
Vantaa ennen ja nyt: Vantaalaiset saivat kaupunkiin ensimmäiset liikennevalot vuonna 1973. Valot tulivat Tikkurilaan.
Vantaan kaupunginmuseolta kysytään monenlaista Vantaan historiaan liittyvää. Aiemmin tänä vuonna museolle välitettiin kirjaston asiakkaan kysymys Vantaan ensimmäisistä liikennevaloista. Tieto paikasta varmistui lopulta kaupungin liikenneinsinööriltä Riikka Tuomelta.
Vantaan ensimmäiset liikennevalot otettiin käyttöön Tikkurilassa vuonna 1973. Ne sijoitettiin keskeiselle paikalle Kielotien ja Asematien risteykseen. Asematie jatkui silloin autotienä risteyksestä länteen, nykyiselle Tikkuraitille.
Samaan aikaan rakennettiin liikennevalot myös Kielotien ja Kuriiritien, nykyisen Tikkurilantien, risteykseen. Liikenne oli vilkasta näissä kohdin etenkin ruuhka-aikaan.
Liikennevalo-ohjauksen tarkoituksena on lisätä liikenteen sujuvuuden lisäksi myös liikenteen turvallisuutta. Turvallisuus oli lähtökohtana Vantaan ensimmäisten liikennevalojen paikkaa valittaessa.
Pari vuotta valojen käyttöönoton jälkeen komisario Suomala kertoi Helsingin seutu -lehdessä liikennevahinkojen vähentyneen näissä risteyksissä selvästi.
Valoja oli opittu noudattamaan, ja onnettomuuksia oli sattunut sen jälkeen vain pari kolme. Poliisi myös tarkkaili valo-ohjattuja risteyksiä mahdollisuuksien mukaan ja joitakin sakkoja oli jaettu “lennossa” punaisia päin ajaneille. Pyhäpäivinä valot vilkkuivat keltaisena.
Vantaalle liikennevalot tulivat yllättävän myöhään, vasta kauppalan aikaan. Suomen ensimmäiset liikennevalot oli otettu käyttöön Helsingissä vuonna 1951. Vuonna 1982 liikennevaloja oli Vantaalla jo 27 risteyksessä. Nykyään niitä on lähes 160:ssä risteyksessä. Uusia liikennevalo-ohjattuja risteyksiä rakennetaan vuosittain lisää noin viisi.
Vantaan Sanomien ja Vantaan kaupunginmuseon juttusarjassa nostetaan esille paikallista historiaa tutustumalla museon kokoelmiin ja kulttuuriympäristökohteisiin. Kirjoittajat ovat museon henkilökuntaa.