Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Helsingin Rautatieasemalla päivystänyt taksi kyni rahat naiselta – näin paljon 21 minuutin matka keskellä kirkasta arki-iltapäivää maksoi

Taksihinnat: Helsingin Rautatieasemalta päivällä otettu kyyti Espooseen maksoi yli 65 euroa. Taksien hintariidoista valitetaan harvoin kuluttajaviranomaisille.

Pikkujoulukauden alkaessa moni miettii, millä kulkuvälineellä juhlahumusta tullaan kotiin.

Etelä-Espoossa asuva nainen sanoo, että hän ei astu enää puolihuolimattomasti Helsingistä otettavaan pienyrittäjän taksiin, vaan suosii vakiintuneiden yhtiöiden autoja.

Nainen sai karvaan kokemuksen äskettäin, kun hän matkusti pienyrittäjän taksilla Asema-aukiolta Etelä-Espooseen.

– 21 minuutin taksimatka maksoi 65,50 euroa keskellä kirkasta arki-iltapäivää. Normaalisti yötaksa samalla reitillä on alkanut kolmosella.

Taksien hinnoittelu on puhututtanut alan vapauttamisesta lähtien.

Taksitoiminnan laillisuutta valvova Traficom julkisti elokuussa uudet säännöt, jotka velvoittavat takseja pitämään hinnat näkyvillä aiempaa paremmin.

Jos yritys käyttää kiinteää hinnoittelua, on asiakkaalle kerrottava matkan kokonaishinta ennen sen alkamista tai tilauksen vahvistamista.

Jos taas matkalle ei ole sovittu kiinteää hintaa, on asiakkaalle annettava hintatieto 10 kilometrin ja 15 minuutin esimerkkimatkasta.

– Esimerkkimatkan hinnan on löydyttävä hinnastosta ylimpänä, sanoo johtava asiantuntija Pasi Hautalahti Traficomin tiedotteessa.

Huonoja kokemuksia saaneet asiakkaat valittavat viranomaisille harvoin.

Johtava asiantuntija Jukka Kaakkola kilpailu- ja kuluttajavirastosta sanoo, että kuluttajaneuvontaan tulee joitakin yhteydenottoja hinnoittelua koskevissa riidoissa. Usein ne tulevat pääkaupunkiseudulta.

Mikäli asiakas on tyytymätön hintaan ja ennalta annettuihin hintatietoihin, neuvoo Kaakkola reklamoimaan ensimmäiseksi taksiyhtiön laadunvalvontaan.

Jos tämä ei tuota toivottua tulosta, voi asiakas olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja tehdä tarvittaessa valituksen kuluttajariitalautakunnalle. Valitusprosessissa on varauduttava kuukausien ja jopa vuoden kestävään käsittelyyn.

– Kuluttajariitalautakunnassa riidan käsittely on maksutonta. Lautakunta antaa päätöksen, joka on luonteeltaan suositus. Vakiintuneet taksiyhtiöt yleensä noudattavat suosituksia, sanoo Kaakkola.

Kaakkola arvioi, että moni taksiasiakas ei valituksia tee, koska riidanalaiset summat ovat yleensä pienehköjä.

– Usein taitaa käydä niin, että asiakas kärsii vahingon omissa nahoissaan.