Seiska-lehden markkinointikirje on tänä ja viime vuonna aiheuttanut vastaanottajissa hämmennystä. Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä kerrotaan, että osa sen saaneista on luullut markkinointikirjettä laskuksi jo tilatusta tuotteesta.
Aller Media on lähettänyt Seiska-lehden markkinointikirjeitä postitse, joihin sisältyi kaksi valmiiksi täytettyä tilisiirtolomaketta. Kumman tahansa maksamalla vastaanottaja hyväksyi hänelle tehdyn tarjouksen ja tilasi lehden.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamiehen mukaan ainakin osa kirjeen saajista sai sen virheellisen käsityksen, että hän oli jo aiemmin tilannut lehden. Nyt olisi sen tilauksen maksun aika.
Kirjeessä käytettiin esimerkiksi sanoja asiakasnumero ja sopimusvahvistus. Lisäksi tilisiirtolomakkeen eräpäiväkenttään kirjattu käsky ”TOIMI PIAN!” loi myös vaikutelman velvoitteesta.
Kuluttaja-asiamiehen saamien ilmoitusten perusteella nämä piirteet johtivat harhaan erityisesti iäkkäitä henkilöitä.
Kuluttaja-asiamiehen kokonaisarvion mukaan Aller Median kirjeeseen sisältyi kuitenkin useita sellaisia elementtejä, joiden perusteella kuluttaja pystyi ymmärtämään, että kyseessä on markkinointi. Kirjeessä ja tilisiirtolomakkeissa toistui useasti sana ”tarjous”. Kirjeessä kerrottiin tarjousten sisällöstä ja kehotettiin tekemään tilaus. Kirje oli myös ulkoasultaan tyypillinen markkinointikirje.
Kuluttaja-asiamies muistutti Aller Mediaa, että markkinoinnissa ei saa käyttää tilisiirtolomaketta niin, että kuluttajalle voi syntyä käsitys, että hän on jo tilannut markkinoitavan tuotteen. Lisäksi kuluttaja-asiamies muistutti Alleria markkinoinnin säännöistä, mutta ei tällä erää ryhtynyt laajempiin toimenpiteisiin.