Suomalaisille soitettujen huijauspuheluiden määrä on tänäkin vuonna kasvanut voimakkaasti. Niissä on yleistä väärentää soittajan numero suomalaiseksi. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom etsii nyt keinoja estää suomalaisten numeroiden väärentäminen kansainvälisten huijaussoittojen ehkäisemiseksi, sanoo Traficom tiedotteessaan.
Tiedotteessa kerrotaan, että Keskusrikospoliisin (KRP) mukaan suomalaiset ovat menettäneet viime ja tänä vuonna teknisen tuen huijauspuheluissa jo 7,1 miljoonaa euroa.
Soittajan numeron väärentäminen koskee poikkeuksetta ulkomailta Suomeen soitettuja puheluja. Suomen sisäisissä puheluissa numeron väärentämisongelmaa ei ole, koska Suomen sisällä teleoperaattorit on velvoitettu huolehtimaan numeroiden oikeellisuudesta.
Ulkomailta saapuvista puheluista ei kuitenkaan voi tunnistaa soittajaa ja tarkistaa, onko tällä oikeus käyttää ilmoitettua suomalaista puhelinnumeroa.
Tilanteen korjaamiseksi Traficom valmistelee teleoperaattorien kanssa keinoja, joilla soittajan numeron väärentäminen suomalaiseksi puhelinnumeroksi estetään. Keinoista tullaan määräämään teleoperaattoreita velvoittavassa määräyksessä.
Tällöin puhelun vastaanottaja voi luottaa siihen, että suomalaisesta numerosta tulevaa puhelu on soitettu suomalaisesta puhelinliittymästä. Lisäksi suomalaisen puhelinliittymän ja numeron haltija voi luottaa siihen, ettei hänen puhelinnumeroaan käytetä rikoksiin.
Soittajan puhelinnumeron väärentäminen suomalaiseksi puhelinnumeroksi on kansainvälisten rikollisten laajasti hyödyntämä tekniikka. Sillä tavalla suomalaiset saadaan paljon suuremmalla todennäköisyydellä luottamaan ja vastaamaan ulkomailta tuleviin huijauspuheluihin ja esimerkiksi luovuttamaan verkkopankkitunnuksensa tai tietokoneensa rikollisten etäohjattavaksi.
Tyypillisimpiä puhelinhuijausten tapoja ovat tiedotteen mukaan niin sanotut teknisen tuen -huijaussoitot ja pankkien tukipalvelusoitot. Teknisen tuen soitoissa rikollinen tekeytyy it-yrityksen työntekijäksi ja väittää avustavansa uhria kiireellisen tietoturvaongelman korjaamiseksi. Pankkien tukipalvelusoitoissa rikollinen tekeytyy pankin työntekijäksi ja väittää avustavansa uhria verkkopankin ongelmissa.
Tiedotteessa kerrotaan KRP:n saaneen runsaasti rikosilmoituksia tällaisista huijauspuheluista tänä ja viime vuonna. Näissä soittajan numeron väärentäminen suomalaiseksi puhelinnumeroksi on ollut keskeisessä osassa.
Tätä samaa tapaa käytetään laajasti myös ulkomailla.
Viimeisten vuosien aikana suomalaiset ovat tiedotteen mukaan saaneet runsaasti myös puheluita, joissa soittajan numero on väärennetty jonkin muun maan puhelinnumeroksi. Tällöin puhelu näyttää tulevan jostain tietystä maasta, kuten esimerkiksi Iso-Britanniasta, mutta todellisuudessa puhelun soittaja on esimerkiksi Intiassa.