Liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo näkevänsä silmiin pistävästi haasteita pyöräilyn ohjaamisessa Suomessa.
Liikennesäännöt merkkeineen ovat pyöräilijöille periaatteessa yksinkertaiset, mutta rakennettu ympäristö ei aina ohjaa pyöräilijöitä sääntöjen mukaiseen toimintaan, Kiiski tietää.
Inhimilliset tekijät vaikuttavat pyöräilijöiden vaikeuksiin toimia sääntöjen mukaan.
– Kaikkia liikenne- ja tiemerkkejä ei ole mahdollista hallita täydellisesti, Kiiski sanoo.
– Siksi on tärkeää, että tieinfrastruktuuri tukee pyöräilyn liikennesääntöjen noudattamista eikä toisinpäin.
Useissa Euroopan maissa – esimerkiksi pyöräilyn suurmaassa Tanskassa – ovat voimassa samat liikennesäännöt kuin Suomessa.
Tilanteen parantaminen ottaa kuitenkin aikansa.
Kimmo Kiiski
– Mutta toisin kuin Tanskassa, meillä on ohjattu pyöräilijät samaan tilaan jalankulkijoiden kanssa 50 vuoden ajan.
Sääntöjen sisäistäminen voi olla vaikeaa esimerkiksi edellä mainittujen alueiden risteyspaikoissa Suomessa, Kiiski huomauttaa.
Eikä tilannetta helpota, että liikennettä on jalkakäytävillä ja pyöräteillä kahteen suuntaan samaan aikaan ja samalla alueella.
– Uusissa suunnitteluperiaatteissa suositaan jalankulun ja pyöräilyn erottamista toisistaan Suomessakin.
– Suunnitteluperiaatteissa suositaan yksisuuntaisia kadun varren pyöräilyjärjestelyjä. Lisäksi suositaan kadun varren pyöräteitä risteävien suuntien merkitsemistä väistämisvelvolliseksi. Tilanteen parantaminen ottaa kuitenkin aikansa.