Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Tällaisia ovat Suomen teillä kuolonuhrin vaatineet onnettomuudet – neljännes ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta, kuskin ikä näkyy virheissä

Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa näkyy kuljettajien ikäryhmäkohtaisia eroja, Onnettomuustietoinstituutti OTI tiedottaa.

Tällaisissa onnettomuuksissa iäkäs kuljettaja on muita ikäluokkia harvemmin päihteiden vaikutuksen alainen tai ajaa ylinopeutta.

Alle 65-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa yleisimmät onnettomuustyypit olivat kohtaamisonnettomuudet ja tieltä suistumiset.

Lisäksi OTI tiedottaa, että yli 64-vuotiailla kuljettajilla yleisimpiä kuolemaan johtaneita tapahtumia ajoteillä olivat kohtaamisonnettomuudet ja risteävien ajosuuntien onnettomuudet.

Vuosina 2010–2019 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 1 651 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta ajonaikaiset sairauskohtaukset pois lukien.

Yli 64-vuotiaan kuljettajan aiheuttamaa liikenneonnettomuutta edelsi useimmiten havaintovirhe, jolloin kuljettaja ei esimerkiksi havainnut vastapuolta lainkaan tai havaitsi vastapuolen liian myöhään onnettomuuden välttämiseksi, OTI tiedottaa.

Muissa ikäryhmissä kuljettajan aiheuttamaa liikenneonnettomuutta edelsi tyypillisesti ajoneuvon käsittelyvirhe, kuten liian äkillinen ja voimakas ohjausliike tai virheellinen ajolinja, OTI ilmoittaa.

Liikennevakuutuskeskuksessa erillisenä yksikkönä toimiva OTI tiedottaa, että kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista noin kolmannes ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena.

Poikkeuksena tästä olivat yli 64-vuotiaat kuljettajat, joista päihtyneenä ajoi kahdeksan prosenttia.

OTI:n tiedotteessa kerrotaan myös, että, onnettomuushetkellä ajettu ylinopeus korostui erityisesti nuoremmissa ikäluokissa.

Alle 25-vuotiaista kuljettajista 61 prosenttia ajoi vähintään 10 km/h ylinopeutta, ja 25–44-vuotiaista puolet.

Yli 44-vuotiaista ylinopeutta ajoi reilu kolmannes ja yli 64-vuotiaista kuljettajista 11 prosenttia.

– Tutkituissa onnettomuuksissa korostuvat sekä ylinopeuksissa että rattijuopumuksissa törkeät ylitykset. Neljännes kuljettajista ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta ja miltei yhtä moni ylitti törkeän rattijuopumuksen eli 1,2 promillen rajan, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola kertoo tiedotteessa.

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa.

OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi.