Vantaalainen omakotitalo muuttui sikhitemppeliksi – Gurudwara kerää rukoilijoita ja juhlanviettäjiä eri puolilta maata
2
Himalajalla elävien jakkien karvoista tehtyä huiskaa käytettiin muinoin kuninkaallisille kunniamerkkinä. Guru Granth Sahib on sikhiläisille kuninkaiden kuningas, jota kunniotetaan samanlailla kuin aikoinaan kuninkaallisia. Huiska kuuluu seremonioihin. Armi Suojanen
Katso isompi kuvaHarpreet Singh lukee Guru Granth Sahib -kirja Matarissa sijaitsevassa sikhitemppelissä eli gurudwarassa. Mukana rukoilemassa ovat Harwinder Singh Khaira, Ranjit Singh Gill ja Amardeep Singh Bassi. Armi Suojanen
Uskonto: Nyt tilaa on enemmän kuin aiemmassa paikassa Veromiehessä.
Oranssi lippu roikkuu valkoisen tiilitalon lipputangossa. Jos se lepattaisi tuulessa, näkisi lipusta sikhiläisen khanda-tunnuksen.
Jos lippua ja portissa sekä aidassa lukevaa Gurudwara Vantaa -tekstiä ei olisi, 1980-luvulla rakennettu omakotitalo ei kiinnittäisi mitään huomiota eikä eroaisi muista Korson suuralueeseen kuuluvan Matarin taloista.
Sisällä gurudwarassa eli sikhitemppelissä on toisin. Alakerran eteisessä riisutaan kengät pois ja pää peitetään korista löytyvällä huivilla, jos omaa ei ole.
Harwinder Singh Khairalla ja Ranjit Singh Gillillä on päässään turbaani, joissa on kangasta 7–8 metriä. Sikhimiehen tunnistaa juuri turbaanista, naiset kietaisevat päähänsä huivin.
Amardeep Singh Bassilla on kevyempi päähine, takaa solmittava pikkuhuivi.
Kolmikko toivottaa vieraan tervetulleeksi. He ovat vuonna 2017 perustetun Gurudwara Vantaa ry:n hallituksen jäseniä.
Kun Guru Granth Sahib -kirjaa ei lueta, se laitetaan lepäämään erilliseen tilaan.
Uskonnollinen yhdyskunta osti omakotitalon ja muutti Matariin 2019. Sitä ennen temppeli sijaitsi Kiitoradantiellä Veromiehessä, jossa vuokratilat kävivät liian pieniksi. Vantaalle kun saapuu sikhejä rukoilemaan ja juhlimaan myös kauempaa, kuten Seinäjoelta, Jyväskylästä ja Lahdesta.
Parhaimmillaan väkeä on ollut Veromiehessä nelisensataa, tosin ei yhtä aikaa, vaan päivän mittaan.
– Välillä Kiitoradantiellä piti vuokrata lisää tilaa, kun oli niin paljon kävijöitä, Harwinder Singh Khaira kertoo.
Matarissa on nyt tilaa 300 neliötä, mutta koronapandemian vuoksi talkoilla remontoituja tiloja ei ole voitu hyödyntää vielä kertaakaan täydessä mitassaan, Ranjit Singh Gill harmittelee.
Alakerran lattia on peitetty pehmeillä matoilla, joiden päällä istutaan ruokailemassa. Viereisessä huoneessa on hyvin varusteltu keittiö.
Rukoussali sijaitsee yläkerrassa, ja ennen sinne menoa pestään aina kädet. Sitä varten on kaksi lavuaaria portaiden luona.
Portaiden yläpäässä on pieni huoneisto, johon tehdään tila lapsille siksi aikaa, kun vanhemmat osallistuvat jumalanpalvelukseen sunnuntaisin. Huoneistosta tulee myös temppeliin palkattavan työntekijän asunto.
Palkattu työntekijä muun muassa opettaa uskontoa ja äidinkieltä eli punjabia lapsille. Hän voi myös alkaa vihkiä ihmisiä.
Matarissa on vietetty yhdet häät, jossa vihittiin kantasuomalainen pari. He virallistivat liittonsa maistraatissa.
Harpreet Singh lausuu Guru Granth Sahib -kirjaa. Armi Suojanen
Temppeli toimii täysin lahjoitusvaroin, joista pitää maksaa niin lainanlyhennykset kuin rakennuksen ylläpitokustannuksetkin. Harwinder Singh Khaira sanoo, että heillä ei ole pakollista verotyyppistä maksua, mutta ihmisiltä odotetaan silti edes pientä lahjoitusta varojen mukaan.
Pääsalissa sijaitsee koristeltu alttari, jossa luetaan sikhien pyhää Guru Granth Sahib -kirjaa. Sen punjabinkielinen teksti on peräisin 1600–1700-luvuilta. 1 430-sivuista kirjaa voi lukea kuka tahansa.
Kuulijat istuvat salin lattialla, mutta liikuntarajoitteisille on varattu jakkaroita.
Kun Siri Guru Granth Sahibia ei lueta, se viedään lepäämään erilliseen tilaan.
Lepäämisen sijaan temppeliä esitelleet ravintolayrittäjät Harwinder Singh Khaira, Ranjit Singh Gill ja Amardeep Singh Bassi sekä rukoilemassa käynyt bussinkuljettaja Harpreet Singh lähtevät töihinsä.