Läpiajoliikenne halutaan siirtää pois Tikkurilan keskustasta "kehälle" – Suunnitelmissa myös muita muutoksia liikenteeseen

Kaavarunkoluonnoksen tekstissä todetaan, että osa Kielotiestä rauhoitetaan pääosin julkisen liikenteen ja asukasliikenteen käyttöön. Tiina Örn

Tiina Örn

Tikkurilan uuden kaavarungon luonnos on valmistunut. Luonnosta laadittaessa on pyöritelty myös alueen liikennettä.

– Kaavarungon keskeinen ajatus on, ettei Tikkurilan keskustaan tulisi jatkossa sellaista liikennettä, joka ei hyödytä alueen toimijoita, Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laine kuvaa.

Tikkurilan keskustasta ei kuitenkaan olla luomassa autoliikenteeltä kokonaan suljettua aluetta. Laine ei itse asiassa usko Tikkurilan liikenteen vähenevän juuri lainkaan. Se todennäköisesti jopa lisääntyy, vaikka Vantaan ratikka toteutuisi.

Autoliikenteen lisääntymisen puolesta puhuvat luvut. Tikkurilaan halutaan tuhansia uusia työpaikkoja ja asuntoja.

Laine korostaa autojen pääsyn Tikkurilaan olevan yksi elinvoimaisuuden ehto.

– Tikkurilan yrittäjät ovat useasti todenneet, että keskustassa tulee olla pysäköintiä ja asiakkaiden on päästävä lähelle liikkeitä autoilla.

Uutena ideana luonnoksessa on se, että ohikulkeva liikenne pyritään saamaan pois Tikkurilan ydinalueelta. Kaavarunkoluonnoksen mukaan ohiajoliikenne ohjataan Tikkurilan keskustaa kiertävälle kehälle, joka piirtyy kartalle seuraavasti: Se kulkee pitkin Tikkurilantietä, Talvikkitietä, Valkoisenlähteentietä ja Jokiniemenkatua.

"Kehän" sisäpuoli on ensisijaisesti kestävän liikkumisen vyöhykettä sekä asukkaiden ja alueella asioivien ajoa ja varten. Etusijalla ovat kävelijät, myös pyöräilyn sujuvuus on tärkeää. Lisäksi huomioidaan asukas- ja asiakaspysäköinti.

Autot ovat tervetulleita Tikkurilaan, mutta kävelykeskusta laajenee. Tikkuraitin kaltaisen kävelykadun suunnitellaan jatkuvan jonkin matkaa Asematielle. Myös Jokiniemeen on suunnitteilla autoton alue.

Kaavarungossa todetaan myös, että osa Kielotiestä rauhoitetaan pääosin julkisen liikenteen ja asukasliikenteen käyttöön. Rauhoittaminen ei kuitenkaan koske sisääntuloajoa Kehä III:lta Kielotielle.

Liikenteeseen liittyvä muutos on myös Valkoisenlähteentien rakentaminen Jokiniemestä Hakkilan läpi ja Lahdenväylän yli Lahdentielle. Rakentaminen voisi alkaa jo vuonna 2023.

Uusi yhteys parantaisi Tikkurilan keskustan saavutettavuutta erityisesti idän suunnasta.

Autoliikenne tuo melua. Laine toteaa Tikkurilan olevan kaupunkikeskusta. Melutonta kaupungin ydinaluetta tuskin löytää. Merkittävimpiä tiemelunlähteitä Tikkurilan kaavarunkoalueella ovat todennäköisesti jatkossakin Kielotie, Talvikkitie, Tikkurilantie, Valkoisenlähteentie, Jokiniemenkatu, Lummetie ja Hiekkaharjuntie.

Kaavarungon suunnittelualue on kooltaan 1,9 neliökilometriä. Se kattaa koko Tikkurilan kaupunginosan ja osan Hiekkaharjusta, Jokiniemestä, Kuninkaalasta ja Viertolasta. Alue ulottuu etelästä kaupungin rajalta pohjoiseen Hiekkaharjuntiehen ja Valkoisenlähteentiehen. Idässä rajana on Jokiniemenkatu, Keravanjoki ja Kuninkaalantie ja lännessä Keltamotie ja Kultarikontie.

Tikkurilan kaavarunkoluonnos asetetaan kuntalaisten nähtäville. Asiasta päätti Vantaan kaupunginhallitus kokouksessaan maanantaina.

Lue myös: Dixin katveeseen jääneen Tikkurin tontille suunnitellaan asumista sekä lisää liike- ja toimistotiloja – 1980-luvun kauppakeskuksen kohtalo ratkeaa lähivuosina

Jokiniemen joutomaille ja pysäköintialueille suunnitellaan "superkampusta" – Päätöksen tekevät uudet valtuutetut

Kaupungin uuden toimitalon katolle rakennetaan kolme kerrostaloa pihoineen – Tikkurilan hybridirakennus on ensimmäinen Vantaalla

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut