Niina Alisalo, 53, polkee töihin Tammistosta Helsingin Kasarmitorille – Vain kova pakkanen ja lumipyry saavat hänet nousemaan bussiin

Työmatka: Aktiivinen pyöräilijä käy myös kaupassa pyörällä.

Tammistolainen Niina Alisalo, 53, kulkee töihinsä Helsingin Kasarmikadulle pyöräillen. Hän jättää pyörän kotiin vain aivan poikkeustilanteissa, kuten silloin, kun yöllä pyryttänyt lumi on tukkinut pyörätiet. Alisalo hyppää pyöränsä satulaan jo varhain aamulla hieman kello kuuden jälkeen.  Sami Kuusivirta
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Kun useimmat vantaalaiset hyppäävät työaamuna autoon, junaan tai bussiin, Niina Alisalo, 53, nousee pyöränsatulaan.

Tammistossa asuvan Alisalon työpaikka sijaitsee Kasarmikadulla Helsingissä ja sinne kertyy poljettavaa yhteen suuntaan noin 15 kilometriä. Hän on pyöräillyt työmatkansa vuoden ympäri jo vuosikausia.

Vain jokin poikkeus saa hänet vaihtamaan pyörän bussiin. Erikoistilanne voi olla vaikkapa yöllä pyryttänyt lumi, koska pyörätiet aurataan viimeisenä. Hän oppi kerrasta, että lumimyräkän jälkeen pyörä kannattaa jättää kotiin.

– Kerran kotiinpaluu töistä kesti 2,5 tuntia ja jouduin välillä kantamaan pyörää, kun lunta oli niin paljon, Alisalo kertoo.

Pakkanen ei häntä pelota.

– Olin pitänyt pakkasrajana -15 astetta, mutta kerran poljin -18 asteessa ja huomasin, että hyvin menee. Ja kerran oli -23 astetta ja sekin meni ihan hyvin. Mutta ehkä pakkasrajani on noin -20 astetta.

Teen vain eväsleivät ja pesen hampaat ennen lähtöä.

Ehkä pyörä hyytyy aiemmin kuin sen ajaja, sillä pakkanen vaikuttaa jarrujen ja vaihteiden toimintaan.

– Kun oli 23 astetta pakkasta, vaihteet olivat jäykät.

Kesällä Alisalon työmatkaan kuluu aikaa noin 45–50 minuuttia, talvella tunnin verran, koska keli on raskaampi.

Kesällä hän ajaa useimmiten Vantaanjoen vartta, mutta talvella vain Itä-Pakilan läpi kulkevaa reittiä. Siellä on sivuteitä, joilta tulevia autoja on varottava, vaikka niillä on väistämisvelvollisuus. Alisalo arvelee, että autoilijat tulevat risteykseen huolettomasti, koska eivät osaa ajatella, että pyöräilijöitä on liikkeellä talvellakin.

Kun Alisalo saapuu työpaikalleen Pääesikuntaan, jossa hän työskentelee johdon assistenttina, aamuvirkku suuntaa usein vielä kuntosalille vähintään venyttelemään selkää. Sen jälkeen hän menee suihkuun ja on työpöytänsä ääressä jo ennen kahdeksaa.

– Tavallisesti lähden kotoa 6.15. Herään kyllä 5.30, mutta olen torkuttaja. Teen vain eväsleivät ja pesen hampaat ennen lähtöä.

Talvella hän saattaa syödä banaanin tai jogurtin "seisoen keittiössä", mutta iltapalaa hän pitää aina tärkeänä, jotta energiaa riittää vielä aamun polkemiseen.

Jos Alisalo menee töihin bussilla, aikaa kuluu matkaan noin 45 minuuttia, mutta pyöräilyn aerobinen hyöty jää silloin saamatta.

Niina Alisalon varusteet työmatkaan ovat tekniset vaatteet, kaksi etuvaloa, takavalo, heijastinliivi sekä kypärä ja tietysti hyvän ajoasennon mahdollistava pyörä. Sami Kuusivirta

Alisalo polkee vuodessa 4 000– 5 000 kilometriä, joka ei kerry pelkästään työmatka-ajosta. Hän hoitaa pyörällä myös asiointimatkoja ja käy kaupassa.

Alisaloa alkaa naurattaa, kun hän kertoo olevansa hyvä eksymään myös pyörällä. Tutusta poikkeavat reitit aiheuttavat vaikeuksia.

– Kerran lähdin töistä Myyrmäkeen. Meni 2,5 tuntia enkä koskaan löytänyt sinne. Olen myös eksynyt kaksi kertaa Keskuspuistoon Helsingissä.

Vuosia sitten Alisalo haki pyörän huollosta Martinlaaksosta ja aikoi ajaa sillä päiväkotiin hakemaan tytärtään. Reitti oli vieras ja Alisalo onnistui etsimään päiväkotia niin kauan, että lopulta hänen piti palata takaisin Martinlaaksoon.

– Otin taksin, koska päiväkoti oli menossa kiinni, hän hekottelee.

Nyt Alisalo sanoo tuntevansa suoran reitin Tammistosta Myyrmäkeen.

– Ei kannata oikaista, silloin menee pieleen.

Lue myös: Vantaalainen Jouko Karjalainen, 69, kulkee pyöräillen kaikkialle – Läskipyöränsä hän nimesi Hillariksi taitettuaan sillä pohjoisissa matkan hillasuolle

Pyöräilystä tuli huippusuosittua ja se näkyy varusteidenkin myynnissä – "Vastaavaa nousua ei ole historiassa ollut"

Hyötyajo

Alisalon pyörä

Niina Alisalon mielestä pyöräilyasento on yksi tärkeimmistä asioista, kun valitsee itselleen polkupyörää.

Hänellä on hybridipyörä, "ei maasto- eikä kilpapyörä". Siinä on kapeahko, hieman pehmustettu satula.

Pyörässä on tavarateline, tarakka, jossa on kiinni pyörälaukku. Siinä on kätevä kuljettaa myös kauppatavaroita.

Talvella nastarenkaat ovat ehdottomat.

Hän huoltaa pyörän keväällä ja syksyllä.

Aiemmin hänellä on ollut eri pyörä kesäksi ja talveksi. Nykyinen syksyllä 2017 hankittu pyörä on kuitenkin osoittautunut ajoasennoltaan niin hyväksi, että Alisalo on ajanut sillä koko ajan siitä asti.

Nyt pyörä alkaa kuitenkin olla siinä kunnossa, että huollot maksavat maltaita. Uutta pyörää on harkittava.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut