"Kyllä vähän pistää jännittämään" – uusiin HSL-busseihin mahtuu jopa 100 matkustajaa – kuljettaja yllättyi sähköbussin ominaisuudesta
5
Uudet sähköbussit voivat ottaa noin 100 matkustajaa. Sanna Jompero-Lahokoski
Katso isompi kuvaBussit eivät lähde liikkeelle, mikäli kuljettaja ei ole puhaltanut ensin auton alkolukkoon. Sanna Jompero-Lahokoski
Katso isompi kuvaJokaisella päätepysäkillä on oma latauspaikkansa. Sanna Jompero-Lahokoski
Katso isompi kuvaHSL:n liikenteeseen tuli uusia busseja elokuussa. Sanna Jompero-Lahokoski
Katso isompi kuvaVielä toistaiseksi busseja ladataan Espoon varikolla tällä laitteella. Myöhemmin varikolle valmistuu isompi latausasema. Sanna Jompero-Lahokoski
Liikenne: Kuljettajaa jännittää, miten 18-metrisen bussin kanssa voi sompailla kapeilla kaduilla. Myös auton ääni oli yllätys.
Haitaribussit tekevät paluun pääkaupunkiseudulle sähköisinä.
Vantaalle uusia sähköhaitaribusseja on tulossa vuoden kuluttua.
Helsingissä 18 metriä pitkät bussit otetaan käyttöön jo tänä syksynä.
Edellisen kerran haitari- eli nivelbusseja nähtiin liikenteessä 15 vuotta sitten.
Bussiyhtiö Nobinan kuljettajakouluttaja Mostafa El Morabitin kyydissä on tällä kertaa viisi kuljettajaa, jotka tutustuvat harjoituskierroksella uuden sähköbussin ominaisuuksiin.
Tavoitteena on, että noin tuhat Nobinan kuljettajaa saadaan koulutettua syksyn aikana.
Herättää nostalgisia tunteita.
– Auto täytyy muistaa sammuttaa aina ennen lataamista, El Morabit toteaa Pelimannintien kääntöpaikalla Kannelmäessä kuljettaja Ari Korkialalle.
Mostafa El Morabit (oik.) kouluttaa kuljettajia ajamaan uusia sähkökäyttöisiä haitaribusseja. Kuljettajat Ari Korkiala ja Bispar Farsnad (vas.) seuraavat ajoa. Sanna Jompero-Lahokoski
Kääntöpaikka on runkolinjan 40 päätepysäkki, jossa sijaitsee yksi bussien latauspaikoista. Kadun yläpuolelle kaareutuvasta latauslaitteesta eli pantografista bussi saa sähköä.
Yhdellä akulla ajaa noin 350 kilometriä eli käytännössä koko vuoron. Bussit ladataan silti aina päätepysäkeillä.
Kuljettaja Korkiala hämmästelee ajon aikana, ettei sähköbussi ollutkaan aivan äänetön.
– Ehkä olisin luullut, että se on hiljaisempi. Mutta aika vähänhän ääntä tästä lähtee.
Seuraavassa työvuorolistalla Korkialalle on merkitty kolme vuoroa uusilla haitaribusseilla.
– Kyllä se vähän pistää jännittämään, että kuinka nämä mahtuvat kulkemaan kaduilla.
Kuljettaja näkee bussin kojetaulusta, paljonko akkua on jäljellä. Sanna Jompero-Lahokoski
Nobinan liikennepäällikkö Tero Niilola toteaa, että haitaribussi on jopa ketterämpi kuin 3–5 metriä lyhyempi normibussi.
– Akseliväli on lyhyt, ja bussia on helppo ohjata. Matkustajille etuna on matala lattia eli jokaisesta ovesta pääsee sisään. Helpotamme näin matkustamista.
Haitaribussit otetaan elokuun puolivälissä käyttöön uusilla runkolinjoilla 20,30 ja 40 käyttöön juurikin ketterän liikkuvuuden ja linjojen ruuhkaisuuden vuoksi.
– Näillä haetaan nyt lisää kapasiteettiä, kertoo työvuorosuunnittelija Jouko Järvinen.
Uudet haitaribussit ovat 18 metriä pitkiä. Sanna Jompero-Lahokoski
Uusia busseja on kaikkiaan 44. Noin satapaikkaisessa bussissa istumapaikkoja 45, loput ovat seisomapaikkoja. Normibusseissa paikkoja on noin 65–70.
Uusien bussien eduiksi katsotaan myös pidempi käyttöikä ja edullisemmat käyttökustannukset. Auton käyttöiäksi tavoitellaan 20 vuotta.
Sähköbussista kertoo myös merkki auton etuosassa. Sanna Jompero-Lahokoski
Kuljettajia pitkin kesää kouluttanut El Morabit kertoo, että vuosien tauon jälkeen liikenteeseen palaavat haitaribussit huomataan liikenteessä.
– Kyllä niitä usein jäädään seuraamaan ja tullaan päätepysäkillä juttelemaankin.
Kannelmäessä usea ohikulkija jää seuraamaan näppärästi kääntöpaikalla kääntyvää bussia.
– Herättää nostalgisia tunteita. Muistan kun joskus muksuna seisoin bussissa haitarin kohdalla, toteaa noin kolmekymppinen koiraa ulkoiluttamassa oleva Miikka.
Myös vanhempi mies on jäänyt seuraamaan bussin saapumista kääntöpaikalle.
– Ihan tässä vaan nyt katselen. Niin se on todella sähköllä toimiva, mies puhelee ääneen.
Sähköbussi on merkitty sähköjohdon kuvalla ikkunassa. Sanna Jompero-Lahokoski
Aikanaan 20 vuotta bussia ajanut Igor Pönniö seuraa tarkasti bussin tuloa.
– Voi se hyvä olla. Vanhat kaasubussit eivät sitä olleet.
Sähköbussiksi auton tunnistaa edessä olevasta keltaisesta merkistä sekä sähköjohdon kuvasta bussin kyljessä. Kuljettajan kojelaudasta latauksesta muistuttaa akun kuvake, joka näyttää kuinka paljon akkua on jäljellä.