Vantaan kaupunki haluaa rakentaa meluvallin rakennusjätteestä Lahdenväylän viereen – Lähistöllä asuvia askarruttaa materiaalien vaikutus ympäristöön

Ympäristö: Meluestettä tarvitaan uutta asuinaluetta varten.

Vantaan kaupunki suunnittelee lähes 800 metrin pituisen meluvallin rakentamista Leppäkorventien ja Jokivarrenkujan välille Lahdenväylän länsireunaan. Sen on tarkoitus suojata moottoritien liikennemelulta ja hiukkaspäästöiltä uutta, vielä kaavoittamatonta asuinaluetta kaupungin omistamalla maalla Leppäkorvessa, Harmaahylkeentien varressa.

– Ilman meluvallia alueelle ei voi rakentaa, toteaa geotekniikkapäällikkö Heikki Kangas Vantaan kaupungilta.

Tavallisesti meluvallin rakentaminen aiheuttaa lähistön asukkaissa vain hurraa-huutoja, mutta nyt leppäkorpelaisten joukoista kuuluu myös kriittisiä äänenpainoja. Se johtuu siitä, että melumuuri aiotaan rakentaa kierrätysmateriaaleista, kuten betonimurskeesta, tiilistä ja rengasrouheesta.

Leppäkorvessa 30 vuotta asunutta Kyösti Siposta mietityttää moni asia, kuten onko tutkittua tietoa, miten eri jätteet käyttäytyvät haudattuina, ja minne valumavedet johdetaan.

Kaupunki hakee meluvallin rakentamiseen ympäristölupaa ympäristönsuojeluviranomaiselta eli kaupunkiympäristölautakunnan lupajaostolta. Vantaan ympäristökeskuksen johtava ympäristötarkastaja Maarit Rantataro toteaa, että jäteperäisiä aineksia hyödynnetään ja hyväksytään maanrakennukseen lähes kaikkialla. Siitä on myös valtioneuvoston asetus.

– Maanrakennusaineeksi ei hyväksytä pilaantuneita maita, kuten huoltoasematonttien saastuneita maita. Ne rajataan aina pois, Rantataro rauhoittelee.

Ilman meluvallia alueelle ei voi rakentaa.

Heikki Kangas

Rakennusjätteissä on kuitenkin haitta-aineita. Esimerkkinä Rantataro mainitsee betonimurskeessa olevat ainekset, jotka nostavat veden pH-arvoa eli tekevät siitä emäksisemmän. Myös veden sulfaattipitoisuus voi nousta.

Rantataron mukaan haitta-ainepitoisuudet ovat pieniä eivätkä ne pääse huuhtoutumaan suoraan vesistöihin. Metsolansuonoja ja Keravanjoki sijaitsevat sen verran kaukana meluvallin rakennuspaikasta, että haitta-aineet ehtivät laimentua ennen vesistöihin päätymistään.

– Lisäksi pitoisuudet tutkitaan ennen kuin ainekset viedään meluvallin rakennuspaikalle, Rantataro lisää.

Hän sanoo, että Leppäkorven hanketta voi verrata ”aika lailla” normaaliin maanrakennustyöhön. Hän mainitsee myös, että paikalla ei tehdä murskausta ja töiltä tullaan edellyttämään pölynhallintaa.

Ympäristölupahakemuksessa mainitun lentotuhkan käytöstä Kangas kertoo, että se kiinteyttää valliin sijoitettavaa savea ja siten maamassat pysyvät vakaana.

Leppäkorven meluvalliin on tarkoitus tuoda rakennusjätettä kaupungin omilta purkutyömailtaan, kuten kouluilta ja päiväkodeista.

– Isosta koulusta voi syntyä purkujätettä 20 000 tonniakin, Kangas sanoo.

Hän toteaa, että meluvallin toteuttaminen purkujätteellä ja ylijäämämailla on resurssiviisautta. Päästöt vähenevät, kun ylijäämämaita kuljetetaan mahdollisimman lyhyt matka ja materiaalikuluissa säästetään.

– Vantaankosken koulun purkujätettä käytettiin Ulkokaarre puiston pohjaan Keimolassa. Lapset saavat pulkkamäen.

Purkujätettä ja ylijäämämaata on hyödynnetty aiemmin myös muun muassa Lavangon moottoriradan rakentamisessa. Sinne vietiin maata kehäradan työmaalta ja purkubetonia Hämeenkylän koulusta.

Joitakin Leppäkorven asukkaita huolettaa myös raskaan liikenteen lisääntyminen meluvallin rakentamisen aikana. Lupahakemuksessa arvioidaan, että kuorma-autoja liikkuu arkisin 15–20 autoa vuorokaudessa. Ne kulkevat todennäköisesti Harmaahylkeentien tai Leppäkorventien kautta.

Lue myös: Liikenteen melu piinaa vilkkaiden väylien halkomaa Vantaata, mutta rahat meluesteisiin puuttuvat – Hakunilassa meteli jakaa asukkaiden mielipiteet

Lue myös: Vantaalle suunniteltu 11 meluestettä, rakennettu 0 – "Onhan tämä kiusallista"

Lue myös: Kehä III:n tuntumaan rakennetaan lisää asuntoja – liikenteen ääntä torpataan meluesteillä

Meluvalli

Suojaa uudelle asuinalueelle

Leppäkorpeen suunnitellulla meluesteellä on pituutta 785 metriä ja levyttä noin 60 metriä.

Valmis meluvalli kohoaa 10–15 metriä nykyisestä maanpinnasta.

Meluestettä on tarkoitus rakentaa viiden vuoden kuluessa Lahdenväylän länsireunaan suojaamaan Leppäkorven uutta asuinaluetta liikenteen melulta ja hiukkaspäästöiltä.

Alueelle kuljetettaisiin kierrätysmateriaaleja, kuten betonimursketta, enintään 50 000 tonnia vuodessa.

Rakentaminen tapahtuu arkisin kello 7–18.

Hankkeesta voi jättää mielipiteen tai muistutuksen Vantaan kaupungin kirjaamoon 5.11. mennessä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut