Myyrmäkeläisen Netan piti päästä oikeuden istuntoon, mutta matka viivästyi: "Eikö tähän VR:ään voi koskaan luottaa" – Junavuoroja perutaan ennätystahtiin, koska veturinkuljettajia on liian vähän ja työssä olevat väsyvät

Korson asemalla aikataulunäyttö kertoi lauantaiaamupäivän perutuista junavuoroista. Armi Suojanen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Rautatieaseman aikataululla näkyy paljon punaista. Se tarkoittaa, että junia on joko peruttu tai ne ovat myöhässä aikataulustaan. Perutuista junavuoroista ja viivästyksistä on tullut pääkaupunkiseudun junaliikenteessä tänä syksynä jokapäiväistä eikä poikkeuksellista, kuten aiemmin.

Myyrmäkeläinen Netta Närhi oli maanantaiaamuna matkalla Hyvinkäälle. Hän tuli ensin P-junalla Tikkurilaan, josta matkan piti jatkua R-junalla Hyvinkäälle. Tikkurilassa hän huomasi, että vuoro oli peruttu.

Seuraavan R-junan lähtöön oli aika puoli tuntia. Närhiä harmitti, sillä hän lähti varta vasten edellisellä junalla matkaan, jotta ehtisi ajoissa ja valmistautua ennen käräjäoikeuden istuntoa. Vuoron perumisen vuoksi aika hupeni junan odotteluun ja istunto myöhästyi noin 20 minuuttia.

– Olin aika raivona. Että eikö tähän VR:ään voi koskaan luottaa, Närhi kuvailee tunteitaan.

Hän on huomannut, että junat ovat nykyisin "koko ajan myöhässä" tai ne on peruttu ja silti matkustaja maksaa täyden hinnan. Moni muu on huomannut saman asian.

Junavuorojen perumiset johtuvat pääasiassa VR:n henkilöstövajeesta, jonka syynä eivät ole vain tavalliset sairauslomat flunssan takia.

– Kuljettajia on lähtenyt muille aloille. Koskaan ei ole ollut näin paljon poistumaa, sanoo Rautatiealan Unionin (Rau) puheenjohtaja Tero Palomäki.

Helsingin lähiliikenteessä on veturinkuljettajia noin 250 ja Riihimäellä noin 40. Palomäki arvioi karkeasti, että heistä kymmenisen prosenttia on lähtenyt tai on lähdössä alalta.

Taustalla on työehtojen muutos tänä keväänä. Veturinkuljettajien aiemmin työaikaan kuulunut ruokailuaika on nyt palkatonta työaikaa. Raun Helsingin veturinkuljettajien osaston puheenjohtaja Lassi Narinen toteaa, että muutos kasvatti palkattoman työajan 59 minuuttiin.

– Se toi kolmen viikon työjaksolle periaatteessa 1–2 työpäivää lisää, Palomäki laskee.

Narinen sanoo, että epäsäännöllisistä, 7–12 tunnin työvuoroista ei enää palauduta entisen tapaan.

– Työvuoroja on raskaampi tehdä. Porukat ovat ihan lopussa.

Narinen kertoo, että myös sairauslomien määrä on kasvanut, varsinkin työssä jaksamiseen liittyvät sairauslomat.

– Ne ovat lisääntyneet vuoden sisällä, Narinen sanoo.

Niin Palomäki kuin Narinen myöntävät, että veturinkuljettajien halu tehdä ylitöitä ja siten paikata henkilöstövajetta on hiipunut.

– Porukka ei jousta enää, työilmapiiri on huono, Palomäki toteaa.

Peruttuja vuoroja Tikkurilan rautatieasemalla. Armi Suojanen

Noin 250 veturinkuljettajaa on haastanut VR:n käräjäoikeuteen, koska heidän mielestään se on muuttanut vakiintuneita työehtoja yksipuolisesti. Rau tukee jäseniään oikeusprosessissa.

Asian esikäsittely on perjantaina 26. marraskuuta ja varsinainen käsittely alkaa tammikuussa. Narinen on varsin luottavainen, että oikeuden päätös on heille suotuisa.

– Olemme oikeassa.

Palomäki lisää, että heillä on täydet perusteet asialle.

Narinen uskoo, että oikeuden päätöksellä työvuoroihin saadaan kevennystä. Sen jälkeen ehkä myös sijaiskärsijät eli junamatkustajat saavat täsmällisempää ja varmempaa kyytiä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut