Helsingin Rautatieasemalla päivystänyt taksi kyni rahat naiselta – näin paljon 21 minuutin matka keskellä kirkasta arki-iltapäivää maksoi

Taksihinnat: Helsingin Rautatieasemalta päivällä otettu kyyti Espooseen maksoi yli 65 euroa. Taksien hintariidoista valitetaan harvoin kuluttajaviranomaisille.

Pikkujoulukauden alkaessa moni miettii, millä kulkuvälineellä juhlahumusta tullaan kotiin.

Etelä-Espoossa asuva nainen sanoo, että hän ei astu enää puolihuolimattomasti Helsingistä otettavaan pienyrittäjän taksiin, vaan suosii vakiintuneiden yhtiöiden autoja.

Nainen sai karvaan kokemuksen äskettäin, kun hän matkusti pienyrittäjän taksilla Asema-aukiolta Etelä-Espooseen.

– 21 minuutin taksimatka maksoi 65,50 euroa keskellä kirkasta arki-iltapäivää. Normaalisti yötaksa samalla reitillä on alkanut kolmosella.

Taksien hinnoittelu on puhututtanut alan vapauttamisesta lähtien.

Taksitoiminnan laillisuutta valvova Traficom julkisti elokuussa uudet säännöt, jotka velvoittavat takseja pitämään hinnat näkyvillä aiempaa paremmin.

Jos yritys käyttää kiinteää hinnoittelua, on asiakkaalle kerrottava matkan kokonaishinta ennen sen alkamista tai tilauksen vahvistamista.

Jos taas matkalle ei ole sovittu kiinteää hintaa, on asiakkaalle annettava hintatieto 10 kilometrin ja 15 minuutin esimerkkimatkasta.

– Esimerkkimatkan hinnan on löydyttävä hinnastosta ylimpänä, sanoo johtava asiantuntija Pasi Hautalahti Traficomin tiedotteessa.

Huonoja kokemuksia saaneet asiakkaat valittavat viranomaisille harvoin.

Johtava asiantuntija Jukka Kaakkola kilpailu- ja kuluttajavirastosta sanoo, että kuluttajaneuvontaan tulee joitakin yhteydenottoja hinnoittelua koskevissa riidoissa. Usein ne tulevat pääkaupunkiseudulta.

Mikäli asiakas on tyytymätön hintaan ja ennalta annettuihin hintatietoihin, neuvoo Kaakkola reklamoimaan ensimmäiseksi taksiyhtiön laadunvalvontaan.

Jos tämä ei tuota toivottua tulosta, voi asiakas olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja tehdä tarvittaessa valituksen kuluttajariitalautakunnalle. Valitusprosessissa on varauduttava kuukausien ja jopa vuoden kestävään käsittelyyn.

– Kuluttajariitalautakunnassa riidan käsittely on maksutonta. Lautakunta antaa päätöksen, joka on luonteeltaan suositus. Vakiintuneet taksiyhtiöt yleensä noudattavat suosituksia, sanoo Kaakkola.

Kaakkola arvioi, että moni taksiasiakas ei valituksia tee, koska riidanalaiset summat ovat yleensä pienehköjä.

– Usein taitaa käydä niin, että asiakas kärsii vahingon omissa nahoissaan.

Taksit

Taksamittari taas pakolliseksi

Takseilta on 1. syyskuuta lähtien vaadittu joko taksamittari tai muu järjestelmä, joka kerää jokaisesta matkasta yrittäjän, kuljettajan ja ajoneuvon yksilöintitiedot, matkan ajankohdan, pituuden ja keston sekä hinta- ja maksutapatiedot.

Jokaisessa taksissa on oltava taksivalaisin. Poikkeuksen tästä muodostavat vain etukäteen sopimuksella sovitut yritys- tai edustusajot.

Takseissa on myös oltava asiakkaan nähtävillä taksiliikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

Lähde: Traficom

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut