luotonhakijan lupa.
Asiakastiedon mukaan maksuhäiriömerkintöjen määrä vakiintui alkuvuonna.
Kesäkuun lopussa maksuhäiriömerkintä oli 389 200 suomalaisella eli 8,5 prosentilla aikuisista. Vuosi sitten samaan aikaan merkinnän saaneita oli yhtä paljon.
– Tilastoissa on useita pieniä muutoksia, mutta kokonaisuutena tilanne on varsin rauhallinen, sanoo mediakontakti Ville Kauppi Asiakastiedon tiedotteessa.
Alkuvuonna uusia maksuhäiriömerkintöjä tuli etenkin maksamattomista verkkokauppaostoksista. Niistä aiheutuneiden merkintöjen määrä kasvoi 70 prosenttia.
Myös tili- ja kertaluotoista lainoista aiheutuneiden merkintöjen määrä kasvoi kaksi prosenttia, vaikka tilapäisesti alennettu korkokatto on selvästi vähentänyt rahaluottojen tarjontaa.
Sen sijaan ulosoton epäonnistumisesta kertovien maksuhäiriömerkintöjen määrä laski. Ne muodostavat noin kaksi kolmasosaa kaikista kuluttajien maksuhäiriömerkinnöistä.
Myös yritysten maksuhäiriöt ovat edelleen vähentyneet.