Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedottaa, että sähkönmyyntiyhtiö 365 Hankinta on lähettänyt kuluttajille perusteettomasti laskuja, joita ei pidä maksaa.
KKV muistuttaa, että kuluttajilla ei voi olla yhtiön kanssa voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta, johon laskutus voisi perustua, koska yhtiö ei toimita sähköä.
365 Hankinnan sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyivät tasevastaavan puuttumisen takia viime kesäkuussa. Samaan aikaan ja samasta syystä päättyivät Fi-Nergy Voima Oy:n sähköntoimitukset.
Sähköntoimitusten keskeytymisestä huolimatta kuluttajat ovat saaneet laskuja 365 Hankinnalta syyskuussa.
– Osa laskun saaneista kuluttajista kertoo, että yhtiö on aiemmin tarjonnut heille sähkösopimusta puhelinmyynnissä ja osa kertoo, etteivät he ole olleet yhtiön kanssa missään tekemisissä, viraston tiedotteessa kerrotaan.
Kuluttajien ilmoitusten mukaan laskuissa vaaditaan palvelumaksuja 1.8.2021 alkaneelta vuoden jaksolta, yhteensä 118,80 euroa.
– Kuluttajilla ei voi olla 365 Hankinnan kanssa voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta, johon yhtiön 1.8.2021 aloittama laskutus voisi perustua, KKV:n tiedotteessa huomautetaan.
Ennen kuin 365 Hankinnan sähköntoimitus kesäkuussa keskeytyi, monet kuluttajat olivat suorittaneet ennakkoon maksuja yhtiölle tulevasta sähkönkäytöstä. Nämä kuluttajien saatavat yhtiön tulisi palauttaa heille, KKV tiedottaa.
Kun edellä mainittujen yhtiöiden sähköntoimitukset keskeytyivät tasevastaavan puuttumisen vuoksi, yhtiöiden asiakkaina olleet kuluttajat siirtyivät tämän jälkeen muiden sähkönmyyjien asiakkaiksi.
Tasevastaavaa tarvitaan, koska jokaisen sähkönmyyjän on sähkömarkkinalain mukaisesti vastattava sähköntoimituksen tasapainosta.
Tasapainon ylläpitäminen tarkoittaa, että sähkönmyyjän on hankittava sähköjärjestelmään yhtä paljon sähköä kuin sen asiakkaiden odotetaan kuluttavan.