Sinnemäki lupaa, että Helsingin keskustaan pääsee isoilla autoilla jatkossakin – "Ideologioiden taistelusta on päästävä pois"

Liikenne: Liike-elämän logistiikasta on huolehdittava ja siksi tilaa pitää olla myös isommille ajoneuvoille, sanoo apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Anni Sinnemäki liikkuu itse ydinkeskustassa päivittäin. Hän näkee muun muassa Kauppatorilta aukeavan meren yhtenä keskustan vetovoimatekijänä. Päivi Tuovinen

Karri Kannala

Helsingin ydinkeskustan elin- ja vetovoimasta on viimeisen kahden vuoden aikana puhuttu paljon. Keskustelua on leimannut ideologioiden taisto: joukkoliikenne vastaan yksityisautoilu. Samalla todellinen konkretia keskustan vetovoiman turvaamiseksi on häilynyt. Pelkälle sanahelinälle ei kuitenkaan enää olisi aikaa, sillä korona rapautti keskustan elinkeinoelämää ja tapahtumakirjoa entisestään.

Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) on seurannut keskustan tilannetta pitkään tarkasti. Niin asukkaana, virkamiehenä kuin poliitikkonakin.

– Ideologioiden taistelusta on päästävä pois. Tämä onnistuu tiedon avulla. Meillä pitää olla mahdollisimman paljon faktapohjaista yhdessä tuetettua tietoa. Me esimerkiksi tiedämme, millä kulkumuodolla keskustaan tullaan ja kuinka usein. Samoin tiedämme sen, mikä on eri kulkumuotoa käyttävien keskiostos. Myönnetään puolin ja toisin tutkimuksen faktat, eikä käännetä niitä vain omaa agendaa tukeviksi. Olisi hyvä hypätä itselleen vieraan kulkuneuvon kyytiin, Sinnemäki toteaa.

Varsinkin sosiaalisessa mediassa Sinnemäki itse joutuu usein ideologisen keskustelun symboliksi: ilmasto ja joukkoliikenne vastaan yksityisautoilu.

– Autoilu keskustassa ei ole isossa mittakaavassa ilmastokysymys, vaikka se hiukkaspäästöjä lisääkin.

– Jokaisella saa olla oma käsitys viihtyisästä keskustasta. Samalla pitää kuitenkin tunnistaa ja tunnustaa realiteetit: liike-elämän logistiikasta on huolehdittava ja siksi tilaa pitää olla myös isommille ajoneuvoille. Tätä pitää priorisoida. Kaupungin läpi voi ajaa monesta kohtaa, mutta keskustan logistiikkaa voi hoitaa vain keskustassa, apulaispormestarina jatkokaudelle mielivä Sinnemäki paaluttaa.

Autoilu keskustassa ei ole isossa mittakaavassa ilmastokysymys.

Päättyneellä valtuustokaudella kuopattua keskustatunnelia Sinnemäki ei enää haluaisi uudelleen keskusteluun, vaikka valtuustossa voimasuhteet muuttuivatkin.

– Pitäisin hyvänä, jos keskustatunneli ei nousisi enää uudelleen keskusteluun kaupunginhallituksessa tai -valtuustossa. En pidä hyvänä, jos kerran kuopattu asia nostettaisiin uudestaan esiin, varsinkaan, kun se ei ollut edes suuri vaaliteema.

Mutta se konkretia. Miten Sinnemäki itse näkee keskustan tilanteen, rehellisesti?

– Olen ehdottomasti enemmän optimistinen. Moni asia on kohdallaan, kun lähdetään toipumaan pandemiasta. Meillä on mahdollisuuksia löytää uutta virtaa.

– Yrittäjien aikajana on kuitenkin erilainen kuin kaupunkisuunnittelun. Yrittäjille korona-aika on pitkä ja raskas. Keskusta tulee kyllä selviämään, mutta miten nykyiset ja jo ennen koronaa täällä olleet yrittäjät selviävät.

– Pandemia oli viimeinen isku niille keskustan toimijoille, joilla oli muutenkin haastavaa. On maailman trendi, että keskustat muuttuvat, verkkokauppa ja sen myötä perinteisten tavaratalojen haasteet ovat globaaleja ilmiöitä, Sinnemäki pyörittelee.

Ratkaisuksi kokenut poliitikko tarjoaa kolmen eri kategorian toimia.

– Nopea prosessi terassilupien suhteen, Kasarmitorin ravintolakeskittymä ja Helsinki Bienaali ovat esimerkkejä lyhyen aikavälin nopeista toimenpiteistä, joilla kaupunki voi välillisesti tukea yrittäjiä. Kaupunkina olemme nyt uuden valtuuston myötä taitekohdassa, mutta silti on varmistettava, että lyhyen aikavälin tukitoimia on riittävästi putkessa. Keskustelua pitää käydä yrittäjien kanssa koko ajan, jotta oikeita täsmätoimia, jotka ovat riittävän vaikuttavia, löytyy. Ihmiset janoavat nyt kulttuuria, tapahtumia ja ravintoloita.

Toisena aikajänteenä Sinnemäki pitää neljän vuoden valtuustokautta ja kolmantena isoja pidempää suunnittelu- ja toteutusaikaa vaativia hankkeita.

– Alkavalla valtuustokaudella tulee saada edistettyä kävelykeskustaa ja puolestaan design- ja arkkitehtuurimuseo käy esimerkkinä isosta pitkäkestoisemmasta hankkeesta.

Palataan vielä Helsingin ydinkeskustan mahdollisuuksiin ja Sinnemäen optimismiin sen suhteen.

– Tämä on edelleen Suomen suurin työpaikkakeskittymä, mutta siihen yhdistyy myös uniikkius, kuten kulttuuri ja eri suunnista tulevien ihmisten kohtaamiset. Meidän keskustassa iso asia on se, että tästä on suora pääsy merelle. Se on iso vetovoimatekijä.

Sinnemäki näkee myös etätyön mahdollisuutena.

– Tilankäyttö muuttuu. Omat työhuoneet vähenevät ja yhteistilat sekä kiertävät työpisteet lisääntyvät. Tämän kautta keskustassa voi olla jopa nykyistä enemmän työpaikkoja, koska samaan tilaan mahtuu enemmän ihmisiä. En usko, että näin rankka etätyörupeama tulee olemaan pysyvä käytäntö. Etätyö voi olla mahdollisuus myös arjen nautintojen kannalta: jos tekee työpäivän etänä keskustassa, niin on valmiiksi palveluiden äärellä, kun työpäivä päättyy tai tulee tauon paikka.

Miten sitten saadaan vetovoimaa talveen, kun terassilla ei tarkene istua ja merikään ei houkuta?

– Sopivilla tapahtumilla, joista LUX-Helsinki ja Tuomaan Markkinat ovat oivia esimerkkejä. Sekä palveluilla, jotka ovat hyvin saavutettavissa myös talvella.

Talven lisäksi yksi huoli on se, miten koronan pelottamat kotimaiset ja ulkomaalaiset turistit saadaan palaamaan Helsinkiin.

– Pandemia aiheuttaa suomalaisissa arkuutta tulla Helsinkiin, ja se on ihan ymmärrettävää. Halua varmasti olisi. Meidän pitää saada viesti vielä paremmin läpi Helsingin loistavasta, monipuolisesta ja turvallisesta tarjonnasta. Samalla pitää todeta, että työmatkailijoiden pudotus on radikaali, ja se heijastuu myös vapaa-ajan matkailuun.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut