Pyöräbuumi käy tulikuumana: Myynnissä kesällä jopa 100 prosentin kasvulukuja – tällainen hybridi on ollut aikuisten hittipyörä

Pyöräkauppa: Laadukas pyörä kestää huollettuna vuosikymmeniä.

Myyjä Jasse Juvonen sääti työmatkapyöräilijöiden suosikkeihin kuuluvan Nishikin vaihteita Kunnon Kauppa -liikkeessä Tikkurilassa. Mikko Välimaa

Mikko Välimaa

Suomalaisten innostus pyöräilyyn on siivittänyt alan kaupan hurjaan kasvuun tänä vuonna. Vantaalaiset pyöräkauppiaat kertovat kymmenien prosenttien kasvusta myynnissä ja huoltopalveluissa.

Tikkurilassa Kunnon Kauppa -liikettä pyörittävä yrittäjä Heikki Klemetti sanoo, että kysyntää on niin kaupunki- kuin maastoajoon sopivista pyöristä.

Klemetin liike keskittyy laatupyöriin sekä niiden huoltoihin. Yhdistelmä osoittautunut yrittäjälle menestyksekkääksi, mutta panostus laatuun on järkevää asiakkaan näkökulmastakin.

Säännöllisesti huolletuilla pyörillä voi ajaa kymmeniä vuosia, sanoo Klemetti.

– Meille tuodaan huollettavaksi yli 30 vuotta vanhoja pyöriä. Helkama ja Nishiki ovat merkkejä, joiden pyörät kestävät. Myös Tunturi on hyvä, Klemetti luettelee.

Klemetin mukaan yksi pyöräbuumin syy on työmatkapyöräily. Sitä vauhdittaa osaltaan sitä valtion tuki.

Meille tuodaan huollettavaksi yli 30 vuotta vanhoja pyöriä.

– Kilpailuetua meille antaa se, että otamme vaihdossa vanhat pyörät ja kunnostamme ne myytäviksi. Kierrätys on myös ympäristölle hyväksi.

Työmatkapyöristä suosituin Klemetin liikkeessä on Nishiki 501, jolla voi tehdä myös vapaa-ajan retkiä.

– Se sopii maastoon ja asfaltille ja rullaa kevyesti.

Laadukas hybridipyörä ei ole ihan halpa. Sellaisesta pitää maksaa 800–1 000 euroa.

– Pyörien hinnat ovat jonkin verran nousseet raaka-aineiden kallistumisen ja kysynnän kasvun myötä. Nousu ei ole kuitenkaan läheskään yhtä kovaa kuin esimerkiksi puutavarassa, Klemetti sanoo viitaten jopa kymmenien prosenttien hinnankorotuksiin puutavarakaupassa.

Pyöräkauppa olisi voinut käydä jopa koettua vilkkaammin ilman pyörien ja komponenttien toimitusvaikeuksia. Koronan takia tehtaita on jouduttu pitämään hetkittäin kiinni, sanoo Tammiston Intersport-kauppias Mikko Koivukangas.

Koivukankaan liikkeessä pyörämyynti on kasvanut jopa 100 prosenttia. Se on kova luku, sillä keskimäärin myynti on Suomessa lisääntynyt Koivukankaan mukaan 30–35 prosenttia.

Huimaa kasvua Koivukangas selittää onnistuneilla tavaratilauksilla.

– Uutisissa kerrotaan, että pyöräkauppaa haittaa tarjonnan puute. Me saimme paljon tavaraa sisään hyvissä ajoin ja myytävää riittää.

Tammiston Intersportissa työmatkapyöräilyyn sopivia cityhybridejä myydään 1 000 euron molemmin puolin. Toinen suosittu ryhmä on maastopyörät, joiden hinnat ovat tyypillisesti 800–1 500 euroa. Sähköpyörien hintahaarukka on 2 500–3 500 euroa.

Kauppiaiden mukaan pyörämyynti vilkastui jo ennen koronaa, mihin vaikutti muun muassa sähköpyörien suosio. Korona on kiihdyttänyt kauppaa entisestään, ja myös muu ulkoiluväline- ja vaatekauppa on vauhdissa.

– Suomalaiset ovat koronan aikana löytäneet luonnon ja ulkoilun, Koivukangas iloitsee.

Myös julkisen liikenteen välttely koronan takia on voinut lisätä pyöräilyä.

Buumi tarkoittaa myös työpaikkoja. Heikki Klemetin yrityksellä on historiaa vuodesta 1981 ja työntekijöitä on nyt yhdeksän. Puolitoista vuotta sitten yritys laajeni, kun Klemetti osti suksimyyntiin keskittyvän Kalle Sportin Helsingin Haagassa.

Henkilökunta tulee Vantaalta tai aivan lähialueilta.

– Osaavaa henkilökuntaa ei ole ihan helppo löytää, sillä tähän työhön opitaan työtä tekemällä, Klemetti sanoo.

Lue myös: Ammattimainen polkupyörävaras katkaisee lukon kuin lukon 30–60 sekunnissa – katso tästä keinot, joilla ehkäiset rötöksen tehokkaimmin

Parhaat pyöräilykaupungit

Kuka on ykkönen?

Pyöräilystä on muutamassa vuodessa tullut suosittu liikunta- ja liikkumismuoto. Samalla Suomen kaupungit ovat alkaneet kilpailla, kuka tarjoaa parhaat reitit pyöräilyyn.

Oulu on useita mainittu Suomen parhaimpiin kuuluvaksi pyöräilykaupungiksi. Tänä vuonna parhaaksi aikoo nousta Lohja, jonka kaupunginvaltuusto on linjannut tavoitteesta strategiassaan.

Helsingissä tavoite on olla peräti maailman kolmanneksi paras pyöräilykaupunki. Kärjessä ovat Kööpenhamina ja Amsterdam.

Urheiluvälinekauppias Heikki Klemetti arvioi, että Vantaalla pyöräilyväylät ovat hyvää tasolla. Se osaltaan takaa, että pyöräilybuumi jatkuu lähivuosinakin.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut