HSL:n uusien bussien matkustajalaskurit eivät vielä toimi – matkustuksesta aletaan saada koko ajan tarkempaa tietoa

HSL:n liikenteeseen tuli uusia busseja elokuussa. Sanna Jompero-Lahokoski
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Kaikkiin uudella kalustolla ajettaviin Helsingin seudun liikenteen (HSL) busseihin, runkolinjoihin, tuli syysliikenteen alettua matkustajalaskentalaitteet. Ne laskevat kunkin pysäkin nousut ja bussista poistuvien matkustajien määrän.

Syysliikenne alkoi runsaat kaksi viikkoa sitten, mutta laitteet eivät toimi niin kuin niiden pitäisi.

– Ne tekevät systemaattisia virheitä, tiedot eivät voi olla totta, selvittää HSL:n ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori.

– Emme pysty vielä käyttämään tietoa.

Vikaa ratkotaan ja Vihervuori arvioi, että se korjaantuu lähiviikkojen aikana.

Kun matkustajalaskentalaitteet toimivat, ne tuottavat täsmällistä tietoa bussilinjojen eri pysäkkien nousu- ja poistumismääristä.

– Näemme myös kuormitusmäärän pysäkkiväleillä.

Matkustustietoja käytetään linjojen suunnittelussa, kuten poistettavista pysäkeistä ja vuorolisäyksistä päätettäessä. Vihervuori toteaa, että pysäkkejä poistetaan harvoin eikä se ole linjastosuunnittelun olennaisin osa.

– Nyt tuli runkolinjoja kerralla useita lisää ja siksi joitain pysäkkejä poistettiin. Muissa yhteyksissä se on varsin harvinaista.

Vihervuori kertoo, että HSL:n alueen busseihin tulee vähitellen lisää matkustajalaskentalaitteita, kun liikennöitsijäsopimuksia uusitaan.

– Aika isossa osassa busseista on tällainen laite viiden vuoden kuluttua, hän arvioi.

HSL:n alueelle liikennöi päivittäin noin 1 200 bussia.

Myös bussien maksupäätteet ovat kehittymässä sellaisiksi, että ne tunnistavat mobiililiput. Niiden puute on se, että ne rekisteröivät vain nousut eivät bussista poistumisia.

– Mutta maksupäätteillä saamme esimerkiksi tietoa siitä, millaisia eri vyöhykkeiden lippuja tai alennuslippuja käytetään.

HSL on nyt välivaiheessa ja toistaiseksi pääosa busseihin nousuista lasketaan matkakorttien käytön perusteella sekä arvioimalla mobiililippujen käyttäjien osuus tietyn kertoimen avulla. Poistumismääriä arvioidaan matemaattisten mallinnusten avulla.

– Aika hyvin pystymme nytkin arvioimaan kokonaismatkustajamääriä, Vihervuori sanoo.

Matkakorttien käyttö on kuitenkin hiipumassa ja HSL:n mobiilisovelluksen suosio kasvamassa.

Lähijunaliikenteen, metron ja ratikoiden matkustajien nousut ja poistumiset pystytään laskemaan paljon busseja tarkemmin.

Kaikissa niin sanotuissa Flirt-junissa on alusta asti ollut matkustajalaskentalaitteet ovissa ja myös uusimissa metrojunissa on sellaiset.

Lisäksi metroasemilla on matkustajalaskentalaitteita liukuportaissa.

Ratikoista noin 30 prosentissa on matkustajalaskentalaitteet ovissa.

Lue myös: HSL:n päätös lopettaa yli 20 pysäkkiä Vantaan suosituimmalta bussilinjalta saa kipakkaa arvostelua – "Toivon, että suunnittelijat ja päättäjät tulisivat paikan päälle katsomaan"

Matkojen hinnoitteluperusteet HSL-alueella saattavat muuttua – "Nykyinen vyöhykemallikaan ei ole huono"

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut