Korona-aikana yleistynyt etävastaanotto jää pysyväksi Vantaalle – "Potilaalta säästyy aikaa, yksityisyys on parempaa"

Potilaat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että asioinnin voi hoitaa etänä.

Etävastaanottoa hyödynnetään yhä enemmän Vantaan terveyspalveluissa. Kimmo Seppälä/arkisto

Tuomas Massinen

Korona-aikana yleistynyt etävastaanotto jää pysyväksi terveyspalveluksi Vantaalle, kun kaupungissa palataan normaalimpaan arkeen.

– Kyllä se jää pysyväksi. Etävastaanotot ovat vuonna 2023 Vantaa–Kerava-hyvinvointialueella keskeisessä asemassa. Alueen yhtenä toimipisteenä tulee olemaan digiterveysasemakin, johon keskitetään digitaalisia palveluja, kertoo Vantaan terveyspalvelujen johtajan avointa virkaa tekevä Eila Koivunen.

Ennen pandemiaa hoitajan ja lääkärin "läsnävastaanottoa" korvattiin vain vähän videon tai puhelimen välityksellä tapahtuvalla etävastaanotolla. Korona-aikana kaikissa Vantaan terveyspalveluissa on järjestetty video- ja puhelinvastaanottoja aina, kun se on ollut mahdollista.

– Neuvola-, kuntoutus- ja päihdepalveluissa on ollut myös etäryhmävastaanottoja, Koivunen kertoo.

Jatkossa hoitajan ja lääkärin etävastaanottoa pyritään hyödyntämään monipuolisesti kaikenikäisten palveluna sen hyötyjen ansiosta.

– Potilaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä etävastaanottoihin, Koivunen summaa.

On myös ekologinen näkökulma liikenteen vähentymisenä.

Etälääkärivastaanotolla voi hoitaa lääkärin arviota tarvitsevat potilaat, joita ei tarvitse tutkia paikan päällä: asioinnin syynä voi olla esimerkiksi pitkittynyt flunssa, iho-ongelmat, tuki- ja liikuntaelinvaivat, vatsavaivat tai lyhyt sairausloma.

Asiakas voi keskustella puhelimen tai videon välityksellä myös psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Myös ryhmävastaanottoja voidaan toteuttaa etänä.

Etävastaanotolle eivät sovi potilaat, jotka tarvitsevat toimenpidettä, mittauksia, havainnointia tai motorisia kokeita.

Koivusen mukaan potilaat ovat antaneet etävastaanotosta pääosin hyvää palautetta.

– He ovat olleet tyytyväisiä, kun ei ole tarvinnut lähteä paikan päälle. Etenkin mielenterveyspalvelujen etävastaanottoa pidettiin hyvänä, koska masentuneelle pelkästään kotoa lähteminen voi olla vaikeaa.

Etävastaanotot ovat lisänneet korona-aikana myös terveysturvallisuutta toimipisteissä, koska potilasmääriä on voitu rajata aiempaa paremmin.

– Etävastaanotoilla on myös ekologinen näkökulma liikenteen vähentymisenä, Koivunen huomauttaa.

Vantaalla pyritään parantamaan etävastaanottoa kehittämällä videovastaanoton tekniikkaa ja kanavia, joilla voi löytää digitaalisesti apua lieviin vaivoihin.

– On paljon tutkittuun tietoon perustuvia ohjeistuksia ja omahoito-ohjelmia muun muassa terveyskyla.fi -palvelussa. Terveyskylässä on esimerkiksi lasten sairaanhoitajan chat, jossa voi tiedustella lasten terveysasioista. Meidän täytyy auttaa kuntalaisia löytämään nykyistä paremmin luotettavaa, ilmaista terveystietoa, Koivunen painottaa.

Vantaa suunnittelee myös toimintamallia, jossa etädiagnostiikkavälineitä hyödynnetään nykyistä paremmin. Malli vaatii vielä hoitajan tai avustajan läsnäolon potilaan luona, mutta lääkäri tai hoitaja voisi olla etänä työpisteessään.

Etävastaanottoja hyödynnetään yhä enemmän myös yksityisellä puolella, kuten terveysyhtiö Pihlajalinnassa.

– Potilas, joka on korona-aikana tottunut hoitamaan asioita kotisohvalta, ei suostu siihen, että täytyy matkustaa joka asiassa lääkärin vastaanotolle, odottaa vuoroaan tyhjän panttina ja tuhlata omaa aikaansa aivan turhaan. Yhä enemmän menemme kohti mallia, jossa asiointi hoituu lähtökohtaisesti etänä. Vastaanotolle hakeudutaan vain niissä asioissa, joissa fyysinen vastaanotto on välttämätön, selvittää Pihlajalinnan Etäklinikan liiketoimintajohtaja Nina-Maria Tigerstedt.

Korona-aikana yrityksen etävastaanottojen määrä on moninkertaistunut verrattuna aiempiin vuosiin.

– Potilaalta säästyy aikaa, kun vastaanotolle voi tulla suoraan kotoa käsin. Kotona vastaanotolla saattaa olla miellyttävämpi olla, kun voi itse valita, missä on. Yksityisyys on myös parempaa: kotona ei tarvitse jännittää törmäävänsä tuttuihin, jos haluaa pitää vastaanottokäynnin omana tietonaan, Tigerstedt sanoo.

Hän huomauttaa, että etävastaanotto tuo myös potilaan ulottuville tavallista laajemman osaamisen, kun hän voi päästä myös muualla Suomessa olevan ammattilaisen vastaanotolle.

Hoidon tarvetta arvioidaan yhä enemmän etänä

Vantaan kaupungin terveyskeskuksissa pyritään arvioimaan potilaan hoidon tarvetta entistä enemmän puhelimitse, kun potilas ottaa ensi kerran yhteyttä.

Tämän mahdollistaa viime vuoden lopulla tehty puhelinpalvelu-uudistus, jossa terveysasemien keskimääräinen puheluun vastausaika on laskenut kymmenillä minuuteille.

Nyt Vantaan terveysasemilla vastataan puheluihin noin 6–9 minuutissa.

Lisäksi potilas voi saada hoidon arvioinnin vuorokauden ympäri sähköisen Klikkaa oire -nettipalvelun avulla. Potilas saa arvion kahden päivän kuluessa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut