Autot: Audin uutuus panee vankimmankin polttomoottorien ystävän katselmaan sähköautoja uudesta vinkkelistä.
Nyt on Audi tehnyt pelin, joka saa autohullujen maailmankirjat sekaisin – etenkin niiden, jotka ovat katselleet sähköautoja hieman alta kulmien.
Gran turismo Audi e-tron GT vie merkin uuteen aikaan, vaikkei se ensimmäinen sähkö-Audi olekaan. Siinä on samaa uudisraivaajahenkeä kuin alkuperäisessä ralliautosta jalostetussa nelivetoisessa 80-luvun Audi Quattrossa. Se oli auto, jonka kaikki halusivat.
Neliovinen coupé ei juuri voisi olla kauniimpi. Teknisesti Audi on yhtä kuin Porsche Taycan, mutta kuoret ja sisusta ovat erilaiset. Automediassa on vertailtu, kumpi on tyylikkäämpi. Tämän kirjoittajan mielestä yksiselitteisesti Audi. Porschella on tietysti Porschen brändi ja haluttavuus – ja hinta.
Koskaan ennen ei tämännäköistä ja näin tehokasta premium-luokan saksalaisautoa ole saanut hieman päälle sadalla tuhannella eurolla, mutta tietyin varauksin. Se tarkoittaa, että käytännössä yksikään auto ei lähde jälleenmyyjän pihasta perusvarustein, ja lisävarusteet ovat Audin tapaan hinnakkaita, vaikka ne ovatkin pian verottomia.
Koeajoyksilössä varusteita oli noin 35 000 eurolla. Monet niistä nelipyöräohjauksesta ja ilmajousituksesta lähtien ovat aivan perusteltuja, vaikkei auto lähtökohtaisestikaan mikään karvalakkimalli ole.
E-tron GT:ssä on edessä 238 hv:n ja takana 435 hv:n sähkömoottorit, joiden yhteisteho on 476 hv ja vääntö 630 Nm. Tehokkaammassa RS-versiossa lukemat ovat 598 hv ja 830 Nm.
2,5 sekunnin ajan käytettävissä olevalla boost-toiminnolla teholuvut ovat 530/646 hv, joilla eväillä GT kiihtyy sataan 4,1 sekunnissa ja RS 3,3 sekunnissa. Perus-GT ja RS ovat ulkoisesti jokseenkin identtisiä, mutta RS on noin 39 000 euroa kalliimpi, joten hieman paremmalle suorituskyvylle kertyy iso hinta.
Audi on tietenkin nelivetoinen, mutta akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä.
Karvan alle viisi metriä pitkä ja lähes kaksi metriä leveä Audi on iso, mutta matala auto. Sisätilat ovat avarammat kuin päällisin puolin arvaisi. Hienot urheiluistuimet ottavat edessä tiukkaan syleilyynsä. Akusto on sijoitettu niin, että takamatkustajille jää tarpeeksi jalkatilaa ja luonnollinen istuma-asento. Takapenkin reunapaikoilla vielä keskimittainen matkustaa mukavasti.
Vakiovarusteinen katto on lasia, mutta sitä ei voi peittää sisältä verholla. Lisävarusteena saa hiilikuitukaton.
Sisustan suunnittelussa ei ole sorruttu eräiden merkkien tapaan omituisuuksiin vain siksi, että kyseessä on sähköauto. Kojelauta on kuin mistä tahansa Audista, ja perinteisiä mekaanisia kytkimiä on jäljellä kiitettävästi.
405-litrainen tavaratila ei ole suuren suuri, ja se on saranoitu takaikkunan alta. Keulapellin alta löytyy 85-litrainen lokero, johon mahtuvat vain latauskaapelit.
Audi on varustettu 800 voltin teknologialla, joka mahdollistaa 270 kW:n pikalatauksen. Tällöin ihannetilanteessa viiden minuutin latauksella voi saada 100 kilometriä lisää toimintamatkaa ja akuston voi ladata 80 prosenttiin alle 23 minuutissa.
Vakiovarusteena kotilataukseen on 11 kW:n laturi, mutta on tulossa on lisävarusteena 22 kW:n latausjärjestelmä.
Muutamaa suorituskyvyn maisteluhetkeä lukuun ottamatta pääosa koeajosta sujui toimintamatkan maksimoimiseksi efficiency-ajotilassa. Keskikulutus jäi 19,8 kWh:een sadalla ja auto ilmoitti toimintamatkaksi latauksen jälkeen 490 km, kun tehtaan lupaus normikulutuksella vakiopainoisella autolla on 479 km.
Audissa on pitkä akseliväli ja erittäin matala painopiste, mikä tietää hyvää ajettavuuden kannalta. Yli 2,2 tonnin omamassa ei ole ongelma. Auto kulkee hienosti kaikissa oloissa. Ilmajousituksen roolia tasaisessa kulussa ei voi vähätellä. Sporttiasetuksella se madaltaa autoa hieman entisestään.
Suorituskykykään ei jätä toivomisen varaa. Ohituskiihtyvyys on yksinkertaisesti räjähtävä.
Sähkö-Audin äänimaailmasta puuttuu tehokkaiden polttomoottorimallien jumalainen bassontäyteinen pauke, kun pakoputkistoa ei ole, mutta näillä mennään nykymaailmassa. Koeajoauton lisävarusteisiin kuului keinotekoisen äänimaailman auton sisä- ja ulkopuolelle erikseen luova e-tron sport -ääni, mutta suuria tunteita se ei synnytä.
Vakiorengastus on 19-tuumainen, mutta koeajoyksilössä oli 21-tuumaiset pyörät. Niistä irtoaa melua melkoisesti.