Opettajayhdistyksen pomo Mika Koskinen: Tiettyjä kouluja vältellään – "Tietoa rekrytointiongelmista kantautuu välillä korviini"

Mika Koskisen mielestä opettajien palkkoja tulisi korottaa työn vaativuuden ja asumisen kalleuden vuoksi. Mikko Mäntyniemi/Ateljee Mäntyniemi

Tuomas Massinen

Koulushoppailua ilmenee Vantaalla kuten muissakin pääkaupunkiseudun kunnissa, sanoo Vantaan opettajien ammattiyhdistyksen VOAY:n puheenjohtaja Mika Koskinen.

– Olen kuullut joidenkin vanhempien muuttavan välttääksensä jotakin koulua. Olenpa tällaisiin opettajiinkin törmännyt, Koskinen kertoo.

Opettajien koulushoppailu liittyy siihen, että joissakin kouluissa on tavallista enemmän sosiaalisia ongelmia ja työ on siten raskaampaa. Se, että opettajat valikoivat työpaikkojaan, tuo rekrytointiongelmia osalle kouluista.

Vantaan kasvatuksen ja oppimisen toimialan apulaiskaupunginjohtaja Katri Kalske arvioi aiemmin, että tietyt Vantaan alueet saattavat houkutella opettajia vähemmän kuin toiset niiden ongelmien takia. Hän ei silti allekirjoittanut sitä, että opettajat selvästi karsastaisivat tiettyjä kouluja.

Koskisen mukaan opettajat eivät karta sosioekonomisesti heikompia alueita tai maahanmuuttajakeskittymiä, jos niiden koulussa palkkaus ja työn edellytykset ovat kunnossa – näin ei ajoittain ole, sillä jotkut opettajat kokevat, etteivät saa tarpeeksi tukea tai palkkaa.

– Kouluissa ja alueissa on eroja. Oppilaiden ongelmat heijastuvat kouluun.

Koskinen sanoo, että hänellä on käsitys siitä, ”missä haasteita on enemmälti, mutta en halua näitä alueita tai kouluja arvailla”.

– En halua asettaa joitakin kouluja tikun nokkaan, vaikka tietoa rekrytointiongelmista kantautuu välillä korviini.

Hän lisää, että näilläkin opinahjoilla on hyviä opetustuloksia.

VOAY:llä ei ole tarkkaa tietoa henkilöstön vaihtuvuudesta eri alueiden kouluissa. Kaupunki on yrittänyt torjua sitä esimerkiksi opettajille annettavalle 150 euron lisällä kouluissa, joissa yli 40 prosenttia oppilaista on maahanmuuttajia.

– Summa ei ole mitätön, mutta opettaja pohtii palkan lisäksi työn määrää ja kuormittavuutta. Niiden kasvaessa kohtuuttomiksi hän voi hakeutua alalta pois.

Koskisen mukaan opettajilla kuluu usein liikaa aikaa ja energiaa kirjausten tekoon, hankkeiden suunnitteluun ja asioiden selvittelyyn esimerkiksi psykologien kanssa. Siksi heidän on karsittava opetuksesta eivätkä oppilaat saa riittävää tukea.

Koskisen mielestä tärkein ratkaisu tilanteeseen on pitää ryhmäkoot tarpeeksi pieninä. Opetusalan ammattijärjestö OAJ on ajanut enintään 20 oppilaan ryhmäkokoa perusopetukseen. Myös palkankorotukset olisivat Koskisesta aiheellisia.

Hän pohtii myös, että yleis- ja erityisopetuksen voisi erottaa jonkinlaisella välimallilla, koska opettajia kuormittaa se, että kaikenlaiset oppilaat ovat nykyään samassa ryhmässä.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut