Onnellisin kansa -näytelmän henkilöt päätyvät burleskitunnille erilaisista taustoista. Heidän elämänsä asioita avautuu pikku hiljaa katsojalle, kun musiikki ja burleskiesitykset vievät tarinaa eteenpäin. Päivi Tuovinen

Vantaan Näyttämö teki kantaesitykseen täysin oman produktion – Samalla kun huijari viekoittelee ihmiset burleskitunnille, poraudutaan maailman onnellisimman kansan sieluun

Leena Koivisto

Leena Koivisto

Jos koetut ankeat ajat painavat vielä selkäpiitä ja syksyn pimeyskin kaatuu päälle, Vantaan Näyttämö tekee parhaansa häivyttääkseen painolastin. Onnellisin kansa on tragikomedia, jossa burleskin kautta lääkitään niin roolihahmoja kuin yleisöäkin.

– Uskon, että katsojat lähtevät täältä hyvillä mielin, näytelmän ohjaaja Hilkka Karvinen myhäilee.

Huijarilla, jota esittää Saara Sillanpää (punaisessa peruukissa), on näytelmässä monia hahmoja. Marjut Haimila (vas.), toinen käskirjoittajista, on mukana myös näyttelijänä. Eturivissä lisäksi Julia Tiitinen ja Mikael Rekola. Päivi Tuovinen

Oraskujalla tarjoiltava uutuus on kantaesitys ja alusta loppuun teatterilaisten omaa tuotantoa. Käsikirjoituksesta vastaavat pääosin Milla Enroth ja Marjut Haimila, jolla itsellään on oikeastikin kokemusta burleskin harrastamisesta.

Näytelmä ei ole burleskiesitys, vaan esitys, joka kertoo burleskin kautta.

Tapahtumien ytimessä häärii monessa hahmossa huijari, jonka houkuttamina viisi hyvin erilaista ihmistä omine ongelmineen ja erilaisista taustoista päätyy burleskitunnille.

Laskelmoitu hyödyn tavoittelu johtaa kuitenkin myös hyvään, burleskilla kun on tapana vaikuttaa harrastajiinsa lavealla skaalalla silkan huvin tuottamisesta aina itsetunnon vahvistumiseen asti.

– Pienellä porukalla ensin mietimme henkilöhahmoja, eli millaiset henkilöt voidaan houkutella tanssimaan burleskia omaa taustaansa vasten, sekä missä ja minkälaisissa tilanteissa sitä voisi tanssia, Haimila kertoo.

Hän tuumii, että osa paikoista saattaa hitusen yllättää.

– Esimerkiksi hautajaiset.

Onnellinen kansa -näytelmässä mennään ilon kautta, mutta koskettaviakin asioita pinnan alta löytyy. Kuvassa Erkki Leinonen, Julia Tiitinen ja yleensä näyttelijänä nähty Arttu Lavi, joka säestää Terho Marlon säveltämät laulut, mutta pääsee näytelmässä pienelle piipahdukselle myös näyttelijän roolissa. Päivi Tuovinen

Enrothin kirjoittamia laulujen sanoituksia oli jo tukku valmiina, ennen kuin käsikirjoittaminen pääsi kunnolla alkuunkaan.

– Itse asiassa kaikki alotusbiisiä lukuun ottamatta. Sitten kerran näytelmätekstin kirjoitusvaiheessa Milla tuli ja kertoi, että nyt hänellä on se. Hän kirjoitti sen tullessaan bussissa, Haimila nauraa.

– Biisit ovat jonkin verran ohjanneet koko tarinankin tekstiä, jota tehdessämme mietimme tätä someaikaa.Kaikki on hienoa ja elämä ihanaa, mutta sitten kuitenkin saattaa olla aika raadollista se todellisuus.

Musiikki ja tanssit ovat merkittävä osa näytelmää. Vauhdissa Saara Sillanpää ja Mikael Rekola. Päivi Tuovinen

Karviselle näytelmä tiesi pitkän harrastajanäyttelijäuran kolmatta ohjaustyötä ja hyppyä tuntemattomaan.

– En tiennyt burleskitanssista mitään, olen ollut enemmän tällainen vatsatanssi- ja kantri-ihminen, hän heittää.

Lajin historian tutkiminen ja näytelmä itsessään on paikannut aukon.

– Vaikka koko ajan ei tanssita burleskia, näytelmässä tulee esiin hienosti burleskin sielu: ilo, leikittely ja se, että ihminen kelpaa sellaisenaan, on hän laiha tai lihava tai kahdella vasemmalla jalalla tanssiva.

Lue myös:

Näytelmä

Onnellinen kansa

Vantaan Näyttämön Tragikoominen musiikkinäytelmä Navethaliassa (Oraskuja 1).

Kantaesitys. Ensi-ilta pe 12.11. klo 19. Seuraava esitys su 14.11. klo 17.

Laulujen sävellys: Terho Marlo, sanat Milla Enroth.

Videosuunnittelu ja toteutus: Osmo Rahikainen.

Kesto väliaikoineen 2 tuntia.

Peruslipun hinta 20 e, Netticket.

Mainos: Lauri Kaira

Blogi: Mitä Sote-uudistus muuttaa Vantaalla?

| Päivitetty

Etusivulla nyt