Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Pääkirjoitus | Selkeä hinnoittelu houkuttelee kulkemaan

Miten paljon julkisen liikenteen matkalippu tulevaisuudessa maksaa ja miten hinta määräytyy? Näiden kysymysten äärellä Helsingin seudun liikenteen asiantuntijat ja päättäjät ovat seuraavan vajaan vuoden aikana.

Nyt joukkoliikenteessä on käytössä niin sanottu vyöhykemalli, jossa HSL-alueet Sipoosta Helsinkiin on määritelty tiettyjen vyöhykkeiden mukaan.

Kun matkustaja näiden vyöhykkeiden kautta kulkee, tulee lipun olla sen mukainen. Esimerkiksi junamatka Tikkurilasta Helsingin keskustaan kulkee kolmen vyöhykkeen läpi. Täten matkustaja tarvitsee ABC-vyöhykkeen lipun.

Vyöhykemallin tyytyväisyys on alusta lähtien riippunut siitä, missä matkustaja asuu.

Monelle vyöhykemalli onkin mieluinen, mutta jos asuu vyöhykerajan lähellä, mutta rajan "väärällä" puolella tai esimerkiksi C-vyöhykkeellä, voi mielipide olla toinen.

HSL selvittääkin nyt, voisiko vyöhykkeiden välisiä hintasuhteita hienosäätää. Tarkastelussa on myös vyöhykkeistä luopuminen tai niiden määrän muuttaminen. Yksi vaihtoehto on ottaa käyttöön uudenlaisia lippuja, kuten ilta- tai viikonloppuliput.

Tähän mennessä on jo tutkittu erilaisia vaihtoehtoja, kuten kilometripohjaista hinnoittelua. Ne eivät päässeet jatkotarkasteluun.

Vaikka moni matkustaja piti esimerkiksi kilometripohjaista hinnoittelua oikeudenmukaisena, on mallin teknologinen toteutus toistaiseksi hankalaa.

Vantaalaisilla on mahdollisuus yhdessä muiden HSL:n alueen asukkaiden kanssa ottaa kantaa suunnitelmiin tammikuusta alkaen. Tuota mahdollisuutta kannattaa hyödyntää.

Esitys uudesta hinnoittelumallista tehdään ensi keväänä ja päätös syksyllä.

Hyväksyttiin vajaan vuoden päästä minkälainen malli hyvänsä, on hinnoittelu oltava selkeää, julkisen liikenteen käyttöön houkuttelevaa ja hinnaltaan sellainen, että julkista liikennettä voi ylipäätään ajatella kilpailukykyisenä liikkumisen vaihtoehtona.