Tänä vuonna on tapahtunut kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia tammi‒elokuussa vähemmän kuin edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla. Pääosa onnettomuuksista sattui moottoriajoneuvoilla.
Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tiedotteessa kerrotaan, että tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan onnettomuuksia oli kaikkiaan 141. Se on 16 vuodentakaista vähemmän.
Onnettomuuksissa kuoli 157 henkilöä, joka on 12 vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.
Tammi–elokuussa tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 116 oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia. Se on pienin määrä viiteen vuoteen.
Yleisin onnettomuustyyppi oli aiempien vuosien tapaan suistumisonnettomuus, joita tapahtui 51.
Eniten vähenivät risteävistä ajosuunnista saapuneiden osapuolten yhteenajot. Niiden määrä puolittui edellisvuodesta ja se oli pienin määrä viiteen vuoteen.
Moottoripyöräonnettomuuksia tapahtui 21. Niiden määrä kasvoi viime vuodesta. Etenkin aiheuttajina olleiden moottoripyöräilijöiden määrä kasvoi vuodesta 2020.
Tiedotteessa muistutetaan, että nämä määrät eivät kuitenkaan ole pidemmällä viiden vuoden tarkastelujaksolla mitenkään poikkeuksellisia.
Kevyen liikenteen onnettomuuksia oli 25, ja niissä menehtyi 12 jalankulkijaa, 12 pyöräilijää ja yksi sähköpotkulautailija. Määrä väheni edellisvuoteen verrattuna seitsemällä onnettomuudella.
Viimeisten viiden vuoden jaksolla määrä on kuitenkin varsin tavanomaisella tasolla. Onnettomuuksissa korostuivat aiempien vuosien tapaan vanhimmat, yli 64-vuotiaat tienkäyttäjät.
Nuorten alle 25-vuotiaiden kuljettajien osalta alkuvuosi näytti vielä myönteiseltä. Kesä käänsi tilanteen etenkin kaikkein nuorimpien osalta. Alle 21-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat touko‒elokuussa eniten onnettomuuksia viiteen vuoteen, yhteensä 14 onnettomuutta. Tilastoissa korostuivat tänä vuonna moottoripyöräonnettomuudet, joita tapahtui viisi, kun vuonna 2020 onnettomuuksia oli yksi.
– Vaikka nuorten aiheuttamien moottoripyöräonnettomuuksien määrä kasvoi viime vuodesta, on muistettava, että pienistä lukumääristä johtuen satunnaisvaihtelun osuus vuosittaisesta onnettomuusmäärien vaihtelusta on kohtalaisen suuri. Lisäksi kesää 2020 voidaan pitää pikemminkin yksittäisenä hyvänä kesänä, taustoittaa tiedotteessa OTIn liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius.
OTin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari selvittää, että nuorten aiheuttamien liikenneonnettomuuksien taustalla nähtäviä riskitekijöitä ovat päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, väsymys sekä vähäinen ajokokemus.
– Lisäksi tutkijalautakunnat ovat tunnistaneet riskitekijöiksi kuljettajan puutteelliset ajotaidot ja välinpitämättömän asenteen liikenneturvallisuutta kohtaan, Parkkari jatkaa.
Yli 64-vuotiaiden moottoriajoneuvo-onnettomuudet vähenivät. Tämän ikäryhmän myönteinen tulos selittyy hyvällä alkuvuodella. Tammi‒huhtikuussa tapahtui seitsemän onnettomuutta. Kesällä touko-elokuussa onnettomuuksia oli 17, joka on hyvin tavanomainen määrä.