Joukkoliikenne: Ratikka ei tarvitse tilaa kääntösilmukalle, koska vaunu on kahteen suuntaan ajettava.

Suunnitteilla olevan Vantaan ratikan toinen pääteasema on Helsinki-Vantaan lentoasema eikä se ole helppoa paikka suunnitella raitiotietä.

– Siellä on tosi ahdasta ja jo valmiiksi rakennettua monessa kerroksessa, hankejohtaja Tiina Hulkko sanoo.

Maan alla on pysäköintitiloja ja katutasossa kulkevat bussit sekä henkilöautot.

– Koetamme väistää päätepysäkillä kaikkia nykyisiä ja tulevia rakenteita.

Koska lentoaseman edustalla tilaa on vähän, ratikkaa asetellaan kulkemaan sillalla.

– Ratikka kulkee Teletien vieressä ja nousee ylös kääntyen Lentäjäntien päälle, Hulkko selostaa reittiä.

Koetamme väistää lentoaseman päätepysäkillä kaikkia nykyisiä ja tulevia rakenteita.

Hankejohtaja Tiina Hulkko

Suunnittelu on vielä kesken, mutta Hulkko sanoo, että päätepysäkki yritetään saada mahdollisimman lähelle lentoaseman uutta sisäänkäyntiä, joka otetaan käyttöön 1. joulukuuta.

Ratikka ei kuitenkaan tarvitse tilaa kääntösilmukalle, koska vaunu on kahteen suuntaan ajettava. Ratikka vaihtaa suuntaa puolenvaihtopaikalla, jossa vaihde ohjaa sen toiselle raiteelle takaisin Mellunmäkeen päin.

Lue myös: Vantaan ratikan reitti on jo "kiveen hakattu", vaikka hankkeen eteneminen on vielä epävarmaa – "Emme koe tekevämme työtä turhaan"

Suunnittelun monimutkaisuudesta huolimatta ratikka halutaan saada kulkemaan lentoasemalle saakka.

Hulkko korostaa, että Vantaan ratikkaa ei silti suunnitella vain lentomatkustajia varten, ja että juna säilyy edelleen pääasiallisena kulkuvälineenä lentoasemalle vaikkapa Tikkurilasta.

Ratikka palvelee reitin varrella asuvia ja lentoaseman alueella työskenteleviä.

– Se voi myös tuoda matkailijoita käyttämään Vantaan palveluita.

Ratikalla voisi huristella lentoasemalta vaikkapa Flamingon kylpylään.

Ennen lentoasemalle saapumista ratikkareitti kulkee kauppakeskus Jumbolta samaa reittiä kuin nykyinen runkolinja 570 Toiselle savulle asti. Sieltä se kurvaa kohti tulevaa uutta Muuran asuinaluetta Tikkurilantien eteläpuolella ja väistää Plootukalliota ennen saapumistaan Aviapoliksen juna-asemalle ja Aviabulevardille. Lopuksi matkaa ratikka palaa 570-linjan reitille.

Aviapoliksen alueen katusuunnitelmia tuodaan luonnoksina asukkaiden arvioitavaksi joulukuusta alkaen.

Lue myös: Selvitys: Ratakujan tunnelin hinta noussut 15 miljoonaa euroa – vaihtoehto olisi silti paras reitti ratikalle Tikkurilassa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut