Uusi kaupunkiympäristön johtaja uskoo ratikan tuovan Vantaalle superbusseja enemmän hyötyä

Muutos: Maankäyttö ja liikenne saavat Vantaalla uuden johtajan.

Tero Anttila lohduttaa vantaalaisia, että jokaisen asuinalueen kehittämisen aika tulee vuorollaan. Tällä hetkellä vuorossa ovat keskustat, kuten Myyrmäki ja Tikkurila. Sami Kuusivirta

Tiina Örn

Tero Anttila astuu sisään Vantaan kaupungintaloon vauhdikkaasti. Anttilan lisäksi ovesta livahtaa Kaupungintalon aulaan tuulahdus alkutalven raikkautta.

Anttila aloittaa Vantaan kaupunkiympäristön apulaiskaupunginjohtajana 10. tammikuuta. Hänen toimialaansa kuuluvat liikenne, ympäristö sekä maankäyttö, rakentaminen ja asuminen.

Anttilan valinnasta päätti Vantaan kaupunginvaltuusto viikko sitten maanantaina. Ennen äänestämistä valtuutettu Sirpa Kauppinen (vihr.) totesi, että kaupunkiympäristön apulaiskaupunginjohtajalla tulee olla visio. Anttilan visiossa Vantaa on kolmi- tai nelitasoinen.

– Ensimmäinen taso ovat kaupunkimaiset keskustat, kuten Tikkurila ja Myyrmäki ja tulevaisuudessa myös Aviapolis. Sen lisäksi siihen kuuluvat tiiviit lähiökeskustat, muun muassa Hakunila, Havukoski ja Kivistö. Toinen taso muodostuu keskusta-alueiden laitamista. Kolmannella tasolla on ihmisen aikaansaama maalaismainen ympäristö, sellaista on esimerkiksi Hiekkaharjun ja Havukosken välillä, Seutulassa ja Sotungissa. Neljäs taso ovat luontoalueet, Anttila selvittää.

Anttila työskentelee tällä hetkellä Helsingin seudun liikenteessä. Hän on urallaan tutustunut monenlaisiin joukkoliikenneratkaisuihin. Kääntyykö peukalo ylös- vai alaspäin, kun lausutaan tunteita herättävä sanapari: Vantaan ratikka?

– Lainaan Espoossa teknisen toimen johtajana työskennelleen Olavi Loukon sanoja. Hän kommentoi länsimetroa todeten, että yksi metroon laitettu euro tuottaa vipuvaikutuksena rakentamista 4–5 eurolla.

Kaupungilla pitää olla oma tahto.

Vipuvaikutus tarkoittaa Anttilan mukaan myös kaikkea sitä positiivista kehitystä, jota uusi liikennemuoto kaupunkiin tuo. Ei vain reitin varrelle, vaan myös laajemmin – yrityksiä, työpaikkoja, asukkaita.

Anttila kuitenkin myöntää, ettei pikaraitiotien vipuvaikutus ole yhtä suuri kuin metron. Hän tietää myös, että Vantaalla ratikan vaihtoehdoksi on ehdotettu superbusseja.

– Missään länsimaisessa kaupungissa ei ole havaittu busseilla olevan vastaavaa vipuvaikutusta kuin raideliikenteellä.

Niin idästä kuin lännestä on kuultu soraääniä siitä, ettei Vantaa kehity tasaisesti. Asukkaita huolettaa oman asuinalueen jääminen muun kaupungin kehityksen jalkoihin, vaille huomiota.

– Ei millään kaupungilla kait ole niin paljon rahaa, että koko kaupunkia voitaisiin kehittää samanaikaisesti. Kehittämiskohteiksi on nyt valittu keskustat, mutta muidenkin alueiden vuoro tulee.

Tikkurilan suuralueella asuva Anttila toivoo asukkaiden muistavan, että vaikka kaupunki ei kehittyisi ja uudistuisi aivan oman kotitalon nurkalla, niin esimerkiksi keskustojen lisääntyvä elinvoima säteilee niiden ympäristöön.

Anttilan näpeissä on virkamiehenä jatkossa myös maankäyttö ja rakentaminen. Vantaa on suitsinut rakentajia viime vuosina muun muassa pienten asuntojen määrää rajoittamalla.

Anttila katsoo, että säätely on paikallaan silloin, kun kyse on haitallisesta ilmiöstä, jota markkinat eivät itse korjaa. Muuten hän ei näytä säätelystä innostuvan.

Turha säätely voi vähentää vetovoimaa. Vaikka kaupunki ei ole kaupallinen toimija, sen tulee olla yrityksille kiinnostava kumppani, Anttila kuvaa.

– Kaupungilla pitää olla oma tahto ja visio, mutta uskon markkinoiden kanssa käytävään keskusteluun.

Lue myös:

Vantaan kaupunkiympäristön uusi pomo on pitkään Vantaalla kuntapolitiikassa vaikuttanut joukkoliikennemies Tero Anttila

Uusi johtaja

Tero Anttila

Aloittaa Vantaan kaupunkiympäristön apulaiskaupunginjohtajana 10.1. 2022.

Koulutukseltaan tekniikan lisensiaatti, eMBA.

Työskentelee tällä hetkellä osastonjohtajana Helsingin seudun liikenteessä (HSL) vastaten joukkoliikenteen suunnittelusta ja järjestelmistä sekä hankinnoista.

Toiminut muun muassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtajana ja Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) bussiliikennejohtajana.

Vaikutti vuodesta 1982 vuoden 2004 loppuun Vantaalla kokoomuksen kaupunginvaltuutettuna.

Vantaan kaupunginhallituksen jäsen vuodesta 1993 vuoteen 2002 asti.

Asuu perheineen Tikkurilan suuralueella.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut