Muutos: Kielotien eteläpään kortteliin tulee jopa 12-kerroksisia taloja.
Kielotien eteläpäähän tulee noin 200 uutta kerrostaloasuntoa. Kortteli nousee kohtaan, jossa on tällä hetkellä Kelan toimipiste. ”Kelan rakennus” puretaan, mutta sen vieressä oleva rakennus jää vielä tässä vaiheessa paikalleen. Viereisessä rakennuksessa toimii kuntosali.
– Arvio on, että asuntojen rakentaminen voisi alkaa vuoden 2022 loppupuolella, projektijohtaja Janne Juntunen Vantaan kaupungilta kertoo.
Talojen valmistumisaika ei ole vielä tiedossa.
– Käytännössä tuon kokoluokan kortteli rakentuu aina vaiheittain. Taloustilanteesta ja asuntojen menekistä riippuen voi mennä helposti yli viisi vuotta ennen kuin kortteli on kokonaisuudessaan valmis.
Uudet talot rakennetaan Kielotien ja Silkkitehtaantien väliin. Silkkitehtaan kulttuuriympäristön läheisyys tulee näkymään suunnittelussa.
– Tässä korttelissa ei ole haettu mitään kokonaan uutta, Juntunen sanoo.
Heti tulee selväksi, että ollaan keskustassa.
Alueen asemakaava-arkkitehti Seppo Nivan mukaan korttelin suunnittelu tulee nojaamaan perinteiseen kaupunkisuunnitteluun.
– Siitä tulee umpikortteli, jossa on klassisia kaupunkisuunnitteluelementtejä. Rakennusten väliin jää aukkoja, jotka mahdollistavat kävelyn korttelin läpi.
Umpikorttelista Niva löytää esimerkin läheltä Kielotietä. Sellainen on Horsmakujan pohjoispuolella. Myös Valon kortteli on lähes umpinainen.
Kaupungin määräys on, että uuden korttelin julkisivut tulee tehdä poltetusta tiilestä.
– Pinta on silloin elävä, siinä näkyy käsityön jälki, Niva sanoo.
Suunnittelussa otetaan huomioon myös vastapäätä sijaitseva Valon kortteli ja etelään päin mentäessä vastaan tuleva Kielotorni.
– Kyllähän se antaa osviittaa, että toisella puolella tietä on 16-kerroksisia taloja. Se tuo mittakaavaa katukuvaan, Niva sanoo.
Uuden korttelin rakennusten korkeus on Kielotien puolella 8–12 kerrosta ja Silkkitehtaantien puolella 4–6 kerrosta,
Niva pohtii, millaisen näkymän Kielotien eteläpäässä kulkeva kohtaa uusien rakennusten valmistumisen jälkeen.
– Alue tulee olemaan hyvin urbaani. Heti tulee selväksi, että ollaan keskustassa. Korkeat rakennukset ovat kiinni kadun reunassa ja niiden kivijalassa on liiketilaa.
Muutos on Nivan mukaan suuri verrattuna siihen, mitä Tikkurilan keskustan liepeillä on totuttu aiemmin näkemään.
– Kielotie on ollut väljää, vähän maantiemaista. Tikkurilassa on ollut isoja asvalttikenttiä pysäköintiä varten ja niiden takaosassa on ollut yksittäisiä rakennuksia.
Kortteliin tulee asuntojen lisäksi liiketilaa. Kivijalkaan on mahdollista sijoittaa myös ruokakauppa. Asuntoja tulee noin 200 ja parkkipaikkoja pihakannen alle noin 100.
Minne liikekiinteistöjen ja ruokakaupan asiakkaat pysäköivät?
– Ajatuksena on, että Kielotielle tulee kadunvarsipysäköintiä, Niva vastaa.
Kortteliin mahdollisesti tuleva ruokakauppa on hyvin pieni ja sen tarkoituksena on palvella lähialueen asukkaita.
Liikennettä pyritään jatkossa ohjaamaan pois Kielotieltä Talvikkitielle. Mahdollista on, että Kielotie kapenee ainakin elokuvateatteri Bio Grandin kulman eteläpuolelta.
– Kapeampi väylä ei houkuttelisi läpiajoon samoin tavoin kuin hyvin vetävä monikaistainen tie, Niva arvelee. Myös Kielotien eteläpäässä olevaa liikenneympyrän muotoilua voidaan mahdollisesti muuttaa.
Liikenteen melu tulee ottaa rakentamisessa huomioon. Se ohjaa asuntojen avautumista eli esimerkiksi parvekkeiden sijoittelua. Niva sanoo, että parvekkeita tuskin tulee Kielotien suuntaan eli länteen.
Asuntojen riittävästä äänieristyksestä vastaa rakentaja.